וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסיון להשיג רוב לחוק המרכולים; ראשי ערים: הקפיאו את קידומו

במלחמה על פתיחת המרכולים בשבתות, נרתמו בקואליציה בניסיון לגשר על הפערים לקראת הצבעה מחר, בעוד דרעי מתבצר בעמדתו ומסרב להחריג את החוק גם לתחנות דלק. גבעתיים כבר אישרה פתיחת מרכולים בשבת בתחומה. מחר צפויים קרבות נוספים לקואליציה

צילום: אבי כהן, עריכת וידאו: ניר חן

שבוע אחרי הפיליבסטר על חוק ההמלצות, הכנסת נערכת לשבוע אינטנסיבי נוסף: שורה ארוכה של הצעות חוק שנויות במחלוקת צפויות לעלות השבוע להצבעה, ובכוונת האופוזיציה להקשות על קידומן. מליאת הכנסת צפויה לדון השבוע בחוק המרכולים שנועד למנוע פתיחת מרכולים בשבת, בחוק ירושלים שמחייב רוב מיוחד של 80 חברי כנסת כדי לחלק את בירת ישראל, חוק הפריימריז שנועד לספק מקור כלכלי עבור מתמודדים בפריימריז למפלגות וינתק את המתמודדים מקשרים עם בעלי הון והצעת החוק שנועדה להחזיר את ח"כ יעקב ליצמן למשרד הבריאות בתפקיד סגן שר. חוק ירושלים, חוק הפריימריז וחוק ליצמן הם חוקי יסוד ולכן יידרש רוב של 61 ח"כים במטרה לאשר אותם במליאת הכנסת.

חוק המרכולים

חוק המרכולים, שיזם שר הפנים אריה דרעי, יעלה להצבעה מחר בבוקר (שני) בוועדת הפנים של הכנסת, ורק לאחר אישורו בוועדה, יהיה ניתן להצביע עליו במליאה. החוק נועד למנוע פתיחת מרכולים וחנויות נוחות בתחנות דלק בשבת ובאופוזיציה הכינו להצעה זו למעלה מ-300 הסתייגויות, דבר שיאפשר לה לנאום במליאה לפחות יומיים. עם זאת, לאור הודעתו של יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין כי הוא לא יתערב בשיקול דעת של הפעלת סעיף 98, הכופה סדרי דיון על האופוזיציה, ההערכה היא שהקואליציה תעשה שימוש בסעיף זה - והדיון יימשך לכל היותר 12 שעות.

"‏לפני שכל הטרמפיסטים הקבועים מתחילים עם ההסתה, הנה העובדות: לפני קום המדינה, נחקק בפקודת העיריות כי שר פנים צריך לאשר חוקי עזר. השנה פסק בג"ץ שסמכות שר הפנים היא טכנית בלבד ואינה מהותית", כתב הערב דרעי בטוויטר שלו. "בעקבות בג"ץ, נביא מחר תיקון לחוק שקובע כי סמכות השר מהותית ותשמור על המצב הקיים עשרות שנים".

אריה דרעי במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מסרב להחריג את תחנות הדלק מהחוק. השר דרעי/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

מדובר בהצעת חוק שנויה במחלוקת אך עליה הוסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והמפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה בחודש שעבר, כחלק מחבילת חוקים שהובילו לפתרון משבר עבודות הרכבת בשבת. להצבעה על החוק בקריאה ראשונה קדם מסע אינטנסיבי של גיוס קולות הן באופוזיציה והן בקואליציה, לנוכח הודעת ישראל ביתנו כי יצביעו נגד החוק.

בקואליציה פועלים בשעות האחרונות להשגת רוב לאור כך שחלק מחברי הכנסת שלה הודיעו כי לא יצביעו בעד ההצעה. בין היתר ניתן למנות את חברי מפלגת ישראל ביתנו שמתנגדים לחוק, ח"כ שרן השכל מהליכוד שהתנתה את תמיכתה בשינויים שיעשו בחוק וח"כ טלי פלוסקוב מכולנו שטוענת כי יש לה קושי עם החוק המדובר. גם השר דוד אזולאי עדיין מאושפז ובהצבעה הקודמת היעדרותו עוררה קשיים להשגת רוב בתוך הקואליציה. עם זאת, אזולאי יצא למספר אירועים פומביים בתקופת אשפוזו וייתכן כי גם מחר ייצא להצבעה.

נתניהו לחץ באופן אישי על חברי כנסת מהליכוד שאיימו שלא לתמוך בחוק, מחשש לרוב דחוק, וההערכה כי כך יקרה גם מחר. אם לא יווצרו מכשולים משמעותיים בקואליציה, החוק יאושר בקריאה שנייה ושלישית.

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
אמסלם דרש להחריג קיוסקים מהחוק - דרעי סירב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

להצעת החוק התנגדו רוב הרשויות המקומיות ברחבי הארץ, חלקם ניסו לעקוף את הצעת החוק בכך שהחלו בקידום חוקי עזר עירוניים שנועדו לשמור על המצב הקיים בעירם. השר דרעי התייחס לכך בשיחה לוואלה! NEWS ואמר כי ראשי הרשויות "פועלים בחלל ריק". יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה, יואל חסון הצהיר כי "אנו מתכוונים לפעול גם הפעם ביד קשה, נעכב ונכשיל את החוק המיותר על ידי תיאום מוחלט עם כל סיעות האופוזיציה לגביי סדרי הדיון וההסתייגויות שיוגשו".

ישיבת מועצת גבעתיים, 31 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ישיבת מועצת העיר גבעתיים, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

גבעתיים אישרה הערב את חוק העזר העירוני המתיר פתיחת מרכולים בשבת בשטחה. ראש העירייה רן קוניק, כינס הצבעה במועצת העיר בעניין תיקון חוק העזר בעיר ופנה לדרעי: "הקפיאו את קידום את החוק. נכנסו למצב לא נעים. אנחנו חיים ביחד בשיתוף פעולה מלא, דתיים וחילונים, מזרחים ואשכנזים. יש לנו סטטוס קוו נהדר, לאחר ששנים נחשבנו לחדר השינה של תל אביב, העירייה היא בעד תושביה, שמחו עלינו שנקבל את ההחלטות האחריות, כמו שהפכנו את עירנו לעיר מרכזית והמבוקשת בישראל".

בישיבת ראשי הקואליציה שהתקיימה בצהריים, דרשו השר יריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם להחריג תחנות דלק וקיוסקים מהחוק, אך דרעי סירב.

חוק ירושלים מאוחדת

חוק נוסף שיעלה להצבעה בקריאה שניה ושלישית הוא החוק המכונה "ירושלים מאוחדת" שיזם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עם יו"ר סיעתו, ח"כ שולי מועלם רפאלי. החוק קובע כי כל שינוי במעמד הבירה או החלטה על מסירת שטחים ממנה במסגרת הסכם מדיני ידרוש אישור של רוב מיוחד של 80 חברי הכנסת, ולא רוב רגיל. מדובר בתיקון לחוק יסוד שמצריך רוב של 61 חברי כנסת. כבר כיום החוק קובע כי העיר לא תעבור לגורם מדיני או שלטוני זר, אך התיקון יעלה את הרוב הנדרש בכנסת לאישור המהלך.

פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
חוק המייצר חזית פוליטית כמעט בלתי אפשרית למו"מ עם הפלסטינית. בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

החוק, במהותו, מייצר חזית פוליטית כמעט בלתי אפשרית עבור כל ראש ממשלה שיבקש לשאת ולתת עם הפלסטינים על מעמדה של ירושלים ומונע, הלכה למעשה, אפשרות לנהל משא ומתן על העיר. בנט אמר בישיבת הסיעה האחרונה בכנסת כי נתניהו התחייב בפניו לקיים את ההצבעה והתייחס לכך שהחוק יאושר תקופה קצרה אחרי הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפיה ירושלים היא בירת ישראל: "ירושלים היא נצח", אמר. "ונשקיע כל הניתן כדי לבסס את מעמדה בעולם. הבית היהודי פעל ויפעל תמיד לכונן חוקים לאומיים וערכיים שמחזקים את מחנה הימין ולא לחוקים שמחלישים אותו, או את אמון הציבור בו".

חוק מימון פריימריז

אחרי הביקורת הציבורית, חוק "מימון הפריימריז" יעלה להצבעה בקריאה שניה ושלישית, אך ללא הסעיף שמעניק מימון מהמדינה גם למפלגות שלא מתקיימים בהן פריימריז, כפי שהציע נוסחו שאושר בקריאה ראשונה. יוזם החוק הוא יו"ר הקואליציה דוד אמסלם וההצעה שלו נועדה לקבוע שמתמודד בפריימריז שהוא חבר כנסת יקבל את המימון מהכנסת, ואם לא ייבחר לכנסת, יצטרך להחזיר את הכסף.

חבר כנסת שמתמודד בפריימריז וייבחר, יציג את הקבלות על הוצאותיו לחשב הכנסת ויקבל בהתאם את המימון, בדומה לניהול התקציב השנתי, שמועבר לידי חברי הכנסת על ידי הכנסת ליצירת "קשר עם הציבור". אם חבר הכנסת שמתמודד בפריימריז לא ייבחר לכנסת, הוא לא יחויב בהחזרת הכסף. לעומת זאת, מתמודד בפריימריז שאינו מכהן כחבר כנסת יקבל הלוואה מהבנק לאחר הצגת ערבות בנקאית. כמו כן, מוצע שהמדינה באמצעות החשב הכללי תגבש הצעה עם אחד הבנקים למתן הלוואות למתמודדים שאינם חברי כנסת בתמורה להצגת ערבות בנקאית של המתמודדים.

ההצעה תאסור על מתמודדים בפריימריז לגייס תרומות ובנוסף, ההצעה קובעת כי תקרת ההוצאות של חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז במפלגות תופחת בכשליש לעומת המצב כיום. גם עבור אישור חוק זה הכנסת נדרשת לרוב של 61 חברי כנסת.

נתיב החקיקה של ליצמן בחזרה למשרד הבריאות

חוק נוסף שיעלה להצבעה בקריאה ראשונה הוא החוק שסולל את חזרתו של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) למשרד הבריאות. החוק אושר בוועדת השרים לחקיקה והוא מאפשר להאציל סמכויות סטטוטריות הנתונות לשר, לידי סגן שר שמונה במשרד שראש הממשלה מכהן בו כשר. מדובר בשינוי חוק יסוד שיאפשר לליצמן לכהן כסגן שר במעמד שר.

יעקב ליצמן במליאת הכנסת, ירושלים, 26 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

משרד המשפטים ניסח את תזכיר החוק מיד עם ההתפטרות של ליצמן מתפקיד שר הבריאות בעקבות עבודות רכבת ישראל שבוצעו בשבת. בדברי ההסבר לתזכיר החוק נכתב כי "הממשלה מבקשת כעת לאפשר במשרד שראש הממשלה מכהן בו כשר, הפעלת סמכויות סטטוטוריות הנתונות לשר בידי סגן שר שמונה באותו משרד".

(עדכון ראשון: 19:21)

  • עוד באותו נושא:
  • אריה דרעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully