וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ביתנו והאופוזיציה מסרבות לקזז את גליק; הקואליציה: "שפל מוסרי"

1.1.2018 / 15:15

בקואליציה מעריכים כי ההצבעה על חוק המרכולים "בסכנה" עקב הקושי לגייס רוב, ותקפו את ההחלטה שלא להתקזז עם הח"כ שרעייתו הלכה לעולמה: "האופוזיציה איבדה צלם אנוש". בליכוד מגבשים פשרה לנוסח החוק, בנט: "אם ימשיכו לשחק משחקים, זה מה שיפרק את הממשלה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: תום זואילי

ההצבעה על חוק המרכולים - כל העדכונים

- בקואליציה מבקשים להעלות להצבעה את חוק המרכולים, אך מתקשים לגייס רוב והיא עשויה להידחות
- בישראל ביתנו ובאופוזיציה מסרבים להתקזז עם ח"כ יהודה גליק, שרעייתו הלכה הלילה לעולמה: "החוק לא דחוף, הקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה"
- השר לוין: "שפל מוסרי חסר תקדים", השר אלקין: "האופוזיציה איבדה צלם אנוש"
- גליק: "‏מתחנן בכל לשון של בקשה שלווייתה של רעייתי היקרה לא תהפוך בשום אופן לנושא למריבה"
- גם ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) הודיעה כי תתנגד לחוק
- פרסום ראשון: בליכוד מגבשים פשרה לנוסח החוק כך שיוחרגו ממנו רק חנויות נוחות בתחנות דלק, ולא כל החנויות במתחמי תדלוק

בכיר בקואליציה אמר הבוקר (שני) כי ההצבעה על חוק המרכולים עשויה להידחות, עקב הקושי להשיג רוב. באופוזיציה ובישראל ביתנו הודיעו כי לא יתקזזו בהצבעה על החוק עם חבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד), שרעייתו הלכה הלילה לעולמה. "ננסה להשיג רוב עד לרגע האחרון", אמר הבכיר. החוק עלה הבוקר לדיון בוועדת הפנים של הכנסת, לקראת מעבר לקריאה שניה ושלישית.

מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הודיע כי לא יאפשר קיזוזים עם גליק, כמו גם עם ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הסובל מבעיה רפואית. "חוק המרכולים לא דחוף, 70 שנה חיינו מצוין בלעדיו. אין קיזוזים והקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה. זה בידיה", אמר חסון. גורמים בישראל ביתנו, החברה בקואליציה אך מתנגדת לחוק, אמרו על הקיזו עם גליק, כי "לא יקרה". גליק עצמו כתב: "‏מתחנן בכל לשון של בקשה שלווייתה של רעייתי היקרה לא תהפוך למריבה".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העיריות מקדמות חקיקה. am:pm/מערכת וואלה!, צילום מסך

על רקע המחלוקת על נוסח החוק, בליכוד מובילים פשרה כך שיוחרגו ממנו חנויות נוחות שמצוי בהן מרכז הפעלת תחנת הדלק וקופת התשלום, ולא כל החנויות במתחמי תדלוק, כפי שהציע יו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם. בנוסף, לפי נוסח הסעיף המוצע יוחרגו גם אזורי סחר חופשי באילת.

בקואליציה מתחו ביקורת על ההחלטה שלא להתקזז עם גליק, ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא לחברי האופוזיציה להתחרט. "זכותם לא לקזז את גליק, זכותי לומר שאני מכיר תרבות אחרת. זו החלטה חסרת רגישות", מסר. השר יריב לוין כינה את המהלך "שפל מוסרי חסר תקדים בכנסת".

השר זאב אלקין האשים כי "אופוזיציה המסרבת לקזז חבר כנסת שצריך להיעדר בשביל הלוויית אשתו, איבדה צלם אנוש ולא ראויה להציב אלטרנטיבה שלטונית". על כך ענה חסון: "האחרון שאקבל ממנו עצות על רוחב לב זה אלקין, שבתפקידו כיו"ר הקואליציה לא ריחם ולא ויתר. האחריות על הקואליציה לסיטואציה שנוצרה". יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי גיבה את הדברים.

ח"כ יהודה גליק באירוע שדולת התנ"ך בכנסת. 31 בינואר 2017. יוני ריקנר
ייעדר מהמליאה בשבוע הקרוב. ח"כ יהודה גליק/יוני ריקנר

גם ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) הודיעה כי תתנגד לחוק. "ההצעה לא תואמת את האג'נדה שלי. אני רואה בשבת ערך מהותי במדינה יהודית ודמוקרטית, אך מאמינה כי כפייה דתית רק מעמיקה את השסע בין דתיים וחילוניים, ולכן אני מתכוונת להתנגד". ח"כ שרן השכל (הליכוד) מתנה את תמיכתה בשינויים בנוסח, אך טרם הודיעה על עמדתה. ראש הממשלה בנימין נתניהו לחץ אישית על חברי כנסת מהליכוד שאיימו שלא לתמוך בחוק.

הקואליציה והאופוזיציה הגיעו להסכמות על סדרי הדיון: ב-19:00 יחל הדיון על חוק הפריימריז, עד חצות - ואז יעסוק הדיון בחוק ירושלים של יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט. מחר, החל מ-9:00 עד 18:00, יתקיים הדיון על חוק המרכולים, ולאחר מכן על "חוק ליצמן". האופוזיציה תוכל למשוך את ההסתייגויות, ותנסה להביך את הקואליציה ולהצביע נגד חוק המרכולים.

פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט קרא לחברי ישראל ביתנו וכולנו לתמוך בחוק. "ההתנהלות שכל אחד יש לו את הפינוקים שלו היא לא אחראית. גם אנחנו הצבענו על דברים שלא אהבנו כמו מס דירה שלישית או עונש מוות על מחבלים או חוק ההמלצות. זו ממשלה חשובה ואם ימשיכו לשחק משחקים זה מה שיפרק את הממשלה ונלך לבחירות".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בישיבת הסיעה כי "יסגרו את העיר סתם כדי להראות שהם יכולים. המפלגות החרדיות רוצות להראות שהן יכולות להגיד לחילונים ולמסורתיים מה לעשות. ונתניהו, בגלל החקירות, מתקפל ונכנע להם בכל דבר. ניאבק בחוק הזה בכל כוחנו בכנסת, ובבית המשפט, וברחובות ובכיכרות. זו לא מלחמה על דת, זו מלחמה על חופש, ועל זכות הבחירה".

אריה דרעי במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
דרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ועדת הפנים אישרה את החוק לקריאה שניה ושלישית, לאחר שדחתה את ההסתייגויות של האופוזיציה. עד לשעת ההצבעה במליאה יוחלט סופית באשר להחרגה של אילת ונוסח ההחרגה של חנויות הנוחות בתחנות הדלק.

בדיון בוועדת הפנים הבוקר נרשמה מהומה כשחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות שמתנגד לחוק אמר כי "החרדים מביאים לחילול שבת". ביבס הוצא מהדיון והטיח בח"כ יעקב אשר (יהדות התורה): "אתה בא לספר סיפורים ולהתערב בעיר שלי?". בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה אתמול בצהריים, דרשו השר יריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם להחריג תחנות דלק וקיוסקים מהחוק, אך דרעי סירב.

בתוך כך, עיריית גבעתיים אישרה אתמול את חוק העזר העירוני שמתיר פתיחת כמה מרכולים במהלך השבת.

החוק יעלה להצבעה כחלק מהסכמות שהגיעו אליהן ראש הממשלה בנימין נתניהו וראשי המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה, בתום משבר על עבודות הרכבת בשבת לפני כחודש.
שר הפנים אריה דרעי אמר אתמול כי חוק המרכולים - המקודם על ידי הקואליציה בכנסת ונועד למנוע פתיחת עסקים בשבת אלא אם שר הפנים מאשר זאת - יעלה היום להצבעה במליאה. "לפני קום המדינה, נחקק בפקודת העיריות כי שר פנים צריך לאשר חוקי עזר. השנה פסק בג"ץ שסמכות שר הפנים היא טכנית בלבד ואינה מהותית", כתב דרעי בחשבון הטוויטר שלו. "בעקבות בג"ץ, נביא תיקון לחוק שקובע כי סמכות השר מהותית ותשמור על המצב הקיים עשרות שנים".

ביבס אמר אתמול בראיון לוואלה! NEWS כי מדובר ב"חוק גרוע ביותר, חוק שלא נותן שום דבר חוץ מאשר פופוליזם ואולי איזה פוליטיקה סקטוריאלית כזאת ואחרת. החוק הזה לא תורם לשלטון המקומי, החוק הזה פוגע במרקם הקיים. יש מרקם קיים היום שעובד יפה מאוד ובעצם מפרים את האיזון".

יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ליברמן הביע תמיכה בקידום חוקי העזר בכמה ערים לפתיחת בתי עסק בשבת ואמר כי "הפעילות במרחב הציבורי בשבת היא עניין לשלטון המקומי בלבד". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הוסיף ליברמן כי מפלגתו "עומדת לצידו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. כן למסורת, כן לערכים יהודיים. לא לכפייה דתית".

(עדכון ראשון: 8:30)

ועדת הפנים של הכנסת דנה בחוק ההמלצות; יואל חסון פנה לאמסלם: "ביבי ביקש את זה?". צלמי וואלה!NEWS, מערכת וואלה! NEWS
דיון בוועדת הפנים של הכנסת/מערכת וואלה! NEWS, צלמי וואלה!NEWS
דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
דורש שחנויות נוחות בתחנות דלק יוחרגו מהחוק. ח"כ אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully