וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים מגנים על חוק המרכולים: "זו לא כפייה, זו שמירה על צביון"

7.1.2018 / 18:55

הסיעות החרדיות יוצאות למגננה לקראת ההצבעה על החוק מחר, וטוענות כי הוא לא משנה רבות בפועל. "בלי החוק, שבת תהפוך ליום השופינג הלאומי", אמר דרעי. ח"כ מקלב: "ח"כים הגישו חוקים הזויים יותר"

עריכת וידאו: ניר חן

לקראת ההצבעה מחר במליאת הכנסת על חוק המרכולים, יצאו הערב (ראשון) חברי הסיעות החרדיות להגנתו וטענו כי מדובר בחוק שלא משנה בפועל הרבה מהמצב הקיים. דבריהם מגיעים ברקע המאבק בקואליציה על כל קול נוסף לקראת ההצבעה, מאחר שלפי שעה קיים רוב של קול אחד בלבד לעומת האופוזיציה. יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, גרס כי לא מדובר בחקיקה דתית אלא ב"דאגה לצביון המדינה". "בימים האחרונים אני שומע רבות כאילו מדובר בחוק של 'כפיה דתית'. חשוב להבהיר: הציבור החרדי יושב במשך שנים בממשלות השונות. אילו רצינו, היינו מעלים בכל יום חוקים דתיים. בפועל, לא הבאנו עד היום ולו חוק דתי אחד שמשנה את הקיים. אנחנו לא מאמינים בחקיקה דתית ודוגלים באיש באמונתו יחיה. ועדיין, יש לנו קצת אחריות לצביון היהודי של המדינה, שלא נהיה כמו כל העמים", אמר.

החוק נועד להעניק לשר הפנים סמכויות כך שלרשויות המקומיות לא תהיה אפשרות לחוקק חוק עזר עירוני בלא אישורו. בחוק קיים סעיף נוסף לפיו השר יוכל לבטל חוק עזר אם זה נדרש "לצרכים חיוניים" לדעתו. בכך, יוכל שר הפנים אריה דרעי לכפות סגירת מרכולים בשבת בערים שבהן יוחלט לאשר חוקי עזר המתייחסים לפתיחת עסקים בשבת.

אריה דרעי במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"כולנו נבכה ונתגעגע ליום השבת המיוחד שהיה ואיננו". דרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

לטענתו, "הכפייה הפעם מגיעה מהצד השני. ציבור שומרי השבת הוא שנמצא במגננה. אנחנו מנסים לשמור על המעט שנותר מצביון השבת מול הכרסום ההולך וגובר בשטח. כל אדם שלא מושפע מסיסמאות של הסתה ובוחן את הנושא לעמקו מבין, שבלי החוק הזה נהנה עדים לשיטפון אדיר של רשתות, חנויות ובתי עסק שייפתחו את שעריהם בשבת ויהפכו את יום השבת הקדוש ליום השופינג הלאומי. זה לא תסריט רחוק. אנחנו רואים שזה כבר מתחיל לקרות בערים שונות, ואם חלילה זה יקרה – זה יהיה מצב אל חזור, וכולנו נבכה ונתגעגע ליום השבת המיוחד שהיה ואיננו. כמה עצוב, העם היהודי שהנחיל לעולם את בשורת יום המנוחה יאבד את הערך הזה בארצו שלו".

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה חיזק את דבריו של דרעי ואמר: "יש לא מעט חברי כנסת שחוששים מהדימוי של מפלגתם בעקבות החוק הזה, אלא שלצד חוקים אלו ישנם חוקים הרבה יותר קיצוניים והזויים שהוגשו לאורך כל הקדנציה ואם כל זה הם לא מונעים מעצמם לחוקק את החוקים הללו, כך גם אנחנו מצפים שיתמכו בחוק הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אורי מקלב, יהדות התורה, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
"החוק בא לתת תשובה לעיריית תל אביב". ח"כ מקלב/ניב אהרונסון

"יש בורות וחוסר מידע סביב החוק הזה. ח"כים ושרים טוענים כי הם מתנגדים בגלל שעם ישראל אוהב לשבת בבתי קפה ובמקומות תרבות בשבת, אלא שהחוק מחריג באופן ברור את בתי קפה ובתי העינוג וכן את נושא התרבות מסמכותו של שר הפנים, התנגדותם נובעת מחוסר ידע", אמר. "החוק בא לתת תשובת משקל לאחר שעיריית תל אביב באה והעמידה את העצמה במקום המחוקק בעקבות פסיקת הבג"ץ, לא מדובר פה בפגיעה בסטטוס קוו".

ח"כ משה גפני, חבר סיעתו של מקלב, התייחס לתגובתו של ראש עיריית אילת נגד החוק, לאחר שבמסגרת הסכם הפשרה הוחלט כי חנויות נוחות יוחרגו מהחוק – אך העיר אילת תישאר מוכללת בו. "ההתקפה של ראש עיריית אילת על חוק המרכולים איננה מוסברת. באילת יש חוק עזר עירוני משנת 1978 שאוסר פתיחת עסקים בשבת. החוק החדש לא נועד לכפות נוהג חדש, אלא להסדיר את סמכותו של שר הפנים בנושא".

לגבי התנגדות ישראל ביתנו ושר הביטחון אביגדור ליברמן לחוק, אמר ח"כ גפני כי "ישראל ביתנו לא מתנהגים בלויאליות כלפי הקואליציה שהם מעוניינים לשמר אותה לא פחות מאיתנו". לדבריו, "מה שעומד לנגד ענייהם זה הנושא האלקטוראלי בלבד, ולכן נוקטים בצעדים יותר קיצוניים, הדברים הללו לא שומרים על שלמות הקואליציה אנחנו נמצאים בספינה אחת ואנחנו מצפים שלא יעשו חורים בתוכה, אנחנו מתנהגים באחריות מצדנו גם בחקיקה הנוספת שיש בקואליציה ומצפים מהם להדדיות".

שר הביטחון אביגדור ליברמן ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
"מצפים מישראל ביתנו לא לחורר את הספינה הקואליציונית". ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully