וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירח הדבש של היהודים החדשים בשכונה עם "הנשיא הטוב ביותר לעם היהודי"

30.12.2017 / 12:25

2017 חייכה אל ארגוני היהודים האורתודוקסים בארה"ב. אם אצל אובמה, הרפורמים והקונסרבטיבים כיכבו באירועים בבית הלבן, אצל טראמפ התמונה השתנתה כבר ב-180 מעלות. "אין בכלל מקום להשוואה. טראמפ אומר למעשה - אם אתה לא חבר שלי למה שאהיה חבר שלך?"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

בתחילת החודש נערכה בבית הלבן הדלקת הנרות המסורתית לכבוד חנוכה. לכאורה, האירוע היה זהה לחלוטין לאירועים שנערכו שם בכל השנים הקודמות: לאורחים הוגשו לביבות ויין כשרים, הנשיא דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה השתתפו בהדלקת נרות, ונציגי קהילות יהודיות הגיעו לכבד את האירוע בנוכחותם. אלא שלמעשה, זה היה אירוע הפוך ב-180 מעלות מהדלקות הנרות שנערכו בתקופת הנשיא הקודם, ברק אובמה.

מרבית הקהל הורכב מנציגים אורתודוקסים, בעוד הרפורמים והקונסרבטיביים, המהווים את רוב יהדות ארצות הברית, נותרו במיעוט. גם הרב שבירך על הנרות, מאיר סולוביצ'יק האורתודוקסי, היווה שינוי לעומת השנים שעברו בהן הנשיא אובמה הזמין בכמה הזדמנויות רבנים ורבניות רפורמיות לערוך את הטקס. עבור רבים שנכחו בטקס, מוזמנים ועיתונאים כאחד, זו הייתה אולי הדוגמה המוחשית ביותר עד כה לשינוי שחל בשנה החולפת ביחסי הבית הלבן עם הקהילה היהודית בארצות הברית, כאשר תחת ממשל טראמפ מוצאים עצמם הארגונים האורתודוקסים קרובים לאוזנו של הנשיא יותר ממה שהיו זה עשרות שנים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם אשתו מלניה טראמפ בארוחת חנוכה בבית הלבן - 8 בדצמבר 2017. רויטרס, רויטרס
לביבות ויין כשרים. דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה בהדלקת נרות חנוכה בבית הלבן, החודש/רויטרס, רויטרס

לפי דובי הוניג, נשיא לשכת המסחר האורתודוקסית, המקדמת שיתופי פעולה עסקיים בדגש על הקהילה היהודית, זו הייתה השנה שבה למסיבה הוזמנו "הילדים החדשים בבלוק", בהשוואה לשנים שעברו. הוניג הוא אחד מאותם אנשים שהפכו בשנה האחרונה למקורב לבית הלבן, ויעידו על כך לא רק ההזמנה למסיבת החנוכה האקסקלוסיבית, שכללה כ-200 אורחים, אלא גם הזמנה אישית לאירוע אינטימי ומצומצם יותר, אירוע ההשבעה של דיוויד פרידמן כשגריר ארצות הברית בישראל.

"היחסים שלי עם הממשל התחילו כשטראמפ רץ לנשיאות", הוא מספר בריאיון לוואלה!NEWS. "היו לנו קשרים לג'ייסון גרינבלט (ששימש באותה העת כעו"ד בכיר בתאגיד טראמפ, וכיום משמש השליח המיוחד למזרח התיכון, ע"נ), והזמנתי אותו לדבר באירוע עסקי שלנו. הוא בא לדבר באירוע, וכבר שם הוא סיפר כמה כבוד יש לנשיא כלפי הקהילה היהודית". לדברי הוניג, באותו אירוע סיפר גרינבלט על עסקת נדל"ן גדולה שעמד לסגור עבור טראמפ, אלא שהשבת התקרבה, והנשיא הורה לו לעזוב הכול ולשוב הביתה, גם במחיר של פיצוץ העסקה. "כשג'ייסון סיפר את זה, זה לא הפתיע אותנו, אנחנו יודעים שיש לו היכרות טובה עם הקהילה היהודית". לדברי הניג, אחרי שהתחזקו הקשרים עם גרינבלט וטראמפ נבחר לנשיאות, הוא גם פעל להשיג הזמנה לאירוע ההשבעה עבור עודד רביבי, ראש מועצת אפרת. מאז, הניג נחשב לאורח קבוע בבית הלבן. "אנשים מעריכים את זה שהנשיא מכבד אותנו ולא משתמש בנו", הוא אומר על הקשר של הקהילה האורתודוקסית עם טראמפ.

"גם בתקופת הממשל הקודם הייתי בבית הלבן", הוא אומר, "היו לי שם פגישות, אובמה שלח לי מכתב אישי, כל ממשל כיבד אותנו. יש לנו יחסים עם כולם אבל אנחנו מרגישים שהנשיא כעת באמת מבין אותנו ברמה האישית".

עוד באותו נושא

כשטראמפ הדליק נרות ואכל סופגניות: חגיגות חג החנוכה בבית הלבן

לכתבה המלאה
מייק פנס ודובי הוניג והוא מרואייו בכתבה שלי. לשכת המסחר האורתודוקסית, מערכת וואלה! NEWS
"הילדים החדשים בבלוק". דובי הוניג/מערכת וואלה! NEWS, לשכת המסחר האורתודוקסית

"זה היה קהל מאוד אינטימי, קהל שמאוד אוהב את טראמפ ושהוא מאוד אוהב להיות במחיצתו", משחזר ג'ייקוב קורנבלו, הכתב הפוליטי של ה"ג'ואיש אינסיידר" בשיחה עם וואלה!NEWS. "צריך להבין שהאנשים הכי קרובים אליו ושהוא הכי סומך עליהם כבר שנים, הם חרדים. יש כמובן את ג'ארד קושנר, ומלבדו יש גם את ג'ייסון גרינבלט והשגריר בישראל דיוויד פרידמן. אמנם השניים האחרונים לא משפיעים על דעתו, אבל הוא מאוד סומך עליהם".

לדברי קורנבלו, "בגלל שטראמפ מוקף בהרבה יהודים אורתודוקסים, דברים הקרובים לליבה של הקהילה
מגיעים יותר לשולחן שלו. אם בתקופת אובמה נושאים מסויימים לא הבשילו לכדי פגישה, עכשיו זה קורה". הוא נותן כדוגמה את שחרורו של חסיד חב"ד, שלום רובשקין, בשבוע שעבר אחרי שריצה שמונה מתוך 27 שנות המאסר שנגזרו עליו. "כבר שנים מנסים לעשות משהו, אובמה לא עשה שום דבר וטראמפ עושה את זה בתור קציבת העונש הראשונה שלו. למה זה קרה? גם כי המשפטן אלן דרשוביץ התאמץ, אבל העניין הוא שקודם כל האנשים הכי קרובים אליו הם יהודים אורתודוקסים וזה מביא למצב שכל מה שמגיע אליהם מגיע לאוזנו של הנשיא".

ג'ייקוב קורנבלו. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מרגישים קרובים יותר לצלחת. ג'ייקוב קורנבלו/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הוא מוסיף כי "חשוב לזכור שטראמפ מגיע מעולם העסקים של ניו יורק. רבים מאנשי העסקים בעיר הם יהודים חרדים. אז קודם כל הוא מכיר את הציבור, הוא עובד עם חרדים. דבר שני, הדעות שלו והחוקים שהוא רוצה להעביר הם דברים שמאוד קרובים לאותם חוגים אורתודוקסים. אם זה חופש הדת, חוק נגד הפלות, כל התפיסה החברתית-שמרנית הם דברים שהציבור האורתודוקסי מבין שעם טראמפ יהיה יותר נוח לקדם. הם מרגישים יותר קרוב לצלחת".

כשקורנבלו נשאל מי לדעתו הם הדמויות והארגונים המקורבים ביותר כעת לבית הבן הוא נוקב בשם של דובי הוניג, וכן באגודת ישראל, ובארגון ציוני אמריקה (ZOA). גם אנשים אחרים שהתראיינו לכתבה זו נוקבים באותם השמות, חלקם מוסיפים לרשימה גם את ארגון חב"ד. "אבל זה לא רק האורתודוקסים", מבהיר קורנבלו. "יכול להיות שגם לנתניהו ולרון דרמר יש יותר השפעה מאשר אנשים אחרים. במהלך עם ירושלים, למשל, אתה רואה שהנשיא כן העלה את האפשרות של שתי מדינות ואמר שהגבולות יוסכמו על שני הצדדים, וזה משהו שבארגונים האלה בטח לא רצו לשמוע".

חבר אמת

מורט קליין עומד בראש ארגון הימין "ארגון ציוני אמריקה" מאז 1993. מאז נכנס לתפקידו הוא ידע עליות ומורדות ביחסיו עם הממשלים השונים, אבל הוא מסכים כי תקופה כמו זו שחווה עכשיו הארגון שלו לא קרתה "מאז ימי רייגן". בשיחה עם וואלה!NEWS אומר קליין כי "אין מקום בכלל להשוואה בין אובמה וטראמפ. זה הנשיא הגרוע ביותר לעם האמריקני והנשיא הטוב ביותר לעם היהודי". לדבריו, "למרות שרוב היהודים ליברלים ודמוקרטים, יותר ויותר יהודים מתחילים להבין כמה שטראמפ הוא חבר אמת של העם היהודי. אני רואה את זה יותר ויותר. אז למרות שרוב היהודים ליברלים, אני רואה שיותר מהם מתחילים להעריך את העמדות שלו. הם מבינים שהוא רציני, שהוא חבר רציני. וזה משהו שהם לא האמינו בו לפני כמה חודשים".

בתקופתו של הנשיא הקודם, ברק אובמה, תקף אותו קליין בבוטות וכינה אותו "אנטישמי שונא יהודים", מה שהפך אותו לדמות לא רצויה בבית הלבן. לדברי קליין, באותה מידה שהוא לא היה אורח בבית הלבן של אובמה, זה סביר והגיוני שמנהיגים רפורמים לא יוזמנו למסיבות החנוכה של טראמפ. "זו כנראה הייתה החלטה שלו לא להזמין אנשים שהם עוינים למדיניות שלו. רפורמים, מנהיגי אופוזיציה, כמו שאובמה לא הזמין אותי לשבע מתוך שמונה מסיבות חנוכה. הוא הזמין אותי למסיבה הראשונה. והיו שם אולי 30 איש מג'יי סטריט, לא שלושה. טראמפ אומר למעשה – אם אתה לא חבר שלי למה שאהיה חבר שלך?".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה במסיבת העיתונאים האחרונה שלו ב2016, 18 בדצמבר 2016. רויטרס
קירב אליו את הרפורמים והקונסרבטיבים. אובמה/רויטרס

אתה מרגיש שכעת יש לך יותר השפעה בבית הלבן מאשר בתקופת ממשלים קודמים?

"כמובן. אנחנו ארגון לא מפלגתי, אני לא תומך בדמויות פוליטיות או מתנגד לדמויות פוליטיות. אנחנו מתייחסים למדיניות. כעת יש לי חברים רבים בבית הלבן שאיתם אני מדבר על בסיס קבוע. רק בשבוע שעבר הייתי בבית הלבן לארוחת צהריים עם שתי דמויות בכירות שאני מעדיף לא לנקוב בשמן. אני הייתי המנהיג הבכיר היחיד שהתבקש לדבר בשימוע בקונגרס על העברת השגרירות. אז ברור שיש לנו כעת השפעה טובה יותר עם ממשל טראמפ למרות שאנחנו מבקרים אותו מדי פעם".

איך אתה רואה את ההבדל בין הקשר של טראמפ והיהודים האורתודוקסים ובין הקשר שלו לרפורמים והקונסרבטיבים?

"טראמפ מבין שרוב חבריו בקהילה היהודית הם מהקהילה האורתודוקסית כי ההשקפה שלהם דומה. טראמפ שמח להיות חבר קרוב של כל יהודי, אם הם יביעו תמיכה במדיניות שלו בנוגע לישראל. זה לא קשור להשקפה הדתית שלהם. אם הרפורמים והקונסרבטיבים יתמכו בהשקפה שלו, הוא יהיה חבר שלהם. אבל הם היו עוינים אליו. הוא מרגיש קרוב למי שתומך בו. וחלק גדול מהאורתודוקסים תומכים בו".

כל ממשל והחברים שלו

במהלך חודש אוגוסט, ובעקבות האירועים האלימים בהפגנות בשרלוטסוויל, הודיעו ארבעה ארגונים רפורמים כי יחרימו את שיחת הטלפון השנתית עם הנשיא לכבוד ראש השנה, בעקבות הדברים של הנשיא טראמפ לפיהם "יש לגנות את שני הצדדים". אתם ארגונים פרסמו הודעה ובה טענו כי "דבריו של הנשיא סייעו לאלו המקדמים אנטישמיות, גזענות ושנאת זרים".

השבוע, בשיחה עם וואלה!NEWS, אמר מנכ"ל ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים בארצות הברית, מלקולם הונליין, כי אותה הגישה פועלת לשני הצדדים. "אני הייתי במסיבת חנוכה. היו שם הרבה אנשים שהם לא אורתודוקסים. כל ממשל מזמין את החברים שלו, ומי שלא חבר שלהם לא הוזמן. קשה להשוות את זה עם האלף איש שהיו בעבר. הייתה החלטה לעשות את המסיבה הזו יותר אינטימית. אנשי אובמה הזמינו באופן כללי את החברים שלהם. את מי הם יזמינו אם לא את התומכים שלהם? כל נשיא עושה את זה".

עם זאת, הוא מודה כי העובדה שטראמפ לא הזמין את הנהגת הדמוקרטים בקונגרס, כולל היהודים שבהם, משכה תשומת לב. "הסתכלו על זה שהוא לא הזמין את הנהגת הקוגנרס", הוא אומר. לדברי הונליין, "אני לא יודע אם הוא אמור להושיט יד לחלקים ספציפיים בקהילה. יש הרבה אנשים עם קשרים קרובים לקהילה היהודית. התנועה הרפורמית אמרו שיחרימו אותו, אז זה עובד לשני הצדדים".

צעדת ימין קיצוני בשרלוטסוויל, וירג'יניה, אוגוסט 2017. רויטרס
הפגנת ימין קיצוני בשרלוטסוויל/רויטרס

גם קורנבלו נזכר באותה שיחת ועידה אותה החרימו ארבעת הארגונים וקובע כי "מדובר בהחרמה משני הצדדים". לדבריו, "אתה יכול לראות מהתגובה שלהם למהלך של ירושלים, שהם מרגישים כאופוזיציה לכל דבר שטראמפ עושה. הם הודיעו שיחרימו את השיחה החגיגית עם טראמפ לרגל ראש השנה, אבל אני לא חושב שהבית הלבן היה מזמין אותם בכל מקרה. אף ארגון ואף רב לא קיבל הזמנה למסיבת חנוכה. זו החרמה משני הצדדים. הארגונים הרפורמים מרגישים שהם אופוזיציה לכל דבר, אפילו הליגה נגד השמצה, שאמורים להיות אובייקטיבים, הם לא אובייקטיביים. הם לא היו בבית הלבן, וזה מראה שיש נתק מוחלט בין הארגונים הרפורמיים למשל".

לדבריו, "הנשיא לא משקיע בזה בכלל. עצם זה שהוא לא מינה יועץ לענייני יהודים מראה שהוא לא רוצה להושיט יד לרפורמים והקונסרבטיבים כי עם החרדים הוא כבר בקשר. זה שהוא לא מינה מישהו שזו העבודה היומיומית שלו, משהו שקיים מאז ימי רייגן, זה מוכיח שהוא לא רוצה את זה ולא צריך את זה. הוא מרגיש, הייתי אומר, שאי אפשר להאשים אותו באנטישמיות כי אתה רואה שהוא אוהב את ישראל ושהוא קרוב ליהודים. 'שחררתי את רובשקין, יש לכם דלת פתוחה בבית הלבן, שלא יבלבלו את המוח עם האנטישמיות ועם דיוויד דיוק ועם זה שאין יועץ לאנטישמיות'".

באמת? זה הנשיא של כל האנשים?

באגף הליברלי של הקהילה היהודית, מטבע הדברים, מתארים תמונה שונה. "הוא לא מנסה להושיט יד לכלל הקהילה", אומר סטיב רבינוביץ', יועץ אסטרטגי בכיר ששימש יועץ לנשיאים קלינטון ואובמה. "אין להם אחריות לנסות ולהגיע לכולם. וזה לא נכון רק לגבי היהודים אלא לגבי כולם. אין להם שליח להיספאנים, ליהודים וכו', הם פונים רק לבסיס התומכים שלהם. הם לא מנסים להושיט יד לצד השני. אם הם חושבים שהם יכולים לגעת במישהו שהוא קול צף? אולי קצת, אבל לא במישהו מהצד השני. אף ממשל קודם לא נהג ככה. לפני זה הנשיא תפס את עצמו כנשיא של כולם".

אבל חלק מן הארגונים הללו הודיעו למשל שיחרימו את שיחת ראש השנה עם טראמפ

"אז מה? אז הוא צריך להוציא את זה על כל רב רפורמי וקונסרבטיבי, כי ריק ג'ייקובס לא השתתף בשיחת ראש השנה שלו? באמת? זה הנשיא של כל האנשים? הרעיון שהיו הרבה חב"דניקים והרבה אורתודוקסים לא מפריע לי. הם ה'בייס' שלו. ברור שיהיו יותר מהם שיוזמנו. אבל בלי רב קונסרבטיבי? בלי מנהיג יהודי ליברלי? בחייך".

לדברי רבינוביץ', "אני חושב שזה מעגל שמזין את עצמו, כי אותם אנשים מדברים אחד עם השני ואין להם רצון להרחיב את הבייס. כי הם מרוצים מה-35 אחוז תמיכה האלה באמריקה, ואין להם רצון להגדיל את זה. הם אוהבים את זה שהם מדברים עם עצמם. הם חיים עם זה בשלום. הם בסדר עם זה. הם מרוצים. מתי זה נעשה קשה? כשאתה מנסה לפנות לאלה שלא מסכימים איתך. ולכן הם נמנעים מזה. זה די קל לדבר רק עם מי שמסכים איתך".

"זה שהנשיא לא יכול לגנות בצורה ישירה ניאו-נאצים, זה לא יעלה על הדעת"

הרב ריק ג'ייקובס, נשיא התנועה הרפורמית בארצות הברית, התנועה היהודית הגדולה ביותר בצפון אמריקה, התייחס גם הוא בשיחה עם וואלה! NEWS לשינויים במאזן הכוחות בתוך הקהילה היהודית בשנה האחרונה ואמר כי "זה נכון, רוב הקהילה הלא-אורתודוקסית לא הצביעה לנשיא הזה. אנחנו כן מעודדים מהמחויבות שלו לשלום במזרח התיכון, מההכרה שלו בירושלים, אבל רוב הקהילה היהודית הלא-אורתודוקסית לא מסכימה עם המדיניות שלו בשורה של סוגיות, ועם הגישה שלו שאינה חיובית כלפי אמריקה החדשה, המגוונת".

ג'ייקובס מציין את תגובת הנשיא לאירועי שרלוטסוויל כדוגמה לקו פרשת המים ומוסיף: "לקח לו כמה ימים למצוא מה לומר על עצרת ניאו-נאצית. עבור הקהילה היהודית, זה שהנשיא לא יכול לגנות בצורה ישירה אנטישמיות וניאו-נאצים, זה לא יעלה על הדעת. תוסיף לזה יחס למהגרים ולפליטים, הרצון לבטל את אובמה-קר, כל אלה נוגדים את ערכי הבסיס שלנו".

על מסיבת חנוכה, ממנה הוא ורבים מחבריו נעדרו, אמר ג'ייקובס: "הנשיא מקיף את עצמו באנשים שמסכימים איתו. אנחנו לא בהסכמה איתו על מרבית הנושאים בכל הנוגע למדיניות פנים. ואנחנו חוששים שגם במזה"ת אין לו מדיניות חוץ סדורה, זה לא רק הסגנון שלו, זה ענייני מדיניות. יש דברים מעטים שהבית הלבן מנסה בהם לשתף את הקהילה הלא אורתודוקסית, אבל בכנות אנחנו לא קהילה תומכת באופן רחב, רובנו לא הצבענו עבורו ולכן האסטרטגיה שלהם היא לא לשתף איתנו פעולה בצורה משמעותית. זה מובן, אבל זה עומד בסתירה לממשלים קודמים.

יש מי שאומרים שמדובר למעשה בהחרמה הדדית

"אנחנו עומדים לצד הנשיא מתי שאנחנו יכולים והבהרנו שמתי שהערכים שלנו יעמדו בסתירה לכך, נצא נגד המדיניות שלו. אנחנו לא מחרימים אבל אנחנו גם לא יושבים מהצד. דיברתי עם ג'ייסון גרינבלט והבעתי באוזניו תמיכה במאמציו לקדם את השלום, הוזמנתי למסיבת יום העצמאות של הבית הלבן ושוחחתי שם עם דיוויד פרידמן. זה חשוב מאוד שמנהיגים יהודיים יעבדו עם הממשל על כל נושא. אנחנו לא מחפשים חברים, לא מחפשים הזדמנות למסיבות לבית הלבן, אנחנו מחפשים לקדם את את הערכים שלנו. לדבריו, "לעשות משהו סימבולי זה חשוב, ואנחנו חגגנו את ההכרה בירושלים, אבל מה הצעד הבא? זה קריטי שכל אחד בבית הלבן יעשה יותר ממהלכים סימבוליים כאן ושם. הייתי רוצה שהישראלים ידעו שהוא מנסה לבטל את היסודות של הצדק החברתי באמריקה,של ביטוח הבריאות. אני חושב שזה חשוב שהציבור בישראל יראה את המצב גם דרך העיניים שלנו".

(עדכון ראשון: 17:00, 28/12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully