וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן מחזיר לבנט ולדרעי: "שיאים חדשים של ציניות בפוליטיקה"

שר הביטחון יצא נגד יו"ר הבית היהודי, שביקר את ההתנגדות לחוק המרכולים: "משקר ביודעין". נתניהו על הסירוב להתקזז עם גליק: "לא זוכר שהליכוד לא התקזז כשהיו באופוזיציה במקרים אנושיים כאלה". חקירת ביטן נדחתה בעקבות ההצבעות בכנסת

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי, יוסי אלטר

ההצבעה על חוק המרכולים - כל הפרטים:

- יו"ר הבית היהודי בנט תקף את התנגדות ישראל ביתנו לחוק המרכולים וסירובה להתקזז עם ח"כ גליק: "אם ימשיכו לשחק משחקים, זה מה שיפרק את הממשלה ונלך לבחירות"
- יו"ר ש"ס דרעי: "משותמם על חוסר האנושיות, החוק אינו חדש"
- יו"ר ישראל ביתנו ליברמן: "בנט משקר ביודעין, החרדים מתעקשים להביא את החוק להצבעה עוד היום"
- חקירת ח"כ דוד ביטן בוטלה כדי שיוכל להשתתף בדיונים ובהצבעות

השר אביגדור ליברמן מתח היום (שני) ביקורת על השר נפתלי בנט, עקב דבריו על חוק עונש מוות למחבלים שמקדמת ישראל ביתנו. "בנט מטיף מוסר ומטעה את הציבור באמירה שעונש מוות זה צעצוע פרטי שלי", אמר ליברמן לוואלה! NEWS. "בנט משקר ביודעין ועושה זאת הלוך וחזור".

"מי כמוני יודע ששרת המשפטים לא יכולה להנחות את פרקליט המדינה, וגם שר הביטחון לא יכול להנחות את הפצ"ר", אמר ליברמן. "שניהם כפופים ליועץ המשפטי לממשלה, שמתנגד לעונש מוות למחבלים. לכן חייבים ללכת לחקיקה, וזה לא במקרה שהבית היהודי הצביע נגד החוק. לבית היהודי, מימי המפד"ל העליזים, יש היסטוריה של הפלת ממשלות וראוי שיפיקו לקחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר הביטחון אביגדור ליברמן ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
שר הביטחון אביגדור ליברמן ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

דברי בנט נאמרו על רקע התנגדות ישראל ביתנו לחוק המרכולים. "אני קורא לראשי המפלגות, רוצים או לא רוצים ממשלה, ההתנהלות שכל אחד יש לו את הפינוקים שלו היא לא אחראית", אמר בנט. "גם אנחנו הצבענו על דברים שלא אהבנו כמו מס דירה שלישית או עונש מוות על מחבלים או חוק ההמלצות. אבל לכל אחד חשוב משהו, לנו באופן אישי חשוב דברים מהותיים. אפשר ללכת תמיד לבחירות זו ממשלה חשובה ואם ימשיכו לשחק משחקים זה יפרק אותה".

ועדת הפנים אישרה היום את חוק המרכולים לקריאה שנייה ושלישית, והחוק צפוי לעלות להצבעה בהמשך היום או הלילה בהתאם להתפתחויות ולהשגת רוב בקואליציה. בעקבות ההצבעה, בוטלו דיוני ועדות הכנסת וכן סיור של הקבינט שתוכנן מראש. בסיעת ישראל ביתנו ובאופוזיציה מסרבים להתקזז עם ח"כ יהודה גליק, שאשתו הלכה הלילה לעולמה, ובכיר בקואליציה אמר כי ההצבעה "בסכנה" ועשויה להידחות.

ליברמן אמר בצהריים כי הוא "נדהם מהשיאים החדשים של הציניות בפוליטיקה הישראלית. דווקא הסיעות החרדיות מתעקשות להביא את החוק עוד היום, ומאשימות אותנו שאנחנו לא מוכנים להתקזז. כל המפלגות ידעו מראש על התנאים שלנו בהסכם הקואליציוני שמחייב כל חוק בנושא דת ומדינה להגיע בהסכמה. לכן ההתעקשות להביא את זה דווקא היום זה משחק ציני שנועד לרצות בוחרים".

"זהו חוק פוליטי בלי קשר ליהדות, והוא רק מרחיק מהיהדות את רוב האוכלוסיה, חילונים ומסורתיים שעושים קידוש בשישי ונוסעים בשבת", הוסיף. "אנחנו נלחמים על ערכי המחנה הלאומי מיסודו של ז'בוטינסקי, זו לא גחמה. הם מנסים לכפות על רוב אזרחי ישראל תפיסה משיחית. לא נסכים לכך".

פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
"תמיד אפשר ללכת לבחירות". בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אחר הצהריים: "היה צריך להתקזז (עם גליק, י"א), אני לא זוכר בזמן שהליכוד היה באופוזיציה שלא התקזזו במקרים אנושיים כאלה. אילן גילאון נתן דוגמה טובה לכך בהצבעה בקריאה ראשונה".

שר הפנים אריה דרעי, יוזם הצעת החוק, אמר בישיבת סיעת ש"ס: "אני שומע על ההתנהגות חסרת התקדים של האופוזיציה ואני כולל בזה גם את ישראל ביתנו ומשתומם על חוסר האנושיות של החברים כאן, להיות אטומים לאנשים הנמצאים ברגעיהם הקשים ביותר. האם זה המסר שאנחנו רוצים להעביר לציבור? ההצבעה תעבור בכל מקרה, אל תהפכו את הוויכוח הפוליטי למפגן של חוסר אנושיות".

על החוק עצמו, אמר דרעי: "הציבור החרדי יושב במשך שנים בממשלות השונות. אנחנו לא מאמינים בחקיקה דתית ודוגלים באיש באמונתו יחיה. חוק המרכולים איננו חוק חדש. הוא לא מוסיף שום חומרה על מה שהיה עד כה. הוא רק מגן על מה שהיה נהוג במשך שבעים שנה".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בפתיחת ישיבת הסיעה: "יסגרו לכם את העיר סתם כדי להראות שהם יכולים. כי המפלגות החרדיות רוצות להראות שהן יכולות להגיד לחילונים ולמסורתיים מה לעשות ואיך לחיות. ונתניהו, בגלל החקירות שלו, מתקפל ונכנע להם בכל דבר. ניאבק בחוק הזה בכל כוחנו פה בכנסת, ובבית המשפט, וברחובות ובכיכרות. זו לא מלחמה על דת, זו מלחמה על חופש, ועל זכות הבחירה, ועל זה שאף אחד לא יגיד לנו איך לחיות".

יו"ר המחנה הציוני גבאי, שאינו חבר כנסת, אמר בישיבת הסיעה: "כולם עוסקים בחוק המרכולים, שכל כולו נגד הציבור, נגד כל הציבור החילוני והמסורתי. המדינה צריכה לאפשר לקהילה המקומית לבחור את הדרך שלה. יש לנו ראש הממשלה שהוא נוכח נפקד בחיי המדינה והאזרחים. הוא עסוק בעצמו ובהישרדות הפוליטית שלו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נוסח החוק הסופי ייקבע לפני ההצבעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הודיע הבוקר כי לא יאפשר קיזוזים עם גליק, כמו גם עם ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הסובל מבעיה רפואית. יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי גיבה את ההחלטה. "חוק המרכולים לא דחוף, 70 שנה חיינו פה מצוין בלעדיו. אין קיזוזים והקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה. זה בידיה", אמר חסון. גם גורמים בישראל ביתנו, החברה בקואליציה אך מתנגדת לחוק, אמרו על האפשרות שיתקזזו עם גליק: "לא יקרה". גליק עצמו מסר הבוקר: "‏מתחנן בכל לשון של בקשה שלווייתה של רעייתי היקרה לא תהפוך בשום אופן לנושא למריבה. בבקשה הרבו אהבה ואנרגיות חיוביות".

בקואליציה מתחו ביקורת חריפה על ההחלטה שלא להתקזז עם גליק, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא לחברי האופוזיציה לחזור בהם. "זכותם לא לקזז את גליק, זכותי לומר שאני מכיר תרבות אחרת. זו החלטה חסרת רגישות", מסר אדלשטיין. השר יריב לוין כינה את המהלך "שפל מוסרי חסר תקדים בכנסת".

השר זאב אלקין, לשעבר יו"ר הקואליציה, האשים כי "אופוזיציה המסרבת לקזז חבר כנסת שצריך להיעדר בשביל הלוויה של אשתו, איבדה צלם אנוש ולא ראויה להציב אלטרנטיבה שלטונית". על כך ענה חסון: "האחרון שאקבל ממנו עצות על רוחב לב זה אלקין, שבתפקידו כיו"ר הקואליציה לא ריחם, לא סלח ולא ויתר. האחריות על הקואליציה לסיטואציה שנוצרה. הם מוזמנים להתמודד איתה".

אריה דרעי במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"לא חוק חדש". דרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הקואליציה והאופוזיציה הגיעו בצהריים להסכמות על סדרי הדיון ביומיים הקרובים: הערב ב-19:00 יחל הדיון במליאה על חוק הפריימריז, עד חצות - ואז יעסוק הדיון בחוק ירושלים של יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט. מחר, החל מ-9:00 עד 18:00, יתקיים הדיון על חוק המרכולים, ולאחר מכן על "חוק ליצמן". האופוזיציה תוכל למשוך בכל זמן נתון את ההסתייגויות, ותנסה להביך את הקואליציה ולהצביע בהפתעה נגד חוק המרכולים.

עקב הדיונים, בוטלה חקירתו של ח"כ דוד ביטן שתוכננה למחר. עו"ד אפרים דמרי, המייצג את ביטן, ביקש לדחות את החקירה ליום חמישי או ראשון, שבהם לא מתקיימות הצבעות בכנסת.

על רקע המחלוקת בקואליציה על נוסח החוק, בליכוד מובילים פשרה כך שיוחרגו ממנו רק חנויות נוחות שמצויים בהן מרכז ההפעלה של תחנת הדלק וקופת התשלום, ולא כל החנויות המצויות במתחמי תדלוק - כפי שהציע הבוקר יו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם. בנוסף, לפי נוסח הסעיף המוצע יוחרגו גם אזורי סחר חופשי שיועדו לתיירות באילת. עד לשעת ההצבעה במליאה יוחלט סופית באשר לנוסח החוק המדויק.

החוק, שיזם שר הפנים אריה דרעי, נועד למנוע פתיחת מרכולים וחנויות נוחות בתחנות דלק בשבת. באופוזיציה הכינו להצעה זו למעלה מ-300 הסתייגויות, מה שיאפשר לחבריה לנאום במליאה לפחות יומיים במטרה לעכב את ההצבעה, כפי שנעשה בהצבעה על חוק ההמלצות.

במהלך הדיון בוועדת הפנים הבוקר נרשמה מהומה כשחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות שמתנגד לחוק אמר כי "החרדים מביאים לחילול שבת המוני". ביבס הוצא מהדיון והטיח בח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "אתה בא לספר לי סיפורים? אתה מתערב בעיר שלי?".

(עדכון ראשון: 16:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully