וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד המשפטים הבהיר: שקד לא תתערב בציוני בחינות לשכת עורכי הדין

28.12.2017 / 14:30

פרסום ראשון: בתשובה לפניית ח"כ עיסאווי פריג' בבקשה לתת פקטור לנבחנים, בעקבות שיעורי המעבר הנמוכים, ענו במשרד כי לשרה אין סמכות להתערב - וכי הגוף המוסמך הוא הוועדה הבוחנת, בראשות השופט אלרון. הנבחנים מאיימים לעתור נגד ועדת הבחינות

באדיבות כנס חיפה למשפט

שרת המשפטים איילת שקד דחתה הבוקר (חמישי) את בקשת המתמחים בעריכת דין להתערב לטובת מתן "פקטור" בבחינות הלשכה, שהיה מסייע לרבים לעבור את הבחינה. שלשום פורסמו תוצאות הבחינה האחרונה של לשכת עורכי הדין, והתברר כי 66% מהנבחנים נכשלו - השיעור הגבוה אי פעם.

בעקבות הטענות נגד הבחינה פנה לשקד יו"ר שדולת המתמחים בכנסת, ח"כ עיסאווי פריג', וביקש כי תפעל "לנרמל" את הציונים על ידי מתן פקטור, שהיה נותן תוספת רוחבית של כמה נקודות, שתעלה את שיעור העוברים.
המתמחים טוענים כי הבחינה, שנערכה בפעם הראשונה במתכונת חדשה, לא תאמה את "המבחן לדוגמה" שפורסם, וכן כי לא ניתן זמן סביר לענות על שאלות.

היום השיב משרד המשפטים בשלילה לבקשת המתמחים. עו"ד דנה יפה, ממחלקת הייעוץ והחקיקה של המשרד, הסבירה כי לשרת המשפטים אין סמכות להתערב בנושא, וכי הגוף המוסמך הוא הוועדה הבוחנת, שבראשה עומד שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון. זאת, בניגוד לתחום ראיית החשבון, שם הגוף המוסמך הוא מועצת רואי החשבון, שבראשה עומדת מנכ"לית משרד המשפטים.

ישיבת סיעת הבית היהודי 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
אין סמכות להתערב. שרת המשפטים שקד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

לדברי פריג', מאז הבחינה פנו אליו מאות מתמחים שלדבריו "נתקלו ביום הבחינה במכשול בלתי עביר ובלתי צפוי". הוא הזכיר במכתבו כי לאחרונה פעלה מנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, להענקת פקטור בבחינת ההסמכה של לשכת רואי החשבון - שבה עלו טענות דומות.

ח"כ פריג' התייחס היום לציונים הנמוכים, ובפרט לפער העצום בין שיעורי המעבר של בוגרי האוניברסיטאות - 75%, לשיעור המעבר של בוגרי המכללות שעמד על 27% בלבד. "הנתונים מראים שהמכללות נוהגות כמחלבת כספים ומוכרות לסטודנטים חלום בלתי מושג - הבטחה להיות עורך דין", אמר פריג'. "ההבטחה לא מתממשת והחלום הופך לסיוט עבור המתמחים והסטודנטים. על המועצה להשכלה גבוהה להתעורר ולסגור מסלולי לימוד שנועדו רק לגזול כספים. מכללות שלא מצליחות לעמוד ברף מינימלי של הישגים, לא צריכות להמשיך ולפעול".

במקביל לפנייתו של פריג', שלחו המתמחים בימים האחרונים מכתב לשרה שקד ולשופט אלרון, וביקשו להיפגש איתם כדי לשטוח את טענותיהם לגבי הבחינה. במכתב, שנשלח באמצעות עו"ד אילן בומבך, איימו המתמחים כי אם פנייתם לא תיענה הם "ייאלצו לפנות לבית המשפט".

אחוזי המעבר הנמוכים בבחינה הם מגמה שנמשכת כבר מספר שנים. בבחינת ההסמכה שנערכה בשנה שעברה עתרו המתמחים לבג"ץ - שבסופו של דבר פסל ארבע שאלות שנקבע כי היו בלתי פתירות. בכך עלה שיעור העוברים באותה בחינה מ-30% ל-37%.

אשר גרוניס בטקס הסמכת עורכי דין בבנייני האומה ירושלים, דצמבר 2012. טלי מאייר
שיעורי הקבלה יורדים בהתמדה. טקס קבלת חברים ללשכת עורכי הדין/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully