וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה את חוק הפריימריז: "יחזק הדמוקרטיה והמלחמה בשחיתות"

2.1.2018 / 0:45

ברוב של 62 תומכים מול 52 מתנגדים אושר סופית החוק הקובע כי ח"כים מכהנים שיתמודדו בבחירות מקדימות במפלגותיהם יזכו למימון מהכנסת. מתמודדים בפריימריז שאינם ח"כים יקבלו הלוואה בנקאית בכפוף לערבות

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

אחרי הביקורת הציבורית, חוק "מימון הפריימריז" אושר אמש (שני) סופית במליאת הכנסת, אך ללא הסעיף שמעניק מימון מהמדינה גם למפלגות שלא מתקיימים בהן פריימריז - כפי שהופיע בנוסח שאושר בקריאה ראשונה. יוזם החוק הוא יו"ר הקואליציה דוד אמסלם אך בכירים בליכוד ראו בו חוק חשוב.

החוק קובע שמתמודד בפריימריז שהוא חבר כנסת מכהן יקבל את המימון מהכנסת, ואם לא ייבחר יצטרך להחזיר את הכסף. הצעת החוק עברה בקריאה שנייה ושלישית בתמיכת 62 חברי כנסת מול 52 שהתנגדו.

לקריאה נוספת:
אין רוב לקואליציה: ההצבעה על חוק המרכולים נדחתה בשבוע
ניצחון לאוצר: אושר חוק שיחייב את קק"ל להעביר שני מיליארד שקל
ליברמן מחזיר לבנט ולדרעי: "שיאים חדשים של ציניות בפוליטיקה"

פריימריז העבודה 2017, גני התעורכה תל אביב. ניב אהרונסון, מערכת וואלה! NEWS
בליכוד רואים בו חוק חשוב. הקלפי בפריימריז למפלגת העבודה, ביולי/מערכת וואלה! NEWS, ניב אהרונסון
מליאת הכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת/נועם מושקוביץ

עוד נקבע כי חבר כנסת שמתמודד בפריימריז וייבחר יציג את הקבלות על הוצאותיו לחשב הכנסת ויקבל בהתאם את המימון - בדומה לניהול התקציב השנתי, שמועבר לידי חברי הכנסת על ידי הכנסת ליצירת "קשר עם הציבור". אם חבר הכנסת שמתמודד בפריימריז לא ייבחר לכנסת הוא לא יחויב בהחזרת הכסף.

לעומת זאת, מתמודד בפריימריז שאינו מכהן כחבר כנסת יקבל הלוואה מהבנק לאחר הצגת ערבות בנקאית. כמו כן, מוצע שהמדינה תגבש באמצעות החשב הכללי הצעה עם אחד הבנקים למתן הלוואות למתמודדים שאינם חברי כנסת בתמורה להצגת ערבות בנקאית של המתמודדים. החוק קובע איסור על מתמודדים בפריימריז לגייס תרומות ומציב את תקרת ההוצאות של חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז במפלגות על כשליש פחות ממה שהיא כיום.

החרדים בפאתי המליאה רגע לפני קבלת ההחלטה על דחיית החוק. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
חברי כנסת משוחחים בפאתי המליאה במהלך הדיונים וההצבעות, אמש/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "תלות של מועמדים בבעלי הון לשם קבלת תרומות יוצרת קשר לקוי בין בעל ההון לבין נבחר הציבור אשר קיבל ממנו תרומה נדיבה במהלך מסע הבחירות, ולכן עלול לחוש כלפיו מידת מה של מחויבות לאחר היבחרותו". לדברי ח"כ אמסלם, "המשמעות של החוק היום היא שבמפלגה כמו הליכוד, כמעט 45 אלף איש נותנים צ'קים לחבר כנסת כדי שיתמודד בפריימריז. בז'רגון שלי זה נקרא שוחד על פי החוק. צריך לנתק את ההון מהשלטון חבר כנסת לא אמור לפגוש בשום תחנה תורמים. זה חוק חשוב לחיזוק הדמוקרטיה ולמלחמה בשחיתות. זה חוק שטוב למדינת ישראל".

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
יוזם החוק. אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully