וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישגי אסד מקרבים אותו לגבול – ועמו טילי הנ"ט המתקדמים בעולם

2.1.2018 / 8:12

צבא סוריה הצליח לרשום ניצחונות מול המורדים ולשדרג את הצירים הלוגיסטיים בגולן. לצדו של אסד לוחמים אנשי חיזבאללה ומליציות שיעיות בפיקוד איראני, המחזיקים טילי "קורנט" מדויקים. המציאות החדשה תחייב את צה"ל לנקוט עמדה ברורה גם במרחק קילומטרים מהגבול

עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: כוחות אסד הודפים את המורדים בגולן הסורי, בשבוע שעבר)

נשיא סוריה בשאר אסד מנהל לחימה נגד ארגוני מורדים בשלושה מוקדים שונים: בדרום רמת הגולן, במרכז הרמה - בדגש על מרחב קונייטרה, ולאחרונה למרגלות הר החרמון הסורי במרחב בית ג'ן. האחרון הוא אזור בעל חשיבות לחיזבאללה שכן יש בו צירי תנועה שמובילים להרי קלמון, רכס הרים שחלקו מהווה מעין גבול בין סוריה ללבנון, ומשם לעומק מדינת הארזים.

לאזור זה תועתק הלחימה מאזורים כמו אל חומר ותל מרואן שבהם יש ריכוז גבוה של מורדים. אלו אותם מורדים שבין היתר ביצעו תקיפות גם בכפר הדרוזי חדר, עד לאיום הרציני של הרמטכ"ל גדי איזנקוט להתערב כדי למנוע טבח - למרות שלא מדובר באזרחים ישראלים. בהתקפות שביצע המשטר הסורי באותו אזור נמלטו המורדים מהאזור ההררי לאידליב שם יש ריכוז נוסף של ארגוני מורדים.

עוד בנושא:
הסורים על הגדרות, והפעם לא לבד: איראן וחיזבאללה מתקרבות לגבול
סוריה: המורדים החלו לעזוב את האזור הסמוך לגבול ישראל ולבנון
העימות בגבול מתקרב: ישראל מתקשה לבלום את האיום האיראני בסוריה

נשיא סוריה באשר אל אסד בכנס כלכלי בינלאומי בדמשק, 20 באוגוסט 2017. AP
משקם את צירי האספקה בגולן. אסד/AP
לוחמי חיזבאללה מניפים את דגל הארגון בגבול לבנון-סוריה, יולי 2017. רויטרס
כוחות חיזבאללה בגבול בין לבנון לסוריה, ביולי/רויטרס

חיזבאללה שכבר ספג פיגועים רצחניים ברובע הדאחייה בביירות, מעוז הארגון, ייאלץ להתמודד בשנה הקרובה עם חדירות של גורמי ג'יהאד עולמי שמבקשים לנקום על הישגיו בסוריה. לכן, הוא מקדם יחד עם צבא אסד ומליציות שיעיות לחימה באזורים חשובים לו.

השילוב בין דעיכת הלחימה מול ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), שדרוג הצירים הלוגיסטיים של משטר אסד ברמת הגולן ומוטיבציה גבוהה של איראן וחיזבאללה ללחימה ברמת הגולן, בהתאם לאינטרסים שלהם, ירחיבו בזמן הקרוב את הקרבות בקרבת הגבול הישראלי. השלב הבא יהיה התמקדות בדרעא שבדרום סוריה במרחק של כמאה קילומטרים מדמשק, לא הרחק מהגבול עם ירדן.

מדובר באזור שהיווה את מרכז התסיסה והמאבק נגד משטר אסד בראשית מלחמת האזרחים. גם שם לא ברור מה יהיו תגובות המורדים והאוכלוסייה ואיזה סוג של לחימה ינהל מולם משטר אסד שמעוניין מאוד להחזיר אליו נכסים ושליטה על האזור תוך כדי יצירת רצף טריטוריאלי.

טיל קורנט. GettyImages
טילי קורנט מאתגרים את צה"ל/GettyImages
דרוזים על גדר הגבול בעקבות הקרבות בחדר. רויטרס
תושבים דרוזים בגולן הסורי צופים אל עבר הכפר חדר/רויטרס

מקור הבעיה הוא השילוב בלחימה בין צבא סוריה למיליציות שיעיות בפיקוד איראני ולוחמי חיזבאללה. "אין לנו בעיה שמשטר אסד יתפוס מחדש לדוגמה את השליטה במעבר קונייטרה שכרגע נמצא בשליטת מורדים. הבעיה שלנו היא מי מגיע עם משטר אסד", הסביר לאחרונה גורם ביטחוני את הגישה הישראלית.

שלושת הגורמים הללו - צבא סוריה, חיזבאללה ומיליציות שיעיות - מגיעים לשטח עם נשק איכותי שכולל בין היתר טילי "קורנט" נגד טנקים, אחד מדגמי הטילים המדויקים בעולם שמגיעים לטווח של חמישה קילומטרים. מדובר באמצעי לחימה שמהווה אתגר עבור צה"ל ומעלה את השאלה אם ישראל תאכוף באמצעות אש ומסרים שיועברו במרחב חיץ, עליו דיבר בעבר אלוף (במיל') יאיר גולן כשהיה אלוף פיקוד צפון, לכשהמצב ידרדר. אותו מרחב ישמש כמעין רצועת ביטחון שתאפשר לצה"ל להתמודד עם מגוון איומים עוד לפני שיגיעו אל הגבול.

צה"ל מרחיק מהגבול גורמים עוינים ומעביר סיוע לאזרחים

עד כה יירט צה"ל מזל"טים חשודים שנכנסו למרחב והגיב באמצעות ירי ארטילרי או התקפות מהאוויר ל"זליגות" ירי של צבא סוריה במסגרת הלחימה עם המורדים. ניסיונות של מורדים להיכנס למובלעות בגבול ישראל-סוריה מעבר לגדר התקבלו באש והתקפות ממוקדות. על פי פרסומים זרים, בשנת 2015 חוסל ג'יהאד מורנייה שעמד בראש כוח מיוחד של ארגון חיזבאללה שתכנן פיגועים נגד ישראל מתוך רמת הגולן הסורית. בתקרית אחרת, כך על פי פרסומים זרים, צה"ל תקף בסיס איראני על אדמת סוריה במרחק 40 ק"מ מהגבול.

בסיס צהל בדרום רמת הגולן על גבול סוריה, דצמבר 2016. ניב אהרונסון
פועלים להרחקת האיום מהגבול. סיור של צה"ל בדרום רמת הגולן/ניב אהרונסון

כל אלו הם צעדים מאוד ברורים בדרכי ההתמודדות של ישראל להרחקת האיום מהגבול. המציאות הביטחונית ברמת הגולן תחייב את צה"ל לנקוט עמדה ברורה לא רק בעומק השטח אלא במרחק קילומטרים בודדים מהגבול. לשם כך צה"ל ממשיך להציב כוחות איכותיים מאוד לאורך הגבול ומעמיד ברמת זמינות גבוהה יחסית כוחות אש קרקעיים, מודיעין איכותי וכלי טיס. זאת מכיוון שהשינוי יכול לבוא לידי ביטוי לא רק בפעילות של הציר הרדיקלי - סוריה-חיזבאללה ואיראן - אלא גם של מורדים שבקרוב עשויים למצוא את עצמם עם הגב לקיר.

חשוב לציין, כי יש בשלב זה לקחת בערבון מוגבל פרסומים זרים שונים על אודות בריחה של מורדים ובני משפחותיהם ממרחב רמת הגולן ועוד צפויה לחימה עזה באזור. כמו כן, למרות השינוי במרחב, מנהלת "שכנות טובה" של אוגדה 210 בפיקודו של תת-אלוף יניב עשור ממשיכה בסיוע ההומניטרי הכולל העברת מזון, ביגוד תרופות וסיוע רפואי לאזרחים סורים.

מורדים ואזרחים מתפנים מכיס בית ג'ן שבסוריה, בסמוך לגבול ישראל ולבנון, 29 בדצמבר 2017. רויטרס
מורדים מתפנים מאזור בית ג'ן, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully