וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתערבים ביו"ש – ומוכנות מיידית לקרב: הפנים החדשות של דובדבן

28.12.2017 / 17:00

לוחמי היחידה שהצטרפה לחטיבת הקומנדו החדשה ביצעו השנה כמעט 300 מבצעים, שבהם לכדו מחבלים, תוך ניסיון לשמור על השטח שקט. עכשיו הם מסתכלים קדימה ומתכוננים למלחמה הבאה. "הפתעות? אנחנו ערוכים לזה"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: שניר דבוש

לפני כשנתיים נפל הפור. הוקמה חטיבת הקומנדו באוגדה 98 ויחידת דובדבן הצטרפה ככוח משמעותי, במיוחד על רקע היכולת להגיע במהירות לכל נקודה ביהודה ושומרון, המתבססת על הכרת השטח ועבודה עם שב"כ. לוחמיה הוקפצו 42 פעמים בסופי שבוע השנה, מה שמעיד על זמינותם גם בחופשה, כשבמהלך השנה ביצעה היחידה כמעט 300 מבצעים. נתון מרשים, בהתחשב בכך שאת דובדבן שולחים למשימות רגישות ומורכבות. הנתון מתיישב עם היקף סיכול הטרור עליו דיבר ראש השב"כ נדב ארגמן השבוע בוועדת חוץ וביטחון.

לא מעט מאותם מבצעים היו למטרת תפיסת אמצעי לחימה, אך גם לאיסוף מודיעין. המשמעות היא פעילות של מסתערבים שמתנהלים כפלסטינים לכל דבר, ומתהלכים במחנות פליטים ובשכונות עוינות ביהודה ושומרון כדי ללקט מידע ולעקוב אחר חוליות טרור ומבוקשים שמתכננים פיגועים. לא תמיד הם ישלפו אקדח ויחשפו את עצמם בזמן אמת. לרוב ייטמעו בשטח ויעבירו מידע קריטי לביצוע המשימה.

עוד בוואלה! NEWS:
הנשק עדיין מתחת לכרית: מיליציית הטרור הפלסטינית רק מחכה לקריאה
אירועי אום אל-חיראן: בדיקת מח"ש הסתיימה, שב"כ חקר עצמאית
רבבות חולים בהמתנה: מרתון דיוני סל התרופות נכנס ליומו הגורלי

פעילות מבצעית של יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
לוחמי היחידה בפעילות מבצעית (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

לעתים, בלי לוחמי היחידה לא ניתן לבצע מעצר או להגיע לחקר האמת, כשמזל"ט הוא לא תמיד תחליף לזוג עיניים. המסתערבים פועלים תחת סכנה מתמדת שברגע אחד ניתן לחשוף את זהותם, אך הם לא לבד. פלגות אחרות ביחידה מעניקות הגנה במרחב וסיוע במילוט במידת הצורך. מהרגע שתיאמר בקשר המילה "פעל", יתבצע המעצר ותוך דקות כולם ייעלמו מהשטח גם אם הוא מרוחק מבסיס צה"ל, לפני שכל מחנה הפליטים יתעורר. משימה מורכבת, לאור העובדה שבכל רחוב יש מצלמה. לא בכדי היחידה מעוטרת בצל"שים, האחרון מ-2016.

הביקוש ליחידה בקרב הפיקוד הבכיר התגבר ככל שהתפתחה המתיחות בין הממשלה לרשות הפלסטינית. הדרג המדיני לא רוצה טעויות, והמערכת הביטחונית עושה הכול לשמור על השטח שקט, להימנע מפציעה והרג פלסטינים לא מעורבים בטרור. סרטון ממצלמת ראש שהתירה היחידה לפרסם על מעצר מעיד על המורכבות. מתחילתו נראה הרובה של הלוחמים שלוף והם נכנסים למבנה בריצה כשאנשי הבית ישנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פעילות מבצעית של יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פועלים בתוך בית. לוחמי דובדבן (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

הסרטון ממשיך, והלוחמים נכנסים, ופונים לפרוזדור. עוד פנייה ומטפסים לקומה העליונה ועוד חדר ובכל אחת מהפניות יכולה להמתין הפתעה. אבל המידע המודיעיני והחדות של התנהלות הלוחמים אמורים לסיים את המעצר במהירות. מעל לרגישות ברמת השטח, כדי למנוע התנגשות בפלסטינים נוספים בבית או בשכונה יש מטרה נוספת עליונה: לא להגיע לחיכוך מיותר ולשמור על התאום בין מנגנוני הביטחון הפלסטינים לצה"ל.

גורם ביטחוני אמר השבוע על פעילות דובדבן במשולב עם השב"כ, "כל הרוג מעלה את הטמפרטורה בשטח. הרוגים מתדלקים הפרות סדר. אני לא מדבר על מבוקש שיורה עלייך ואתה חייב להשיב אש אלא על אירועים שניתן להכיל אותם. המטרה היא להביא את המבוקש בשקט לחקירה, ושלא כל חברי החוליה יידעו שהוא נעצר". לכן, כשמעוניינים בכוח שיגיע בדיוק ובמהירות אל היעד לביצוע מעצר שקט מקפיצים את דובדבן.

לשלוף חשוד מהמיטה - בזמן שלידו ישנים אחיו הקטנים

"המשימות מגוונות, מלשלוף מפגין מהפרת סדר, ולייצר חשש שגם בהפגנה הבאה יקפוץ מסתערב מההמון, או לשלוף חשוד מהמיטה ולהתנהג ברגישות, כי לידו ישנים אחיו הקטנים", אמר קצין בכיר ביחידה.

"אנחנו מצפים מהלוחמים לגלות רגישות גבוהה בסיטואציה הזו", הסביר הקצין, שנשאל על שגרת יומו של הלוחם. "כשאנחנו פועלים במחנה פליטים, או בתוך מקומות מאוד מורכבים וצפופים אחרים יש לנו מדיניות מאוד ברורה בכל מה שקשור להוראות הפתיחה באש. אם היינו יורים בכל איום היינו מסיימים את השנה עם עשרות (פלסטינים – א"ב) הרוגים. המטרה שלנו לבצע את המשימה במדויק מבלי להקים יותר מדי רעש".

"גם כשאנחנו מחליטים להיחשף, צריך לסיים את המשימה בצורה שקטה", הוסיף הקצין. צריך לנתק מגע תוך דקות, ולהיעלם לפני שהמקום מתעורר. לא רוצים חיכוך מיותר ולא רוצים נפגעים, לבצע פעולה כירורגית. אנחנו פועלים כמעט כל לילה, זו שגרה של 24/7 בדבר הזה. פעילות בחתימה גבוהה ונמוכה. חלק מהפעילות מתפרסמת, אבל לרוב לא, כשההיקף המבצעי משתנה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
קצין בכיר ביחידה: "עם ישראל חי חיי שגרה ואנחנו במבצע רודף מבצע"

"יש שבועות עם עשרות מבצעים", מספר הבכיר ביחידה. "היו תקופות של 16 שבועות ברצף. עם ישראל חי חיי שגרה ואנחנו במבצע רודף מבצע. כולם בטיולים ואנחנו מוקפצים למבצעים מהבית אפילו בערב חג. אין מפקד גזרה שרוצה את דובדבן ואנחנו לא אצלו. זו בדיוק הייחודיות שלנו. לייצר גמישות. להיות יצירתיים. נכונים תמיד למשימה. לאן שולחים אותנו? לגרעין הקשה של הטרור, למבוקשים מדאיגים במיוחד, לא לעוד מעצר".

אחד המבצעים מהתקופה האחרונה בו מתגאים ביחידת דובדבן התרחש לפני כחודש. ביום שישי בשעות הערב הושלכו מכיוון הכפר בית ג'אלה מטעני חבלה מאולתרים על כביש המנהרות בגזרת החטיבה המרחבית עציון. אזרחים לא נפגעו. יחידת דובדבן הוקפצה אל הזירה. חלק מהלוחמים הוקפצו מהחופשה בבית. במקביל החלה מלאכת איסוף מידע בשטח יחד עם השב"כ. ביום שבת בשעה 10:00 בבוקר הגיע קצה של מודיעין.

משבת בבוקר עד צאתה הצליחה היחידה לאתר מודיעין על חברי החוליה ולמחרת סמוך לשעה 05:00 פעלה היחידה בשני מוקדים, מצפון ומדרום לירושלים, ועצרה את החשודים. "לא רק שכל החוליה הייתה אצלנו, אלא דייקנו בפעילות, והמעצר כלל מודיעין, שהגיע בעקבות פעילות של האנשים שלנו. זה מייצר הרתעה בשם צה"ל. הפיגוע היה בשישי בערב וביום ראשון בבוקר חברי החוליה היו אזוקים בחדרי החקירות של השב"כ".

השבוע פעלו הלוחמים במבצע רחב היקף בג'נין יחד עם שב"כ, כדי לעצור מספר מבוקשים אלימים. "אתה צריך לראות את הזיק בעיני הלוחמים. הם באמת מתמודדים עם אתגרים משמעותיים. לא הכול יכול להתפרסם. מפקדי הפלגות מבינים את משמעות המשימה, איך היא צריכה להתחיל ואיך להסתיים. מה המודיעין אומר ומה התוצאה הרצויה. הם יפתחו באש בסכנת חיים, אבל לא ימהרו ללחוץ על ההדק. חלק מהכוחות הם קצינים ונגדים, בתפקידים ייעודיים וייחודיים. אנחנו משתדלים להעניק להם תנאים טובים".

פעילות מבצעית של יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
"זיק בעיני הלוחמים". לוחמי דובדבן בפעילות (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

להצטרפות לחטיבת הקומנדו באוגדה 98 בפיקודו של תא"ל ירון פינקלמן לווה תהליך הכולל תוספות לרמת הכשירות של היחידה, אימונים מגוונים ובעיקר רמת מוכנות גבוהה למלחמה הגדולה שיכולה לפרוץ בכל רגע. ותיקי דובדבן לא שוכחים את קיץ 2006. הזמן שצה"ל ניהל מלחמה בלבנון נותרו לוחמי יחידת דובדבן מתוסכלים ביהודה ושומרון לטפל בטרור הפלסטיני.

אחד ממפקדי פלגות הלוחמים של דובדבן באותם ימים ע' התמנה לפני כשנה וחצי למפקד היחידה ואת התחושות של אותם ימים, הפך למאיץ ומדרבן לתהליך מוכנות היחידה למלחמה. המשוואה ברורה. האיום המייידי נמצא באוגדת יהודה ושומרון והאיום העתידי אך הגדול נמצא לפי סדר העדיפויות בלבנון ובעזה.

חיילי הסדיר יישלחו למלחמה, המילואימניקים ליהודה ושומרון

"הייחודיות של דובדבן, אותה היא תביא למלחמה הבאה היא היכולת להפעיל כוח עם עוצמה - בפינצטה. יש לנו יכולת להפעיל מסה, אך גם יכולת לשלוט באש ובפעילות. אנחנו יודעים להביא מסה קרבית לשטחים בנויים, אבל לא רק. יש פה חלק מנטלי. אנחנו עובדים על זה כל הזמן. כדי להיות מדויק אתה חייב תמיד לשמור על תאום", הסביר קצין בכיר בדובדבן לאחר שנשאל מה היתרון היחסי של היחידה במלחמה.

כדי לאפשר את המגמה, יחידת דובדבן גדלה בשנים האחרונות לא רק בהיקף הכוחות סדירים החותמים שנת קבע נוספת (מפקד היחידה מחליט האם לממש את כל שנת הקבע ללוחם או רק חלק ממנה – א"ב) אלא בכוחות מילואים ששומרים על רמת כשירות גבוהה, וברגע האמת יקבלו את האחריות על השטח באיו"ש.

פעילות מבצעית של יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מתכוננים למלחמה הבאה. חיילי דובדבן (צילום: דובר צה"ל)/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
קצין בכיר: "יש קצינים שמשרתים 10 שנים בתפקיד, זה מאפשר להתפתח"

"דובדבן משתנה בכל הקשור לחטיבת הקומנדו, אך הגדילה לא באה במקום איכות. יש כאן אנשים מצוינים, והיכולת להתאים את עצמנו למציאות ולקבל משימות בחטיבה מבוססת על מוקדי ידע ביחידה, שהם קצינים ונגדים. חלקם משרתים ארבע שנים בתפקיד, חלקם 10 או 15. זה מאפשר להתפתח", סיפר הקצין.

דובדבן השתתפה השנה בתרגילי גדוד, חטיבה ואוגדה, בשונה מהעבר. יכולתה לקפוץ ממקום למקום במהירות, כולל לשטח אויב הרחק מהגבול, הופכת אותה לכוח מוביל בחטיבת הקומנדו. האימונים עם מסוקי חיל האוויר מרחיבים את אפשרויות הפעולה, וגם העובדה שאין לה כלים כבדים. דובדבן רגילה לקבל משימות בפרקי זמן קצרים, ומפגינה יכולת גבוהה המשתלבת עם מודיעין איכותי, שמסייע להגיע במהירות ליעד. הלוחמים ניכרים גם בחוסן מנטלי, ויש לכך משמעות בהחלטה איזו יחידה תיכנס למערכה בשלב הראשון.

"המטרה היא להבטיח שנגיע לעימות הבא עם כל העוצמה והיכולות, לא פחות טובים ממה שהיינו בעבר. אנחנו נשתתף במלחמה, אין ספק", מוסיף הקצין. "יש מספיק כוח איכותי ביחידה שמאפשר זאת. נשאיר כוח חזק באיו"ש, אבל אנחנו בנויים למלחמה. כשתראה את לוח הזמנים ביחידה תבין את העומס. שני שליש פעילות מבצעית, ובשאר שמירה על כשירות למלחמה. אנחנו חיים מלחמה יומיומית שכוללת פעילות תחת אש".

"הפעילות המבצעית באיו"ש, כוללת לחימה בשטחים סגורים, לחימה מדויקת, מעבר משגרה לחירום, נוהלי קרב קצרים, אנחנו יודעים איך נראית מלחמה. מעבר מהיר מהגנה להתקפה. הפתעות? אנחנו ערוכים לזה. גם לתחום המנהרות. ההפתעות זו שגרת היום יום שלנו. אנחנו כל הזמן מוקפצים למשימות. זו בדיוק דובדבן". בפיקוד מרכז מדגישים כי פרס הרמטכ"ל שניתן ליחידה השבוע, השני מהקמתה, לא ניתן רק על איכות הפעילות המבצעית, אלא גם על הסדר והארגון, שלמרות העומס לא רק שלא נזנח אלא נשמר ברמה גבוהה.

אות הוקרה לקצין יחידת דובדבן. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
הרמטכ"ל מעניק פרס למפקד היחידה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

סגן מפקד היחידה, רס"ן מ', אמר כי "ברגע שהשגרה שלך כל כך עמוסה אתה יכול לשכוח את שאר הדברים, כמו שלישות, בטיחות ותנאי שירות. על זה קיבלנו את הפרס. בין היתר ההתייחסות לפרט, לא רק כשהחיילים ביחידה, אלא גם בחופשה. קציני מטה ביחידה עובדים קשה בשביל זה, עד אחרון הלוחמים. לכן אנחנו בוחרים מלש"בים עם אחריות אישית גבוהה. זה מקל עלינו. מי שמשרת בדובדבן מקריב הרבה. הם מוכנים להגיע בכל מצב, לומדים את המשימה בתנועה ומוכנים כמה שיותר מהר למשימה".

על ההון האנושי שעבר את מבחני המיון והגיבוש סיפר רס"ן מ', "יש לנו ביחידה חתך סוציו-אקונומי רחב מכל המגזרים בתפקידי לחימה אבל אני מייחס חשיבות רבה לא רק ללוחמים אלא גם לתומכי הלחימה שפועלים 24/7 כדי שהכול יתפקד. כדי שברגע האמת הלוחם והמפקד יגיעו עם כל הכשירות הנדרשת עד הקצה. קשת של יכולות. אנחנו בתמורה נעשה את המקסימום עבור כולם. גם אם צריך לעזור לו בהעברת דירה. יש כאן חיילים עם מורכבויות בבית, אנחנו ערים לבעיות ומעניקים סיוע. אנחנו מטפלים בהם בפינצטה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully