וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון סוער: הצעת חוק עונש מוות למחבלים עברה בקריאה טרומית

ההצעה שקודמה בידי שר הביטחון אביגדור ליברמן עברה ברוב של 52 תומכים מול 49 מתנגדים. כעת, לפי סיכום ישראל ביתנו עם הקואליציה, המפלגה תמתין להגשת הצעה ממשלתית לאחר דיון בקבינט. נתניהו: "מי ששחט וצחק לא ראוי לכלא"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביעד בללי

הצעת חוק עונש מוות למחבלים עברה היום (רביעי) בקריאה טרומית במליאת הכנסת. את החוק יזם ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), והוא מקודם בידי שר הביטחון אביגדור ליברמן. לפי מה שסיכמה ישראל ביתנו עם הקואליציה, משעבר החוק בקריאה טרומית, הוא לא יקודם במשך חודש וחצי בזמן ההמתנה להצעת חוק ממשלתית. הצעה זו תובא לאחר דיון בקבינט, זאת ברקע התנגדות השב"כ והיועץ המשפטי לממשלה. לפי ההערכה בקואליציה, בקבינט עשוי להיות רוב נגד ההצעה.

ההצעה עברה ברוב של 52 חברי כנסת תומכים מול 49 מתנגדים. חברי הכנסת מסיעת יהדות התורה נמנעו מהצבעה, זאת לאחר שטענו לצורך להתייעץ עקב סוגיות הלכתיות. גם ח"כ בני בגין (הליכוד) נמנע.

בנאום שנשא במליאה, אמר ליברמן כי הוא מכיר את עמדת גורמי הביטחון ומעריך אותה, אך "ההיגיון הבסיסי שהם מציבים לא מקובל עליי". לדבריו, "קשה לי להבין שמצד אחד נותנים חוות דעת שהריסת בתים מרתיעה, אבל עונש מוות הוא לא. כנראה שזה חלק מהקיפאון שאנחנו נלחמים בו כמה וכמה שנים". הוא הוסיף כי "כל מחבל נוסף שנמצא בכלא הישראלי נותן תמריץ נוסף למחבל הבא. האם מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה כזה דבר?".

שר הביטחון אביגדור ליברמן במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
בירך על תוצאות ההצבעה. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו עלה לנאום במליאה טרם ההצבעה, ואמר כי "יש היגיון פשוט - שמי שוחט וצוחק לא יבלה את שאר חייו בכלא. הבהרתי לחברים המהססים שהדיון על כל מרכיביו יתבצע. אף אחד לא פזיז, אבל כשחושבים על הדברים הקשים שחווינו, החוק הזה מתבקש בקריאה טרומית". כשנשאל נתניהו מדוע הוא תומך בחוק אם השב"כ מתנגד לו, הוא השיב כי "האחריות על הביטחון רובצת על הכתפיים של הממשלה, ראש הממשלה, הדרג המדיני והשרים". כשנשאל נתניהו בידי ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) אם יתמוך גם בעונש מוות לרוצח משפחת דוואבשה במסגרת הטבח בכפר דומא, השיב נתניהו: "באופן עקרוני כן".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הגיב לדברי התמיכה בחוק, ואמר לנתניהו כי הוא מונע מ"שיקול פוליטי ציני שנובע מהלחץ שלך מאביגדור ליברמן. אתה נכנע פה, מתקפל כי הוא מאיים עליך לפרק את הממשלה. לכן העמדה המוסרית והעניינית שלך וכל עמיתיך היה להתנגד לחוק הזה". גם ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) טענה כי מדובר ב"חקיקה מופקרת", והוסיפה כי היא מאופיינת ב"מאה אחוז פוליטיקה ואפס ביטחון". "רק לפני שנתיים 94 ח"כים הצביעו נגד ההצעה הזו. אבל העיקר החוק ולעזאזל הביטחון", הוסיפה.

ח"כ אילטוב, יוזם הצעת החוק, בירך על כך שעברה בקריאה טרומית. "הצדק ההיסטורי והמוסרי נעשה היום", אמר אילטוב. "עבור המשפחות השכולות שנכחו היום במליאה אין שום שמחה ושום נחמה ביום שכזה, אבל אני שמח שאת הדבר המינימלי, את החוב המוסרי שהיה לנו כלפיהם וכלפי כל אזרחי מדינת ישראל הצלחנו למלא היום".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
רה"מ בישיבה מיוחדת של הכנסת לזכרו של גנדי ז"ל, במלאות 16 שנים להירצחו. קובי גדעון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
אמר שיתמוך עקרונית בעונש מוות לרוצחי המשפחה בכפר דומא. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון, לע"מ

ליברמן בירך גם הוא על תוצאות ההצבעה ואמר כי "זהו יום חשוב להרתעה הישראלית ולמלחמה בטרור". לדבריו, "עמדנו במילתנו וחוק עונש מוות למחבלים עבר בקריאה טרומית. זו התחייבותנו הערכית והמוסרית למשפחות השכולות, למצות את הדין עם המחבלים המרצחים בני העוולה. דם יהודי אינו הפקר. ההצבעה היום בכנסת מסמלת שינוי מדיניות דרמטי. כעת יש לנו את הזכות לתבוע מהתביעה הכללית והצבאית לדרוש הטלת עונש מוות על מחבלים".

שגרירות האיחוד האירופי בישראל מתחה ביקורת על הצעת החוק, בחשבון הטוויטר שלה נכתב: "עונש המוות אינו תואם את הכבוד האנושי. הוא מכיל טיפול לא אנושי ומשפיל, אין לו השפעה מוכחת ושונה, והוא מאפשר לטעויות שיפוטיות להפוך בלתי הפיכות וקטלניות".

הדין הצבאי מאפשר כבר כיום להטיל עונש מוות על מורשע ברצח כחלק מפעילות טרור, אם השופטים החליטו על כך פה אחד. החוק שיזם ח"כ אילטוב נועד להתיר לבתי המשפט הצבאיים להטיל עונש מוות על מחבלים גם ברוב רגיל בין השופטים. סעיף נוסף שלא הוכנס בהסכם הקואליציוני אך מופיע בהצעת החוק קובע כי יוכלו גם בתי משפט אזרחיים לגזור מוות על פעילי טרור שהורשעו ברצח.

לפני ההצבעה, עשה נתניהו מאמץ למנוע נפילה של הצעת החוק, והתקשר באופן אישי לשרים וביקש מהם להגיע להצבעה. זאת, לאחר ששר האנרגיה יובל שטייניץ הביע את התנגדותו לחוק מוקדם יותר היום, כמו גם ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) וסגן השר איציק כהן (ש"ס).

כנס מפלגת העבודה בתל אביב, 22 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
יצא נגד נתניהו בנאום ההתנגדות להצעת החוק. הרצוג/ניב אהרונסון

מוקדם יותר היום פרץ עימות בישיבת הממשלה על החוק בין ליברמן ושר האנרגיה יובל שטייניץ. לדברי גורמים שנכחו בישיבה, ליברמן צעק ודפק על השולחן בעקבות התנגדות שטייניץ לחוק, הטיח בו ובמזכיר הממשלה צחי ברוורמן "תפסיקו לשקר", ונטש את הדיון בזעם. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא מהדיון בעקבותיו.

העימות החל כשליברמן טען שהנושא הוא חלק מההסכם הקואליציוני. שטייניץ השיב כי "בנושא כזה, שיכול לפגוע במדינת ישראל, צריך לקיים דיון. ולפי תקנון הממשלה, בלי דיון השרים לא יכולים לתמוך. גם אם יש הסכמים קואליציוניים, יש מקום להשמיע דעה נוספת".

ליברמן טען כי הנושא "הופיע במפורש בהסכם הקואליציוני", ואמר כי סוכם בוועדת שרים לחקיקה כי הנושא יוכרע בפורום ראשי הקואליציה, שם זה אושר. לאחר שליברמן ונתניהו יצאו מהדיון, הם שוחחו על החוק. בהתייעצות ביניהם סוכם כי החוק יעלה היום בהצבעה טרומית ובהמשך יתקיים עליו הדיון בקבינט.

רוברט אילטוב, ישראל ביתנו, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
"הצדק ההיסטורי והמוסרי נעשה היום". אילטוב/ניב אהרונסון

יהדות התורה קיימה ישיבת סיעה מיוחדת, ובסופה ביקשה לדחות את ההצבעה כדאי להתייעץ עם רבנים בשבוע הקרוב. מוקדם יותר אמרו גורמים במפלגה כי הצעת החוק "מעוררת קשיים מהותיים מבחינתנו", אך לא הסתירו את הכעס על שר הביטחון ליברמן בעקבות התנגדות מפלגתו לחוק המרכולים.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מסר בשעות הצהריים כי "הסוגיה של עונש מוות למחבלים היא כבדת משקל, בעלת השלכות משמעותיות ודרמטיות. אנו נתייעץ עם גדולי התורה בסוגיה, וללא הכרעתם הברורה בנושא, לא נצביע על החוק הזה". בהמשך התקשר נתניהו לחברי הכנסת גפני ויעקב ליצמן, וביקש מהם את תמיכתם בחוק. תשובתם הייתה כי הם לא פועלים מתוך נקמה על חוק המרכולים, אך אינם יכולים לתמוך בשל בעיה הלכתית. בנוסף זימן נתניהו לשיחה את שטייניץ, בעקבות איומו להצביע נגד.

במהלך נאומו לפני ההצבעה, אמר ליברמן על יהדות התורה כי "יש ניסיונות לסגירת חשבונות פוליטיים בלי קשר לחוק עצמו. גם בחוק המרכולים, אנחנו עומדים בכל ההתחייבויות של ההסכם הקואליציוני". ח"כ טיבי ניגש לספסלי סיעת ש"ס וכינה אותם "אסקופה נדרסת של ישראל ביתנו". לדבריו, "הם ביישו אתכם בחוק המרכולים ואתם כעת נכנעים בעונש מוות. מה קרה לכם? תתעשתו. יהדות התורה נמנעים ואתם נראים לא טוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully