וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצת דרך: הומואים יורשו לתרום דם – ללא הגבלות עקב קיום יחסי מין

10.1.2018 / 12:41

עד עכשיו יכלו הומואים לתרום דם רק אם לא קיימו יחסים בשנה האחרונה, וכעת יורשו לתרום בכל מקרה - ומנות הדם ייבדקו גם בעת התרומה וגם בעת אספקתן. ח"כ בן ארי: "צעד היסטורי חשוב בדרך לשוויון"

תרומת דם. ShutterStock
מדיניות חדשה - תרומות חופשיות/ShutterStock

חברי הקהילה הגאה יוכלו מאפריל 2018 לתרום דם ללא קשר למועד האחרון שבו קיימו יחסי מין - כך הודיעו היום (רביעי) במד"א. עד יוני 2017 גברים הומואים לא הורשו לתרום דם כלל, ומאז הורשו לתרום דם ובתנאי שלא קיימו יחסי מין ב-12 החודשים שקדמו לתרומת הדם. כעת משתנה המדיניות ומאפשרת להומואים לתרום דם בכל מקרה.

ואולם, עדיין קיימת הבחנה בין הטיפול במנות דם של גברים שקיימו מגע מיני עם גברים - אלה צפויות מעתה להיבדק פעמיים - לבין הטיפול במנות דם של סטרייטים. זאת, מאחר שניסוח השאלה הרלוונטית למדיניות החדשה בשאלון תרומת הדם, עוסק בקיום יחסי מין בין גברים בשנה האחרונה, ולא בקיום יחסי מין מסוכנים ולא מוגנים בשנה האחרונה - שאלה שרלוונטית גם לגברים ונשים שמקיימים יחסים הטרוסקסואליים.

לפי המדיניות החדשה, הומואים יוכלו לתרום דם, מנות הפלסמה יופרדו, יוקפאו וישמרו בקירור מיוחד במשך ארבעה חודשים. בתום תקופה זו, כאשר התורם ישוב לתרום דם וכל הבדיקות שייערכו למנה החדשה תהיינה שליליות למחלות זיהומיות שעלולות לעבור בעירוי, יסופקו המנות הקפואות לטיפול בחולים. לפני תנאים אלה, דמם התורמים למעשה נבדק פעמיים: פעם בעת התרומה, ופעם נוספת לפני אספקת מנות הדם לעירוי. לפי מד"א, כך "לא תהיה פגיעה בבטיחות מנות הפלסמה או בבטיחות המטופלים שיקבלו את המנות הללו".

מצעד הגאווה, תל אביב, 12 ביוני 2015. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה בתל אביב/ראובן קסטרו

הסבר על התהליך ייכלל בשאלון תורם הדם, וכדי להשתתף בו יתבקש המעוניין לציין זאת בשאלה חדשה שתתווסף לשאלון התורם. לפי מד"א, עמדתם של חברי הקהילה לתהליך נבדקה במשאל אינטרנטי אנונימי שנערך במהלך שנת 2017. בסקר נמצא כי כ-65% מהמשתתפים הביעו תמיכה במנגנון החדש.

משרד הבריאות קיבל את המלצות הוועדה המייעצת למשרד הבריאות ברפואת עירויים לבצע את התהליך כפיילוט במהלך שנתיים, במסגרת התרמות הדם של מד"א, כשבסיומן ייבדקו תוצאותיו.

המדיניות החדשה היא יוזמה של מד"א יחד עם ח"כ מירב בן-ארי (כולנו), הוועד למלחמה באיידס והאגודה למען הלהט"ב כדי למצוא פתרון לשימוש בעירוי במרכיבי דם שיתרמו גם אם לא חלפו 12 חודשים ממועד קיום יחסי המין. מנכ"ל מד"א אלי בין פנה לסמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער לסיוע. לאחר התייעצות עם מומחים מקצועיים בארץ ובעולם הוצעה המדיניות החדשה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ניידת תרומת דם. שרון בוקוב
ניידת התרמת דם/שרון בוקוב

אני שמחה לקחת חלק בפתרון נושא תרומות הדם בקהילה הגאה. במשך שנים היה מצב מתסכל שלהט"בים לא יכלו לתרום דם וכשתרמו נאלצו להכחיש את העדפתם המינית", אמרה ח"כ בן ארי. "היום זהו עוד צעד היסטורי חשוב בדרך לשוויון לקהילה הגאה והייתה לי ההזדמנות לסייע להם בפתרון לתרומות דם. הסיוע הוא אמנם לקהילה אבל הוא לחברה הישראלית כולה. אני מברכת את אלי בין, מנכ"ל מד"א, ואת משרד הבריאות על ההחלטה החשובה הזאת. זוהי בשורה גדולה לקהילה שתביא להגדלת מאגר תרומות הדם ובכך תסייע בהצלת חיים בישראל. אמשיך לפעול ולסייע למען הקהילה בכל תחום שאתבקש".

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער, אמרה: "אני מבקשת להודות לכל המומחים המקצועיים לרפואת עירויים ולמניעת מחלות זיהומיות, לנציגי קהילת הלהט"ב, ולוועד למלחמה באיידס על שיתוף הפעולה המצוין בהכנת התהליך החדש. פעילות זו, בתוספת שדרוג הבדיקות הנערכות למנות הדם לזיהוי מחלות העלולות לעבור בעירוי מאפשרים לגשר בין שמירה על בטיחותן הגבוהה של מנות ומרכיבי הדם, ורצון חברי הקהילה לתרום ולקחת חלק בהצלת חיים".

חן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב, הוסיפה כי "הסירוב המתמשך לקבל תרומות דם מגברים הומואים או הדרישה מהם לשקר הייתה עלבון מקומם שמגיע לסיומו. פעלנו תוך תהליך שיתוף ציבור בו לקחו חלק למעלה מ-1,500 חברי הקהילה הלהט"בית שהביעו תמיכה בפתרון הזמני עד להכנסת הרכיב שיאפשר לכולם לתרום דם. מדובר בסיכום שמציב את ישראל בין המדינות המתקדמות בעולם בנושא ואנו מברכים על הצעד החשוב שנעשה בדרך לשוויון."

אלי בין הודה לח"כ בן ארי ולפרופ' שנער ואמר: "החל מהיום כלל האוכלוסייה תוכל להירתם למען הצלת חיים ללא תלות בנטייה המינית. תרומת דם הינה זכות וחובה אזרחית המשותפת לכלל אזרחי ישראל. אני רוצה להודות לחברת הכנסת מירב בן-ארי על תמיכה כללית ותקציבית לטובת קידום המהלך, ולפרופ' אילת שנער שבזכות קישוריה ומקצועיותה הרבה מצאה את הפיתרון שהוביל לכך שכלל האזרחים יכולים לממש זכות וחובה זאת ובכך להגדיל את מאגר תורמי הדם להצלת חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully