וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספר שניפץ את התכנית של "סטיב המרושל" - ואיחד את השורות סביב טראמפ

7.1.2018 / 0:40

ציטוטי היועץ האסטרטגי לשעבר סטיב באנון, המופיעים בספר על הנשיא שפורסם בשבוע שעבר, הם גורם נוסף בהיחלשות של מי שהיה המוח מאחורי טראמפ. אך הרפובליקנים מיהרו להביע תמיכה בנשיא - ורמסו את שאיפת באנון לייצר השפעה פוליטית בעתיד

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו:ניר חן

חלומותיו של היועץ האסטרטגי לשעבר בבית הלבן, סטיב באנון, להמשיך ולייצר השפעה פוליטית כלשהי בחוגים השמרניים בארצות הברית נראית אבודה, גם לנוכח פרסום קטעים מהספר על אודות נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. באנון, שהואשם בידי טראמפ בהדלפת מידע שגוי טרם הדחתו, צוטט בספר אומר דברי ביקורת חריפים על הנשיא ומשפחתו - אך נראה כי רבים במפלגה הרפובליקנית שהיו חבריו של באנון גם לאחר פיטוריו, הצהירו במהירות נאמנות לטראמפ.

"אינני מכיר אף אחד בתנועה השמרנית שתומך בבאנון על פני טראמפ כרגע, בפרשה הזו", סיפר כריסטופר רודי, בעל ברית קרוב של הנשיא ומנהל האתר השמרני "ניוזמקס". לדבריו, שורש השפעתו של באנון היה נעוץ באמונה כי הוא קרוב לטראמפ, אך זו התפוגגה. "ההשפעה הזו נעלמה, מה שסטיב שכח זה שהבסיס הוא כולו סביב טראמפ, ולא סביב באנון", אמר. גם מייק צ'רנוביץ', פעיל בולט ברשתות החברתיות הנמנה על תנועת הימין הקיצוני "אלט-רייט", אמר כי אין ספק מי מהשניים פופולרי יותר מבחינת אחוזי תמיכה. לדבריו, "הבסיס עדיין יישאר עם טראמפ".

גם תגובות גולשים באתר "ברייטברט" השמרני, שאותו מנהל באנון, נראו תומכות במיוחד בנשיא לעומת באנון. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", ביום חמישי בערב שקלו באתר אם לפטרו, אך נציגיו של באנון לא מסרו דבר בתגובה לפרסומים.

עוד בנושא
"פוטין שם עליו ז**": פורסמו קטעים חדשים מהספר על טראמפ
טראמפ פחד מהניצחון, איוונקה לעגה לו: הגילויים בספר על הבית הלבן
טראמפ במתקפה בוטה נגד יועצו לשעבר: "באנון יצא מדעתו"

סטיב באנון ארה"ב יועץ ל דונלד טראמפ. GettyImages
שאף לצאת נגד הממסד הרפובליקני "המעכב את מדיניות טראמפ". באנון/GettyImages

היועץ שפוטר בחודש אוגוסט האחרון זכה לפרסום במגוון תכניות טלוויזיה ואמצעי תקשורת, וזכה לסיקור נרחב ככוח מאחורי הנשיא. דמותו המרושלת, שזכתה גם לחיקוי ב"סטרדיי נייט לייב" המפורסמת, סומנה כזו המקשרת בין המפלגה הרפובליקנית לאג'נדה הלאומנית והכלכלית שלו. אך כוכבו של באנון דעך עוד לפני הפרסומים מתוך הספר על הנשיא בשבוע שעבר, ולראיה עומדים פיטוריו בידי טראמפ. תדמיתו כאשף פוליטי נפגעה פעם נוספת לאחר שהרפובליקנים הפסידו את מושבם בסנאט מטעם אלבמה, זאת לאחר שהחזיקו בו במשך שנים עם הסנאטור רוי מור. מור נהנה מתמיכתו הארוכה של באנון אך לבסוף הואשם בהתנהגות בלתי הולמת עם נערות.

לאחר שעזב את הבית הלבן, באנון הצהיר על נאמנותו לטראמפ ונשבע להתקומם נגד הממסד הרפובליקני, ובמיוחד נגד מנהיג הרוב בסנאט מיץ' מקונל, שאותו האשים בעיכוב המדיניות של טראמפ. בחודש שעבר, עם הפסדו של מור באלבמה, מקונל דווקא סייע לטראמפ עם רפורמת המס שלו בקונגרס – מה שסותר את טיעונו של באנון לפיו הרוב הרפובליקני בקונגרס לא הביא תוצאות.

עוד באותו נושא

יועץ לשעבר של טראמפ: "הפגישה של בנו עם הרוסים - בוגדנית"

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בחגיגות חג החנוכה בבית הלבן, 7 בדצמבר 2017. AP
טען כי באנון השפיע בצורה מוגזמת עוד בתקופתו בבית הלבן. טראמפ/AP

טראמפ יצא נגד באנון ביום רביעי, עם פרסום הקטעים הראשונים מתוך ספרו של וולף, וטען כי הוא "יצא מדעתו" כשפוטר מתפקידו כיועץ אסטרטגי. לדבריו, באנון לא ייצג את הבסיס הפוליטי התומך בנשיא, והשפיע בצורה מוגזמת גם בזמן שהיה בבית הלבן. בעקבות המתקפה של טראמפ, חלק מתומכיו של באנון החלו לסגת מעמדתם זו, וכינו את הביקורת על טראמפ ומשפחתו "חסרות בסיס".

לדברי ג'וש הולמס, עוזר בכיר לשעבר של מנהיג הרוב מקונל, באנון אחז באמונה כי יש לו משימה אישית להשפיע על צמרת המפלגה הרפובליקנית. "אני חושב שזה נגמר. מנהיג שצועד ללא עוקבים הוא פשוט אדם שיצא להליכה", אמר. חברו של באנון, סאם נונברג, אמר כי הוא מפקפק בכך שניתן יהיה לשקם את היחסים בין היועץ לשעבר והנשיא. עם זאת, הוא מאמין שבאנון יצליח לגייס תמיכה מקרב תומכי טראמפ, בעיקר סביב נושאים כמו הגירה. "זה לא סוף העולם, במיוחד עם הנשיא הזה", אמר.

בציוץ שפרסם ביום חמישי בערב, לעג טראמפ לבאנון עם כינוי חדש, תוך הטחת ביקורת גם על המחבר וולף – "תסתכלו על העבר של הבחור הזה ותראו מה קורה לו ולסטיב המרושל!". היום הוא יצא נגד הספר באופן כללי, וכתב בטוויטר כי הוא "גאון יציב מאוד". "למעשה, לאורך חיי, שני הנכסים הגדולים שלי היו היציבות הנפשית שלי, והיותי, כאילו, מאוד חכם", צייץ, והוסיף: "עברתי מלהיות איש עסקים מאוד מצליח, לכוכב טלוויזיה ואז לנשיא ארצות הברית, בניסיון הראשון שלי. אני חושב שזה מראה שאני לא רק חכם, אלא גאון... וגאון יציב מאוד, יש לומר!".

(עדכון ראשון: 21:35)

ספרו של מייקל וולף "אש וזעם" בחנות ספרים בניו יורק, ינואר 2018. רויטרס
הספר על טראמפ בחנות ספרים בארצות הברית, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully