וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תלויות ברופא: שמונה אחיות מומחיות נוספות בבתי החולים

3.1.2018 / 23:55

שמונה אחיות נוספות יצטרפו אל 160 אחיות מומחיות שכבר מוצבות בבתי החולים, זאת כשנתיים וחצי לאחר הכרזת משרד הבריאות על התפקיד. המטרה - לשמר את הרצף הטיפולי בעיקר בתחומי הכאב, לצד הפחתת העומס על הרופאים

אילוסטרציה - אישה בבית חולים. shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
יותר סמכויות לאחיות/מערכת וואלה! NEWS, shutterstock

שנתיים וחצי אחרי ההכרזה המשותפת של משרד הבריאות ונציבות שירות המדינה על פתיחת ההכשרה לתפקיד אחות מומחית, השבוע הצטרפו אל 160 האחיות בעלות הסמכויות הנרחבות עוד שמונה אחיות נוספות. "נבחרנו להיות חלק מחוד החנית של האחיות המומחיות", סיפרה דנה אורן, שעברה לאחרונה את הבחינה לתפקיד.

בימים אלה נכנסה אורן לתפקידה כאחות מומחית לתחום הכאב. "עם קבלת תוצאות הבחינה, נוספו לי סמכויות נרחבות", אמרה. "עכשיו לא אהיה תלויה ברופא שיאשר את מהלכים הרפואיים אותם אני ממליצה למטופלים. מדובר ביותר עצמאות תוך הפחתת הלחץ על הרופאים, עד היום כדי לקבוע תור למרפאת כאב היית צריך להמתין חודשים ארוכים, כאן אנחנו נכנסים לתפקיד כדי לסייע לרופאים, למשל אוכל לראות חולים אחרי ניתוח ולתת הוראות לטיפול, למשל מתן תרופות, וסיוע במהלך ימי האשפוז של המטופלים. השאיפה היא גם להגיע למצב של מעקבים אחרי חולים".

עוד בוואלה! NEWS:
עזה גוססת, ומלחמה כבר לא נראית האפשרות הגרועה ביותר
גשם, שיטפונות ורוחות של 65 קמ"ש: מזג אוויר סוער בסוף השבוע
טראמפ במתקפה בוטה נגד יועצו לשעבר: "באנון יצא מדעתו"

דנה אורן, אחות מומחית, 3 בינואר 2018. באדיבות המצולמים
פחות תלות ברופאים. דנה אורן/באדיבות המצולמים

אורן, שלמדה בבית הספר לאחיות בבית החולים שיבא תל-השומר במסגרת לימודי סיעוד (הכוללים לימודי תואר ראשון, א"ר) עובדת מזה 16 שנים כאחות בבית החולים במחלקות ילדים במוסד. במהלך השנים העמיקה את הידע שלה בתחום הכאב, עד שמונתה לתפקיד מתאמת כאב בבית החולים. "בפועל, נתתי עצות וסייענו למטופלים, אבל היינו צריכות רופא שייתן גושפנקא לכל ההדרכות שהיינו מצלמות למטופלים, וכאן בעצם נולד הצורך שיהיו לה את הסמכויות". ועדה במשרד הבריאות בררה מבין עשרות קורות חיים ונתונים המעידים על ותק וניסיון רפואי, ובחרה לעלות שמונה אחיות לשלב הבא - הדרכה ובחינה לתפקיד האחות המומחית.

בישראל ישנן כ-45 אלף אחיות ורק 160 מתוכן נחשבות לאחיות מומחיות, המסיימות תשע שנות לימודים והכשרה. בין בתי החולים שבהן צפויות להשתלב האחיות המוסמכות: הדסה עין כרם, שיבא, הלל יפה וכן קופות החולים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בית חולים, פנים, אילוסטרציה. ShutterStock
בקרוב האחיות ישולבו במחלקות בבתי החולים/ShutterStock

לדברי ד"ר שושי גולדברג, אחות ראשית ארצית במשרד הבריאות, "האחיות עוסקות בניהול הטיפול ושמירה על הרצף הטיפולי הנדרש לטיפול בחולה הסובל מכאב חד, כרוני או סרטני באשפוז ובקהילה. תרומתן של האחיות המומחיות היא במתן מענה מקצועי ואיכותי שמאפשר חזרה לתפקוד יום יומי ואיכות חיים לחולים .טיפולן, כולל בין היתר: איזון הכאב על ידי ויסות הטיפול התרופתי, מתן ייעוץ, הכוונה והדרכה לחולים, למשפחות ולצוות הרפואי וכן איתור מוקדם ככל האפשר של חריגות במצבו של החולה והפנייתו להמשך טיפול".

"להפחית מהלחץ על הרופאים"

מסלול ה"אחות המומחית" החל להתפתח בשנת 2013, אולם רק שנתיים אחר כך הוכרז באופן רשמי. בשונה מתפקיד האחות, האחות המומחית עוברת הכשרה קלינית שנמשכת שנה, הכוללת לימודי רפואה והכשרות ליד מיטת החולה על ידי רופאים מומחים, מואצלות סמכויות ייחודיות שעד כה היו בידי רופאים בלבד. בין הסמכויות החדשות: התקנת צנתרים, תפירת פצע, הזמנת ייעוצים רפואיים, שליחת בדיקות דימות, החלטה על התחלת טיפול בחמצן, ואפילו החלטה על התחלה והפסקה של טיפול תרופתי.

המהלך הוא חלק מההתמודדות של עולם הרפואה עם תחומים שהרפואה המסורתית לא הגיעה אליהם, וגם נועד "להוריד" מהרופאים מטלות שעד כה רק הם ביצעו, אך גם בעלי מקצועות בריאות אחרים יכולים לבצע. התחומים שבהם יפעלו אחיות מומחיות הם גריאטריה, סכרת, פגים, פנימית, כירורגיה ורפואה ראשונית.

בניגוד לאחיות, הכפופות למנהלת הסיעוד במחלקה, האחיות המומחיות יהיו כפופות מקצועית למנהלי המחלקה. בהתאם להרחבת הסמכויות, גם שכרן של האחיות המומחיות גבוה יותר משכרן של אחיות מוסמכות ויכול להגיע עד 20 אלף שקל בחודש, בתלות בוותק, דרגה וסוג המשמרות והכוננויות. להכשרה יכולות להתקבל אחיות מוסמכות בעלות תואר שני בתחומים רלוונטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully