וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: אויבי איראן אחראים למהומות, הם משתמשים בכסף ונשק זר

2.1.2018 / 12:39

המנהיג העליון הגיב לראשונה לפרוץ המחאה, שבה קראו המפגינים להפלתו, ואמר כי אויבי הרפובליקה האסלאמית נעזרים בגופי מודיעין כדי ליצור בעיות. לפחות 22 איש נהרגו מאז תחילת גל ההפגנות, ועוד מאות נעצרו

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

המנהיג העליון של איראן אמר היום (שלישי) כי "אויבי המדינה" אחראים למהומות במדינה, כשהם משתמשים ב"כסף, בכלי נשק ובסוכנים זרים". זאת הייתה התגובה הראשונה של חמינאי מאז פרוץ המחאה החריגה ביום חמישי, שבמהלכה נשמעו קריאות למותו ולהפלת המשטר ונהרגו לפחות 22 איש.

"בימים האחרונים, אויבי איראן השתמשו בכלים שונים, כולל כסף, כלי נשק, פוליטיקה וגופי מודיעין כדי ליצור בעיות ברפובליקה האסלאמית", צוטט חמינאי באתרו הרשמי. הוא הוסיף כי הוא יישא דברים לאומה "בבוא העת".

תשעה מההרוגים היו במהלך היממה החולפת, במהלך עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון. לפי הטלוויזיה הממלכתית, חלק מה"מתפרעים" ניסה להסתער על תחנות משטרה כדי לגנוב כלי נשק. כל המוקדים שבהם דווח על תשעת ההרוגים היו במחוז איספהאן, שנמצא כ-350 ק"מ מדרום לטהראן.

לקריאה נוספת:
המחאה באיראן: מפגין ירה לעבר שוטרים – הרג אחד מהם ופצע שלושה
נתניהו נגד רוחאני: הטענות שישראל אחראית להפגנות - שקר נלעג
המהומות באיראן: גורמי ביטחון בישראל ממליצים להימנע מהתערבות

המנהיג העליון של איראן חמינאי, דצמבר 2017. AP
חמינאי/AP

בין ההרוגים, לפי הדיווח, שישה "מתפרעים" שניסו לתקוף תחנת משטרה בעיר קהדריג'ן. עוד נטען כי העימותים החלו אחרי שחלק מהם ניסו לגנוב כלי נשק. ברשתות החברתיות דווח כי ההרוגים היו מפגינים שעליהם פתחו כוחות הביטחון באש. הטלוויזיה הממלכתית הוסיפה כי ילד בן 11 וצעיר בן 20 נהרגו בעיר חומיינישהר, לצד איש משמרות המהפכה בעיר נג'פאבד. כולם נהרגו מאש רובי ציד, הנפוצים באזורי הספר של איראן.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מבנה עולה באש בעיר דורוד, איראן 31 בדצמבר 2017. רויטרס
22 הרוגים מאז פרוץ גל המחאה באיראן/רויטרס

המחאה נמשכת אל תוך יומה השישי, על אף שהנשיא חסן רוחאני ניסה להמעיט בערה ואמר אתמול כי היא "שום דבר". הנשיא המתון ניסה להנמיך את הלהבות ואמר כי ההפגנות הן "הזדמנות, לא איום", אבל הוא הבטיח להיאבק ב"מפרי החוק". משמרות המהפכה, הגוף האמון על שמירת הרפובליקה האסלאמית וכפוף לחמינאי, הזהירו את המפגינים כי הם יוכו ב"יד ברזל" אם המחאה תימשך.

העימותים האלימים בקהדריג'ן:

סגן המושל של אזור טהראן, עלי אשג'ר נסרבהקט, אמר כי מאה מפגינים נעצרו הלילה, בנוסף ל-350 איש שנעצרו בבירה בראשון ובשבת. עוד מאות נעצרו בערים אחרות ברחבי הרפובליקה האסלאמית, שאוכלוסייתה מונה יותר מ-80 מיליון איש. לדברי סגן המושל, המצב בבירה בשליטה והוא הכחיש כי המשטרה ביקשה סיוע מצד משמרות המהפכה.

בסוכנות הידיעות מהר צוטטו גורמים במערכת המשפט, שאמרו כי נעצרו כמה ממנהיגי ההפגנות בעיר קרג', הרביעית בגודלה במדינה.

ההפגנות החלו בעיר משהד ביום חמישי בשל זינוק במחירים של מוצרי היסוד. היא התפשטה במהרה לערים נוספות ברפבוליקה האסלאמית והחלה לשאת אופי פוליטי נגד שלטון אנשי הדת, באתגר הגדול ביותר למשטר מאז המחאה ב-2009.

הפגנות נגד השילטון באיראן, 231 בדצמבר 2017. רויטרס
צילום: רויטרס/רויטרס

במערב קראו לאיראן לכבד את זכותם של התושבים להפגין ולהימנע משימוש באלימות, כשארצות הברית והנשיא דונלד טראמפ מובילים קו תקיף יותר נגד ההנהגה בטהראן. "העם האיראני סוף סוף פועל נגד המשטר האיראני האכזרי והמושחת", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, בציוץ האחרון שלו בנושא. הוא האשים שוב את קודמו בתפקיד, ברק אובמה, בשל הסכם הגרעין.

(עדכון ראשון: 8:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully