וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין השפעה בלי השקעה: במשרד החוץ נערכים לקרב מול משרד האוצר

9.1.2018 / 13:55

האוצר רוצה לייעל את עבודת משרד החוץ, ותקציב 2019 כולל קיצוץ 140 תקנים וסגירת 22 נציגויות בחו"ל בשנים הקרובות. זאת, בזמן שבמשרד מחכים לתוספת תקציב כדי להמשיך לחזק את יחסי החוץ של ישראל. בהיעדר שר במשרה מלאה - העובדים הם אלה שמתייצבים בחזית

ראשי משרד החוץ בפגישה עם משלחת "שגרירים צעירים", 8 בינואר 2018. דוברות משרד החוץ, משרד החוץ
ראשי משרד החוץ בפגישה עם "השגרירים הצעירים", אתמול/משרד החוץ, דוברות משרד החוץ

באולם מרווח בקומה התחתונה של משרד החוץ התקבצו להם כ-20 בני נוער לבושים בחליפות מחויטות וארשת פנים רצינית. בעולם שבו רוב התיכוניסטים טומנים את עיניהם בעיקר בסנאפצ'ט וב"קרדשיאנז", הריכוז והעניין שגילו חבורת "השגרירים הצעירים" שהגיעה אתמול למפגש עם מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם בנושא דיפלומטיה ומדיניות חוץ היו די מעוררי השתאות.

"איך זה להיות שגריר?" הם שאלו, תוך כדי שהסבירו שאת זמנם הפנוי הם משקיעים בעיקר בכתיבת נאומים ודיונים גיאופוליטיים; רותם השיב כי משרד החוץ "זה לא מקצוע, אלא דרך חיים". לשאלה על אודות מאמצי ההסברה בסוגיה הישראלית-פלסטינית וההתמודדות עם ארגוני החרם (BDS) השיב רותם כי "הרבה יותר קל להסביר את הסכסוך היום מאשר לפני עשר שנים. העולם משתנה מול עינינו, העולם המוסלמי עם המורכבות שלו משדר פחות עוינות מאשר לפני 15-20 שנה כי בסוף יש לישראל יותר מה להציע מבעבר".

ראשי משרד החוץ בפגישה עם משלחת "שגרירים צעירים", 8 בינואר 2018. דוברות משרד החוץ, משרד החוץ
קבוצת "השגרירים הצעירים" עם בכירי המשרד, אתמול/משרד החוץ, דוברות משרד החוץ

2017 הייתה שנה של צמיחה אדירה ברשתות החברתיות של משרד החוץ - עם קרוב ל-450 מיליון חשיפות לתכנים הישראליים – והמנכ"ל רותם ניצל את ההזדמנות להשוויץ בהישגים, ולגייס עוד כמה צייצני הסברה למערכה. "יש עולמות חדשים שפעם לא היינו נלחמים עליהם, והיום אנחנו מרגישים הרבה יותר בטוח לייצר מאבק מדיני אמיתי על כל קול בזירה הבינלאומית. זה מאמץ שכרוך בהרבה עבודה ומשאבים", אמר רותם אמר לחברי הקבוצה וסיפר להם על התוכניות לשבירת "הרוב האוטומטי" באו"ם ועל השאיפה שלו לשנות את משרד החוץ מבפנים כדי להשאיר אותו רלוונטי ובועט מתמיד. "בסוף דיפלומטיה זה השפעה - אבל אין השפעה בלי השקעה", אמר.

אבל בדיוק בזמן שהשגרירים הצעירים הקשיבו לשיעור הדיפלומטיה של רותם, לתיבות הדואר של שרי הממשלה – וזמן קצר אחר כך גם לאלה של בכירי משרד החוץ - נשלחה הצעת התקציב של משרד האוצר לשנת 2019, שכוללת קיצוצים וגזרות לא קלות, ששומטות מעט את הקרקע מתחת לסיסמת ההשקעה שמנכ"ל משרד החוץ הזכיר בדבריו. ביום חמישי הקרוב הממשלה תצביע על התקציב, שכולל צמצום של 20% בכוח האדם במטה משרד החוץ וביטול של כ-140 תקנים בארבע השנים הקרובות, וכן על סגירה של 22 נציגויות של המשרד עד לשנת 2021.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה מדליקים נר ראשון של חנוכה במשרד החוץ בירושלים. חיים צח / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו עם רעייתו שרה ועם סגניתו במשרד החוץ ציפי חוטובלי, באירוע בחג חנוכה האחרון/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח / לע"מ

באוצר אומרים שמדובר ב"ייעול" של עבודת המטה ועבודת הממשלה בחו"ל, אבל מבחינתם של עובדי משרד החוץ – שכבר ידעו בשנים האחרונות אינספור מאבקי שכר ותנאים – מדובר במאבק דרמטי על עתידם, ועל זה של דור העתיד של הדיפלומטים שהתארח אתמול במשרד החוץ. "כשזה נוגע למשרד החוץ , אצל עמיתינו באוצר כבר לא מדובר בעז. מינימום עדר עיזים", כתב אתמול בטוויטר דובר המשרד, עמנואל נחשון. "יחסי החוץ של ישראל הם חלק מהביטחון הלאומי וחשוב שבאוצר יבינו את זה".

בוועד העובדים במשרד החוץ מתארגנים למאבק בשבועות האחרונים. לטענתם, מדובר בתקציב זעום שלא מאפשר למשרד לבצע את משימותיו – 0.35% בלבד מתקציב המדינה – פחות מכל מדינה מערבית ופחות משכנותיה, ובמיוחד מהאויבת הגדולה – איראן. מנתונים שהוועד הפיץ השבוע ברשתות החברתיות עולה כי בחזית הדיפלומטית בין ירושלים לטהראן ישראל נמצאת בצד המפסיד: על 200 דיפלומטים ישראלים – יש 1,200 דיפלומטים איראנים.

הקיצוץ המדובר – שצפוי לחסוך לקופת המדינה כ-200 מיליון שקלים – הוא פחות או יותר הסכום שבו מוערכת התוכנית השאפתנית החדשה של המנכ"ל רותם ושל הבוס שלו, ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו, לחיזוק מעמדה של ישראל בעולם. תוכנית "50 על 50", שנועדה לחזק את קשרי הסיוע של ישראל עם כ-50 מדינות ברחבי העולם ובמיוחד באזור האוקיינוס השקט, האיים הקריביים ואפריקה, כוללת הקצאה של חבילות סיוע בסך מיליון דולר לכל מדינה – בתקווה שהדבר יביא להרחבת ההשפעה הישראלית ושינוי דפוסי ההצבעה באו"ם ובמוסדות בינלאומיים אחרים.

הקיצוץ הצפוי מעורר ביקורת במערכת הפוליטית: "סיכול ממוקד"

גורמים במשרד החוץ אמרו לוואלה! NEWS שאין קשר בין התוספת התקציבית לתוכנית ובין המאבק הפוליטי מול משרד האוצר על הקיצוץ בתקציב המדינה. אולם, על רקע הקיצוץ בתקנים ובנציגויות, נראה שלסיסמה "אין השפעה בלי השקעה" יש כפל משמעות.

ניסיון העבר מלמד שבזירה הפוליטית, בהיעדר שר במשרה מלאה ידם של עובדי משרד החוץ בדרך כלל נשארת על התחתונה בדיוני התקציב, אך הכוונה לקצץ תקנים ותקציבים עוררה אתמול בכל זאת ביקורת די רחבה במערכת הפוליטית. סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה אתמול שמדובר ב"סיכול ממוקד של משרד האוצר ביחסי החוץ של ישראל, דווקא בתקופה שבה ישראל מרחיבה את יחסי החוץ שלה ומשרד החוץ צריך תוספת תקציבית".

השר לביטחון פנים ולעניינים אסטרטגים גלעד ארדן אמר כי "זה פשוט הזוי שבתקופה מדינית כה מאתגרת האוצר מנסה לקצץ במשרד החוץ שגם כך סובל ממחסור בכוח אדם. אסור להסכים לכך". ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) שעומד בראש השדולה לחיזוק מערך החוץ, הודיע על כינוס חירום בשבוע הבא, במטרה למחות על מה שהגדיר "הקיצוצים האסטרונומיים הצפויים". לדבריו, "בהיעדר שר חוץ אין מי שיבלום את הדחף הבלתי נלאה של משרד האוצר להכות במשרד החוץ שנה אחר שנה".

בניין משרד החוץ, ירושלים. ויקיפדיה, אתר רשמי
בניין משרד החוץ בירושלים/אתר רשמי, ויקיפדיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully