וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות באיראן מזהירות: נפעיל "יד ברזל" נגד המפגינים

אחרי שהמחאה האנטי-ממשלתית לבשה אופי אלים, בכיר במשמרות המהפכה ושר הפנים מאיימים כי המשטר "ייאבק בנחישות במפרי הסדר ומפיצי הטרור". שני מפגינים נהרגו במערב המדינה, אך סגן המושל טוען: "סוכנים זרים אחראים לכך". הוגבלה הגישה לרשתות החברתיות

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו:ניר חן

הרשויות באיראן הזהירו היום (ראשון) את המפגנים נגד הממשלה כי הם ייתקלו ב"יד ברזל" אם המחאה האלימה תימשך. ההפגנות החריגות פרצו ביום חמישי, ברקע זינוק ביוקר המחיה, אך אלו התפשטו במהרה למוקדים נוספים במדינה והחלו לשאת אופי פוליטי נגד מנהיגי הרפובליקה האסלאמית.

האיומים נאמרו אחרי התנגשויות בין כוחות הביטחון למפגינים, כשלפחות שני בני אדם נהרגו בעיר דורוד שבמערב המדינה. ברשתות החברתיות נטען כי הם נורו בידי כוחות הביטחון, שניסו לפזר את ההתקהלות, אך סגן המושל האשים "סוכנים זרים ואויבי המהפכה" באחריות למותם.

בניסיון לשבש את יכולת הארגון של המחאה, הוגבלה הגישה לרשתות החברתיות דרך הטלפונים הסלולריים. הרשתות השונות, בהן טוויטר וטלגרם, שימשו את המפגינים כדי לתקשר ביניהם ולארגן את המשך ההתנגדות למשטר.

לקריאה נוספת על המחאה באיראן
המחאה באיראן מחריפה: "הרוגים במערב המדינה, עימותים בטהראן"
אחרי המחאה באיראן: הפגנות תמיכה במשטר; ארה"ב: לסיים השחיתות

עימותים בטהראן הפגנות נגד יוקר המחיה באיראן. רויטרס
גם הבירה הצטרפה למחאה. הפגנה בטהראן/רויטרס

זאת המחאה המשמעותית ביותר במדינה מאז 2009, אז הפגינו המונים נגד תוצאות הבחירות לנשיאות, שבהן ניצח מחמוד אחמדינג'אד. ה"תנועה הירוקה", כפי שכונה המחנה הרפורמיסטי, דוכאה ביד קשה על ידי משמרות המהפכה ומיליציית הבסיג' הכפופה לה, ואלו הבהירו כי הם לא יהססו לפעול בצורה דומה גם עתה.

"אם התושבים יוצאים לרחובות בשל יוקר המחיה, הם לא צריכים לשיר את הסיסמאות הללו ולשרוף רכוש ציבורי ומכוניות", אמר גנרל אסמאעיל קווסרי, מבכירי מערך הביטחון בטהראן, בתגובה לכך שחלק מהמפגינים קראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי בערים שונות והעלו באש ניידת משטרה ומטה של מיליציית הבסיג'.

שר הפנים, עבדול רזא רהמי-פזיל, מסר אזהרה דומה. "אלו שפוגעים ברכוש הציבור, מפרים את הסדר הציבורי ועוברים על החוק צריכים לשאת באחריות למעשיהם ולשלם את המחיר", הזהיר. "ניאבק בנחישות בהפצת אלימות, פחד וטרור".

עוד באותו נושא

נגד המנהיג העליון, בלב טהראן: ההפגנות באיראן הן לא "עוד מחאה"

לכתבה המלאה
מחאות על יוקר המחיה באיראן מול האוניברסיטה של טהראן 30 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנות בטהראן, אתמול/רויטרס

התקשורת הממלכתית ממעטת לסקר את ההפגנות, שהמכנה המשותף שלהן הפך להתנגדות לשלטון אנשי הדת, שעליו מושתתת הרפובליקה האסלאמית מאז המהפכה ב-1979. בסימן לכך שהרשויות החלו לפעול נגד מארגני ההפגנות, שנתקלו ביד רכה יחסית ביומיים הראשונים, היו הדיווחים ברשתות החברתיות על כך שרשתות האינטרנט והסלולר הואטו – בדומה למה שנעשה ב-2009.

בין מוקדי ההפגנות העיקריים – בטהראן הבירה, הפגנה של כמה עשרות סטודנטים בסמוך לאוניברסיטת טהראן בשעות הצהריים פוזרה על ידי כוחות הביטחון, אחרי שהושלכו לעברם אבנים והושמעו קריאות נגד חמינאי. במהלך הערב, אלפים זרמו לרחובות הבירה. במשהד, העיר השנייה בגודלה במדינה ואחד המקומות הקדושים לשיעים, תועדו מפגינים מעלים באש אופנועי משטרה.

טראמפ תומך בהפגנות

מי שמוביל את התמיכה הבינלאומית בהפגנות באיראן הוא נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהביע תקווה כי המחאה מבשרת את סופו של המשטר.

"הפגנות גדולות באיראן, האזרחים סוף סוף מבינים כיצד הכסף וההון שלהם נגנב ועובר לטרור", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "נראה שהם לא יסבלו זאת יותר. ארצות הברית עוקבת מקרוב מאוד אחרי הפרות זכויות אדם!".

(עדכון ראשון: 10:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully