וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה באיראן מחריפה: "הרוגים במערב המדינה, עימותים בטהראן"

30.12.2017 / 23:17

ביום השלישי להפגנות חלה הסלמה, עם דיווחים ברשתות החברתיות על ירי לעבר מפגינים בעיר דורוד. בבירה, השליכו סטודנטים אבנים לעבר כוחות הביטחון וקראו: "מוות לדיקטטור". עוד דווח על שיבושים באינטרנט ובסלולר, בניסיון לבלום את המחאה החריפה ביותר מאז 2009

צלמים זמניים מורשים

המחאה נגד המשטר באיראן הפכה היום (שבת) לאלימה, כשבמהלך יומה השלישי פרצו עימותים בין כוחות הביטחון למפגינים בכמה מוקדים. לפי דיווחים ברשתות החברתיות, לפחות שני בני אדם נהרגו מירי במהלך פיזור הפגנה בעיר דורוד שבמערב המדינה. במשהד, העיר השנייה בגודלה במדינה שבה החלה ההפגנה כמחאה על יוקר המחיה ביום חמישי, נראו מפגינים מעלים באש ניידת משטרה.

ההפגנות ברחבי איראן, המשמעותיות ביותר מאז גל המחאה ב-2009 נמשכות על אף אזהרת הרשויות מפני "הפגנות לא חוקיות" וניסיונותיהן לבלום אותן. לפי דיווחים במדינה, הן החלו לשבש הערב את רשתות האינטרנט והסלולר כדי להקשות על המפגינים לתקשר ביניהם.

בטהראן, התאספו בשעות הערב מפגינים רבים בכיכר אזאדי, אחרי שבמהלך היום התעמתו כמה עשרות סטודנטים עם כוחות הביטחון בכניסה לאוניברסיטת טהראן. לפי סוכנות הידיעות פארס, כ-70 סטודנטים השליכו אבנים לעבר השוטרים ובתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות הם נשמעו צועקים: "מוות לדיקטטור" - ככל הנראה בהתייחסות למנהיג העליון עלי חמינאי, שטרם התבטא בנוגע להפגנות.

עוד בנושא:
אחרי המחאה באיראן: הפגנות תמיכה במשטר; ארה"ב: לסיים השחיתות
המחאה מתרחבת: יום שני של הפגנות ברחבי איראן נגד הממשלה
"מוות לדיקטטור": אלפי איראנים הפגינו נגד רוחאני ויוקר המחיה

מחאות נגד הממשל, טהרן, איראן, 30 בדצמבר 2017. רויטרס
סטודנטים מפגינים בטהראן, היום/רויטרס

הפגנות המחאה התחדשו היום שעות אחרי עצרות תמיכה פרו-ממשלתיות במאות ערים ועיירות שונות. ההפגנות לציון יום השנה השמיני לסיום "המהפכה הירוקה" - הכינוי שניתן לתנועת המחאה הרפורמיסטית נגד ניצחונו השנוי במחלוקת של מחמוד אחמדיג'אד בבחירות 2009 - מתקיימות מדי שנה מאז ונקבעו מראש, אך הטלוויזיה הממלכתית ניצלה זאת כדי לשדר מפגן תמיכה בממשלה.

עצרת תמיכה במשטר התקיימה בטהראן, כשבמשהד, העיר השנייה בגודלה במדינה, נשאו הצועדים כרזות של חמינאי. במשהד, מרכז דתי שיעי חשוב, החלה המחאה ביום חמישי, ככל הנראה על ידי גורמים מקרב המחנה השמרני שרצו לפגוע ברוחאני המתון בשל הזינוק במחירים של מוצרי היסוד, כמו ביצים, שמחירם הוכפל בתוך שבוע.

ואולם, ההפגנה השגרתית שינתה את עורה במהירות, כשחלק מהמפגינים החלו לקרוא נגד המשטר ונגד המעורבות הזרה שלו בסכסוכים באזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

עם תום הפגנות התמיכה בממשלה, שמשכו אליהן אלפי תומכים, החלו הפגנות הנגד. בכרמנאשה שבמערב המדינה פיזרו כוחות הביטחון עצרת מחאה לקול קריאות בוז מצד המשתתפים. אתמול נרשמו עימותים בין הצדדים.

בעיר אראק הסמוכה צעקו המפגינים "לא עזה, לא לבנון, חיינו מוקדשים למען איראן", במחאה על הכספים הרבים שמשקיעה טהראן בחיזבאללה ובארגונים הפלסטיניים. לפי דיווחים שונים, הם הציתו את מבנה המפקדה המקומי של מיליציית הבסיג', הכפופה למשמרות המהפכה.

בשיראז, שבדרום-מערב המדינה, תועדו מפגינים בסרטון שפורסם ברשתות החברתיות כשהם קורעים כרזה ובה דמותו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, גנרל קאסם סולימאני, האיש המוביל את פעילות הארגון מחוץ לשטחה של איראן. סולימנאי הפך לאחד הגורמים החזקים ביותר במשטר בשנים האחרונות, שבמהלכן הוא מנהיג מיליציות שיעיות שסייעו בהבסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בעיראק ובסוריה.

מחאות נגד הממשל, טהרן, אירן, 30 בדצמבר 2017. רויטרס
עימותים בטהראן, הערב/רויטרס

המחאה האנטי-ממשלתית זכתה לתמיכת ארצות הברית ולנשיאה דונלד טראמפ. "משטרים דכאניים לא שורדים לעד", כתב בחשבון הטוויטר שלו הערב, והוסיף: "העולם עוקב". דברים דומים אמר במהלך הלילה שבין שישי לשבת, כשכתב כי "הממשלה האיראנית צריכה לכבד את זכויות האזרחים שלה, כולל את זכותם להביע את דעתם. העולם צופה!".

עם זאת, דבריו של טראמפ, המרבה להתבטא בחריפות נגד טהראן, עשויים לשחק לידי המשטר. "העם האיראני לא רואה ערך בטענות האופורטוניסטיות של גורמים אמריקניים ושל טראמפ", אמר דובר משרד החוץ בהראם קאסמי.

בתקשורת הממלכתית האשימו את "אתרי האויב ואת התקשורת הזרה בניסיון לנצל את הקשיים הכלכליים ואת הדרישות הלגיטימיות של האזרחים בנוגע לכך כדי לגרום לעצרות לא חוקיות ולמהומות". עוד דווח, מבלי לפרט, כי רוב העצורים ביומיים האחרונים כבר שוחררו. 52 איש נעצרו רק במשהד ביום חמישי.

גם במשמרות המהפכה ובמיליציית הבסיג', שהובילו את דיכוי המחאות ב-2009, הצטרפו לאזהרות. "האומה האיראנית לא תאפשר למדינה להיפגע", נמסר בהצהרה שנקראה בטלוויזיה הממלכתית.

רוחאני נבחר ב-2013 אחרי שהבטיח לשפר את המצב הכלכלי החמור מימיו של אחמדינג'אד, והבטיח כי הסכם הגרעין ישפר את חיי האזרחים. עם זאת, שנתיים וחצי לאחר מכן, וחצי שנה אחרי שרוחאני נבחר ברוב גדול לכהונה שנייה, אחוז האבטלה עלה ל-12.4% ומחסור במוצרי צריכה בסיסיים הוביל לעלייה במחירים.

(עדכון ראשון: 16:45)

מחאות נגד השלטון בטהראן. -, מערכת וואלה! NEWS
פיזור ההפגנה בטהראן, היום/מערכת וואלה! NEWS, -
מחאות נגד השלטון בטהראן. -, מערכת וואלה! NEWS
כוחות ביטחון בעיר תבריז כדי למנוע את התחדשות ההפגנות/מערכת וואלה! NEWS, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully