וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה השביתה בבתי הספר ובגנים; הצדדים ימשיכו במשא ומתן

27.12.2017 / 0:20

הסתדרות המורים ומשרד החינוך קיבלו את המלצת בית הדין לעבודה, והחליטו לקבוע מועדים לדיונים באחריות בית המשפט. המחאה עוסקת בחישוב ימי מחלה של המורים והגננות, אותה מכנים המורים "עושק ימי המחלה"

עריכת וידאו: ניר חן

בוטלה השביתה במערכת החינוך - עדכונים אחרונים

- הסתדרות המורים הודיעה על ביטול השביתה שתוכננה היום, בהמלצת בית הדין הארצי לעבודה
- המורים מוחים על חישוב ימי המחלה למורים ולגננות
- הסתדרות המורים: גוררים אותנו כבר חצי שנה
- משרד החינוך: נודע לנו על השביתה מאמצעי התקשורת

הסתדרות המורים הודיעה אמש (שלישי) על ביטול השביתה שתוכננה להיום בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה המליץ לצדדים להימנע ממנה. המורים ומשרד החינוך קיבלו את המלצת נשיאת בית הדין אפרת לקסר להמשיך במשא ומתן במקביל לקיום הלימודים כסדרם.

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד אמרה בתום הדיון:
"הסתדרות המורים השיגה את מטרתה. המדינה רצתה הידברות ובית הדין קבע יהיה מו"מ ולא הדברות. גרירת הרגליים שהייתה במדינת ישראל כלפי ציבור הצורים,
בחישוב מוטעה של ימי מחלה - היום היום בית הדין מסר החלטה מפרורשת , חד משמעית, שיתקיימו דיונים תכופים, בנוכחות דרג גבוה של משרד החינוך וזה מה שחשוב לנו".

המורים מוחים על מה שהם מכנים "עושק ימי המחלה", כשלטענתם מורה שמקבל יום מחלה מחויב בפועל ב-1.4 ימים במקום ביום אחד. אתמול הם הודיעו על ההשבתה המתוכננת, אך במהלך הדיון תהתה מתי התריעו בהסתדרות בפני משרד החינוך על צעדי המחאה, והאם הדבר נעשה ברגע האחרון.

הדיון בבית המשפט התמקד בשאלה מתי התדיינו שני הצדדים בנושא חישוב ימי המחלה, אמרה עורכת הדין אורנה לין, המייצגת את הסתדרות המורים, כי "ניתנה הודעה על סכסוך עבודה שנקבה בתאריך השביתה, ולמרות שהצדדים ישבו ביניהם, זה לא זירז את הטיפול בנושא. והנה הגענו לתאריך שבו נקבנו לשביתה".

כיתה ריקה בגמנסיה הרצליה. שרון בוקוב
שביתה בבתי הספר/שרון בוקוב

"המדינה יודעת שאנחנו בסכסוך", הוסיפה עו"ד לין. "היא מכירה את טענותינו, ואת העובדה שהפגיעה בנו מהותית, וכל זה לא עזר להגיע להבנה שתפתור את הסכסוך באופן שלא נצטרך לשבות. בכל זמן שאנחנו מתדיינים, המדינה לא הצליחה להסביר לנו את נוסחת חישוב ימי המחלה

בתשובה לשאלה מדוע התקיים דיון רק בשבוע האחרון בנושא, אמרה עו"ד לין כי "מנכ"לית הסתדרות המורים הייתה צריכה לעשות סקנדל כדי לקיים דיון בדצמבר, בזמן שמשרד החינוך רצה דיון בינואר".

השופטת תהתה מתי התריעו בהסתדרות בפני משרד החינוך על צעדי המחאה, והאם הדבר נעשה ברגע האחרון. עו"ד לין אמרה כי "מחוש אוגוסט ניסינו להבין איך מחשבים את הנושא, וגם אחרי ישיבות – לא נתנו לנו את הנתונים באופן שניתן להבין כיצד מבוצע החישוב". עוד הדגישה כי השאלות בנושא החלו לעלות כבר במרץ שעבר.

תמונות אילוסטרציה של ילדים הולכים לבית ספר – בצפון הישן בתל אביב. ראובן קסטרו
"ענישה אוטומטית של הילדים וההורים"/ראובן קסטרו

עורך הדין דניאל פסי המייצג את משרד החינוך הסכים כי "אין מחלוקת שרק בשבוע שעבר הציגו את הנוסחה בפגישה. ההידברות המשיכה, ובזמן הזה משרד החינוך פעל בהתאם, כשבישיבות עצמן לא עלה שבעוד כמה ימים השביתה תצא לפועל. הנושא הזה לא היה על הפרק וזה הרושם שקיבלו נציגי משרד החינוך והאוצר, ולכן הייתה הפתעה שנודע להם אתמול דרך התקשורת על השביתה".

עו"ד לין ענתה כי הטיעון של הסתדרות המורים לפיו זה המצב הקיים כבר 30 שנה, היא "לא תשובה רציונלית". עו"ד לין אמרה כי מדובר ב"פגיעה מהותית בזכויות המורים", והדגישה כי "לא הכרזנו על שביתה בלתי מוגבלת". בתום הדיון אמרה השופטת כי היא מבקשת למנוע את השביתה, ולקבוע לוח זמנים לדיונים באחריות בית המשפט.

"המשכורת של עובדי ההוראה אינה משחק"

"אנחנו מבינים שיש אי הסכמות בין הסתדרות המורים לממשלה, אבל לא מתקבל על הדעת שאי הסכמה כזו תוביל לענישה אוטומטית של הילדים וההורים", אמר הבוקר פז כהן, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים. "אנחנו מצפים שאם יש ליקויים הם יתוקנו והמורים יפוצו בהתאם. אם יש אי הסכמה בין הצדדים - שיבררו הצדדים את המחלוקת בבית המשפט ולא תוך פגיעה בציבור הילדים וההורים".

"אנחנו בקשר ישיר עם הסתדרות המורים ומשרדי הממשלה ומקווים מאד שהסוגיה תיפטר בשיח ובנועם. יחד עם זאת, כפי שהוכחנו בעבר, כל הכלים שלנו לרשותנו להגן על זכויותיהם של התלמידים וההורים". הוסיף.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, אמרה בנושא השביתה כי "לא נסכים לשערורייה שבה מורה או גננת חולים יום אחד ומחויבים על יום וחצי. אני לא מכירה עובד אחד במשק שהיה מסכים לעבוד במצב כזה. יום היעדרות אחד שווה ליום היעדרות אחד. המשכורת של עובדי ועובדות ההוראה אינה משחק".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד רואה בציבור המורים את עמוד השדרה של המערכת, והוא פועל רבות למען קידום זכויותיהם. לראיה, בתקופה האחרונה הוא דאג לקדם את שכרם של המורים. גם במקרה הנדון, המשרד יושב על המדוכה יחד עם הסתדרות המורים כדי לקדם באופן משותף את האינטרסים של המורים". עוד נמסר כי "ההחלטה להשבית את המערכת אינה אחראית, ופוגעת בציבור התלמידים וההורים".

(עדכון ראשון: 9:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully