וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנות 9 יכולות להתחתן - אך לא לרקוד: הדת משתלטת על טורקיה

בעוד שהרשויות קונסות תכניות שבהן מופיעות ילדות עם גופיות ומכנסיים וערוצים המשדרים קליפ עם רמיזות מיניות, הגוף לשירותי דת מעודד נישואי קטנים. השינויים העמוקים של ארדואן ברפובליקה החילונית לשעבר מדאיגים את האופוזיציה ואת ארגוני הנשים

צילום: רויטרס

(בווידאו: רוב לארדואן במשאל עם על הרחבת סמכויותיו, אפריל 2017)

ממשלת טורקיה נתונה תחת ביקורת נוקבת על מדיניותה ביחס לנשים, עם הגברת ההשפעה האסלאמית על חיי היומיום. מועצת רשות השידור קנסה אתמול תחנת טלוויזיה ביותר ממיליון לירות בשל שידור של תחרות כישרונות צעירים, שבה רקדו ילדות במכנסיים קצרים בטענה של "ניצול ילדים", בעוד המשרד לשירותי דת אמר כי בנות יכולות להתחתן כבר מגיל תשע.

חבר במועצה, ששמר על עילום שם, אמר לרויטרס כי ערוץ TV8 נקנס אחרי שהתכנית "יש לך כישרון" הציגה קבוצת ילדות, בנות שבע עד 11, שרקו במכנסיים קצרים ובגופיות. המועצה קבעה כי הייתה בכך הפרה של התקנות האתיות וקנסה את הערוץ ב-2% מהכנסותיו מפרסומות, סכום השווה ערך למיליון לירות.

עוד בוואלה! NEWS:
לחסל את המחאה בתחילתה - או ליפול: כך שורדים משטרים רודניים
תיעוד מהסופה: ארבעה נסחפו עם רכבם בנחל שורק - וחולצו
"פוטין שם עליו ז**": פורסמו קטעים חדשים מהספר על טראמפ

התקנות קובעות כי "תכניות המכילות תוכן העלול לפגוע בהתפתחות הגופנית, הרוחנית והמוסרית של ילדים ושל צעירים לא תשודר בטלוויזיה". ממועצת רשות השידור נמסר כי היא "קיבלה דיווחים על כך שהערוץ ניצל את הילדים בתכנית ה'לא מוסרית'", שבה "ילדות קטנות רוקדות חצי עירומות למען הרייטינג". המשרד לענייני משפחה ולחברה מסר כי הילדות "רקדו עם בגדים שאינם מתאימים לגילן ולרמת התפתחותן".

הצעדים הללו מחזקים את החשש מפני המשך הניסיונות של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ומפלגתו השמרנית לעקר את היסודות החילוניים של הרפובליקה, עם החדירה הגוברת של הדת אל מוסדות המדינה על חשבון זכויות נשים, הקהילה הגאה והמיעוטים הדתיים והאתניים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ילדה טורקייה נושאת את דגל המדינה בהפגנה למען הנשיא רג'פ טייפ ארדואן, איסטנבול. יולי 2016. AP
רשות השידור בטורקיה נקנסה/AP

ביום שלישי, ה"דיאנט", הגוף האחראי על ענייני הדת בטורקיה, פרסם באתר הרשמי שלו כי גיל המינימום לנישואים הוא תשע עבור בנות ו-12 עבור בנים, על בסיס חוקי השריעה. ואולם, בשל ביקורת חריפה מצד האופוזיציה וארגונים למען זכויות נשים, הוסרה ההצהרה מהאתר, וראש הנציבות העליונה לענייני דת, אקרם קלקס, אמר לעיתון "הורייט" כי גיל המינימום לנישואים הוא 17 ו-18 לבנים ולבנות, בהתאמה.

"תשכחו מנישואים של ילדים בני תשע או אשר, הם לא צריכים להיות נשואים בגיל הזה", הדגיש. החוק בטורקיה קובע כי גיל המינמום הוא 18 ורק בנסיבות מיוחדות, שופט יכול להעניק אישור לנישואים לבני זוג בני 16.

באופוזיציה קראו לפתוח בחקירה פרלמנטרית סביב תופעת נישואי ילדים במדינה ותקפו את הממשלה. "היא מעוניינת יותר בחיתון ילדים בגיל צעיר מאשר בצורך לדבר על חינוכם ובריאותם", אמרה גאיה אוסלואר, חברת מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) החילונית.

חברת הפרלמנט קישרה בין חוק שאישר ארדואן בנובמבר, המאפשר לאנשי דת העובדים בשירות המדינה לערוך טקסי נישואים לבין סוגיית נישואי הילדים. "כשאמרנו שהענקת הסמכות למופתים לקיים נישואים תחריף את בעיית נישואי הקטינות, לזה התכוונו", אמרה.

חבר מפלגתה מוראט באקן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי נישואי ילדים "הם הפרה של זכויות הילדים, זכויות הנשים וזכויות אדם".

ארגוני זכויות נשים הצטרפו גם הם למתקפה, והזהירו את ה"דיאנט" מפני מתן לגיטימציה לניצול של ילדים וקראו לו "להוריד את ידיו מהילדים שלנו".

נשיא טורקיה, טאיפ ארדואן, במהלך מסע"ת באחוזת מקסימוס באתונה, יוון  7בדצמבר 2017. רויטרס
שחיקת היסודות החילוניים. נשיא טורקיה ארדואן/רויטרס

מפלגת הצדק והפיתוח של ארדואן שוחקת בהתמדה את היסודות החילוניים של הרפובליקה, שהוקמה על חורבות האימפריה העות'מאנית, כחלק מחזונו של הנשיא להפוך את טורקיה למנהיגת העולם המוסלמי תוך הנחלת ערכים שמרניים לחברה.

כך, למשל, קנסו הרשויות כמה ערוצי טלוויזיה בטענה שהם שידרו קליפ שתואר כ"דומה לסרט אירוטי", מאחר שהוא כלל סצינות אינטימיות בין הזמרת הדיס, שנולדה בבלגיה, לבין זמר נוסף שהופיע לצדה, שבמהלכן הם חלקו מיטה ואמבטיה.

בשנה שעברה צעו מאות נשים באיסטנבול במחאה על האלימות ועל האיומים נגדן מצד גברים הדורשים מהן להתלבש "צנוע" יותר, וב-2016 אישרה הממשלה חוק שהיה מעניק חנינה לאנסי קטינות אם הם יתחתנו עמן וביטלה אותו רק בעקבות מחאה ציבורית נרחבת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully