וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דמנו למען המנהיג": עשרות אלפים במפגן תמיכה במשטר באיראן

הממשלה גייסה המונים כתגובת נגד למחאה העממית נגדה בימים האחרונים, ואלו צעדי ברחבי המדינה וקראו "מוות לממרידים". הם נשאו כרזות של חמינאי, שהאשים את "אויבי המדינה" בהפגנות נגד שלטונו. משמרות המהפכה: המהומות דוכאו

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

עשרות אלפי אנשים השתתפו היום (רביעי) ברחבי איראן במפגן תמיכה במשטר בעקבות המחאה נגד הממשלה, שהחלה בשבוע שעבר – כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית. ההמונים צעקו "המנהיג, אנחנו מוכנים", בקריאות תמיכה במנהיג העליון עלי חמינאי, שנגד שלטונו יצאו המפגינים בימים האחרונים. במשמרות המהפכה טענו כי הצליחו לדכא את המהומות.

המפגינים הניפו דגלי איראן ואת תמונותיו של חמינאי, לצד שלטים שבהם נכתב "מוות לממרידים", העבירה שבה צפויים רבים ממנהיגי המחאה להיות מואשמים ושדינה עונש מוות. "אנחנו מציעים את הדם שלנו למען המנהיג", קראו המפגינים.

הפגנות התמיכה, שהתקיימו בין היתר בטהראן, בכרמנאשה ובאילאם שבמחוז הכורדי במערב ובגורגן שבצפון, הן תגובת הנגד למחאה החריפה ביותר נגד שלטון אנשי הדת מאז 2009, ובמהלכה נהרגו לפחות 22 איש. הפגנות נערכו גם בעיר הקדושה קום, שם צעקו המפגינים "מוות לשכירי החרב האמריקנים", וגם באיספהן, העיר השלישית בגודלה במדינה, וכן באבאדאן ובחורמשהר, שבדרום-מערב המדינה.

הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
יצאו להגן על המשטר. מפגינים נושאים את תמונתו של חמינאי/רויטרס

המחאה החלה ביום חמישי בעיר משהד, בשל זעם על יוקר המחיה, אך התפשטה במהירות למוקדים נוספים ברחבי המדינה והחלה לשאת אופי פוליטי נגד חמינאי והנשיא חסן רוחאני ונגד המעורבות של איראן בסכסוכים באזור. ההפגנות נמשכו גם הלילה, ובתיעודים שפורסמו ברשתות החברתיות נראו כוחות משטרה לפיזור הפגנות פרוסים בכמה ערים שונות.

יותר מ-450 איש נעצרו בטהראן בימים האחרונים ועוד מאות נוספים במקומות נוספים ברחבי המדינה. בניסיון לשלוט על זרם המידע ולבלום את המשך התפשטות המחאה, הרשויות באיראן הגבילו את הגישה לטלגרם ולאינסטגרם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
המנהיג העליון של איראן חמינאי, דצמבר 2017. AP
האשים את אויבי איראן. חמינאי/AP

המחאה, שלפי ההערכות לא תבשיל לשינוי של ממש במשטר, צפויה לפגוע בעיקר ברוחאני, שהבטיח לשקם את הכלכלה דרך הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. עם זאת, האבטלה בקרב צעירים לצד הסתייגותן של חברות בינלאומיות מלשוב ולעשות עסקים עם המשטר לא הובילה לשיפור הכלכלי שלו ציפו אדריכלי ההסכם.

עתה נתון הסכם הגרעין לבחינה מחודשת של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאמור להכריע עד אמצע החודש אם הוא ממשיך להקפיא את הסנקציות שקשורות לתכנית הגרעין והוסרו במסגרת ההסכם. טראמפ הביע תמיכה פומבית במפגינים והביע תקווה לנפילת המשטר, אך גורם אמריקני רשמי אמר לרויטרס כי דבריו רק משחקים לידי המשטר.

(עדכון ראשון: 10:35)

הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017/רויטרס
הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה פרו ממשלתית באיראן 3 בדצמבר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully