וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלקחו מבתיהם: עשרות סטודנטים נעצרו כחלק מדיכוי המחאה באיראן

מחוקק רפורמיסטי אמר כי לפחות 90 סטודנטים נעצרו על ידי הרשויות בימים האחרונים, וכי גורלם של עשרה מהם לא ידוע. חבר פרלמנט אחר אמר כי אלו "צעדי מנע" וכי הם ישוחררו בקרוב. החשש של המשטר הוא מהצטרפות הסטודנטים לגל ההפגנות

צילום:רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

לפחות 90 סטודנטים נעצרו בימים האחרונים ברחבי איראן - כך אמר היום (שבת) חבר פרלמנט רפורמיסטי. זאת כחלק מניסיונות המשטר לדכא את המחאה שהחלה לפני שבוע וחצי, ובמהלכה נעצרו יותר מאלף איש ונהרגו לפחות 21 בני אדם. על אף הצלחת השלטונות להכיל את ההפגנות, הן עדיין נמשכות במספרים מצומצמים בכמה מוקדים במדינה.

חבר הפרלמנט מחמוד סדהגי אמר לסוכנות הידיעות איסנ"א כי רבים מהעצורים לא היו מעורבים בהפגנות, הגדולות ביותר נגד הממסד מאז 2009. לדבריו, מעט מאוד ידוע על מצבם של לפחות עשרה סטונדטים עצורים. עוד אמר כי 58 מהעצורים הם מאוניברסיטאות בטהראן ואחרים מרחבי המדינה, ורבים מהם לדבריו נעצרו בבתיהם. פריד מוסוואי, חבר פרלמנט אחר, הסביר כי אלו צעדי מנע וכי הסטודנטים ישוחררו בקרוב.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: מצרים קראה לקבל את הכרת טראמפ בירושלים כבירה
בנות 9 יכולות להתחתן - אך לא לרקוד: הדת משתלטת על טורקיה
בין מוחמד א-דורה לתמימי: חיילי צה"ל בעדשת המצלמה

מחאות על יוקר המחיה באיראן מול האוניברסיטה של טהראן 30 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה מול האוניברסיטה בטהראן, בשבוע שעבר/רויטרס

השכבה המשכילה הייתה אחד הכוחות הבולטים ביותר בהפגנות הקודמות לפני שמונה שנים וחצי, כשמאות אלפים שטפו את הרחובות במחאה על ניצחונו השנוי במחלוקת של מחמוד אחדמינג'אד. המחאה הנוכחית, שהחלה בשל זינוק ביוקר המחיה ונשאה במהירות אופי פוליטי ואנטי-ממסדי, היא בעיקר מצד המעמד הנמוך. עם זאת, הרשויות חוששות כי הצטרפות מעמד הביניים והסטודנטים עלול ללבות את האש נגדן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מפגינים מתאספים מחוץ לכלא אווין בדרישה לשחרר את קרוביהם:

אחד מהמקומות שבהם מוחזקים ככל הנראה חלק מהסטודנטים הוא כלא אווין הידוע לשמצה, הממוקם בצפון טהראן. בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות נראו קבוצת תושבים מתאספת בחזית המתקן, בניסיון לגלות מה עלה בגורל יקיריהם העצורים.

סגן נשיא אוניברסיטת טהראן, מג'יד סרסנג'י, אמר כי הוקמה ועדה לבדיקת מצבם של הסטונדטים העצורים. "אנחנו פועלים לשיתוף פעולה עם הרשויות הרלוונטיות כדי ליצור את התנאים לחזרתם של העצורים אל האוניברסיטה ואל משפחותיהם בזמן הקצר ביותר", אמר.

הפגנת סולידריות למען הפגנות אנטי-ממשלתיות באיראן ליד שגרירות איראן בפריז, צרפת 6 בינואר 2018. רויטרס
הפגנות תמיכה מול שגרירות איראן בפריז, היום/רויטרס

כחלק ממאמצי המשטר לשדר עסקים כרגיל ולהפחית מחשיבות ההפגנות, שודרו בכלי התקשורת הממלכתיים הפגנות תמיכה של עשרות אלפים, שקראו "מוות לאמריקה", "מוות לישראל" ו"מוות לבריטנה". בכירי ההנהגה, בראשם המנהיג העליון עלי חמינאי ומפקד משמרות המהפכה מוחמד עלי ג'עפרי, טוענים למעורבות זרה בהפגנות והאשימו בכך את אויביה של איראן.

לעומתם, הנשיא חסן רוחאני, שלא עמד בהבטחות הבחירות שלו לשיפור הכלכלה דרך הסכם הגרעין, התמקד בעיקר בהבנה בזעם של התושבים על מצבם העגום, אולם הזהיר מפני נקיטת אלימות.

רוסיה: ארה"ב מנצל לרעה את המנדט שלה באו"ם

ההפגנות, שהחלו ביום חמישי שעבר בעיר משהד, זכו לעידוד מצד ארצות הברית ונשיאה דונלד טראמפ, שדבריו הוצגו על ידי המשטר בטהראן כהוכחה לקשירת קשר זרה נגדו. ואולם, מדינות אחרות במערב נקטו טון זהיר יותר ולא קראו ישירות להפלת המשטר כשבעלות בריתה של איראן - רוסיה, סוריה וגם טורקיה - גינו את מה שהן כינו "התערבות בענייניה הפנימיים" של איראן.

החלטתה של ארצות הברית להעלות את המשבר באיראן לדיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם אתמול גררה ביקורת מצד חברות אחרות במועצה, בהן צרפת ורוסיה. מוסקבה טוענת כי וושינגטון ניצלה לרעה את המנדט שלה כחברה קבועה במועצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully