וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת המוחות של צה"ל: מנסים למנוע פיגועים - בלי להבעיר את השטח

10.1.2018 / 11:04

הם מחליטים לרצוח בספונטניות, בין אם לבד ובין אם בחוליות שהתגבשו במהירות ונמלטות מבלי להותיר עקבות. לאחר הפיגוע בחוות גלעד, תיאלץ מערכת הביטחון בישראל ללכת על החבל הדק שבין ענישה שעלולה להבעיר את השטח – לבין הניסיון לשמר את היציבות שהיא כל כך התגאתה בה

צילום: אנשי הדממה ונדב גולדשטיין TPS, עריכה: תום זואילי

הפיגוע בחוות גלעד, שבמהלכו נרצח הרב רזיאל שבח, מגיע בצל פרסום הנתונים של צה"ל ושב"כ על אודות שנה מוצלחת שבמהלכה חלה ירידה במספר הפיגועים ועלייה במספר המעצרים מבעוד מועד. ואולם, ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר כי האיומים עדיין באוויר, וכי האתגר הגדול ביותר הוא, עדיין, המפגעים הבודדים שמחליטים בספונטניות לרצוח. כמוהם, גם החוליות המקומיות שמתארגנות בזריזות ויוצאות לבצע פיגוע במרחק קצר מהבית – מה שמאפשר הימלטות מהירה ללא עקבות.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט ביקר הבוקר (רביעי) בזירת הפיגוע, ושם קיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, מפקד אוגדת יהודה ושומרון תא"ל ערן ניב ומפקדי שטח בכירים. המטרה הראשונה של הרמטכ"ל הייתה להעביר מסר ברור לציבור הישראלי על חומרת הפיגוע, ההשלכות על השטח ובחינת דרכי פעולה כדי לאתר את המחבלים.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בזירת הפיגוע ליד חוות גלעד. דובר צה"ל
הרמטכ"ל גדי איזנקוט בזירת הפיגוע ליד חוות גלעד/דובר צה"ל
פיגוע ירי ליד כביש 60, חוות גלעד, 9 בינואר 2019. מאור לביא, TPS, תצפית TPS
פיגוע ירי ליד כביש 60, חוות גלעד, 9 בינואר 2019/תצפית TPS, מאור לביא, TPS

איתור המחבלים קריטי להשלמת סיפור הפיגוע. השנים האחרונות מלמדות כי פיגוע מהסוג הזה עשוי להצית גל נוסף של פיגועים דומים, לאחר שפלסטינים נוספים יקבלו השראה, במיוחד כשהאווירה המדינית והכלכלית מתוחה כל כך. חמאס וגורמים קיצוניים יושבים על הגדר ופועלים להוציא את הציבור הפלסטיני ביהודה ושומרון לבצע פיגועים.

מחד, צה"ל ושב"כ מנסים למנוע את הידרדרות המצב וביצוע פיגועים דומים, באמצעות ענישה והרתעה. ואולם, הם גם מנסים שלא להבעיר את השטח באמצעות ענישה קולקטיבית שתעלה את רמת התסכול והאכזבה. הרמטכ"ל, בשלב זה, נדרש למלחמת מוחות עם איזונים עדינים מאוד.

הרב רזיאל שבח, שנרצח בפיגוע הירי בכביש 60 שבשומרון ליד חוות גלעד, עם משפחתו. באדיבות המשפחה
רזיאל שבח ובני משפחתו/באדיבות המשפחה
זירת הפיגוע בחוות גלעד 10 בינואר 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
זירת הפיגוע, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, -

אתגר נוסף הוא החזרת תחושת הביטחון. כיצד חוזרים לשגרה בידיעה שיש מחבל או חוליית טרור שמשוטטת בשטח ועשויה לבצע פיגוע נוסף. צה"ל פועל ברגישות כדי להפעיל לחץ במוקדים חיכוך ונתיבי בריחה אפשריים. בשלב זה, הפעילות היא בעיקר מודיעינית, במטרה לאתר שבבי מידע שיובילו לפתרון התעלומה. אחרי כך יישאלו השאלות הקשות הנוספות: כיצד חמק הפיגוע הזה מהרדאר של צה"ל והשב"כ? מכל פיגוע שכזה, המציאות הביטחונית היציבה, למרות הנתונים החיוביים שלה, נסדקת.

פיגוע ירי ליד כביש 60, חוות גלעד, 9 בינואר 2019. מד"א
זירת האירוע אמש/מד"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully