וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקראת מגילה ונאום במרוקאית: יותר מ-15 שעות דיון בחוק ההמלצות

26.12.2017 / 18:44

האופוזיציה הגישה יותר מ-300 הסתייגויות לחוק שיאסור על המשטרה לפרסם המלצות חקירה. אחרי חצי יממה של דיון במליאה, באופוזיציה אומרים כי הם לא מתכוונים לוותר ולהמשיך לדבר נגד החוק. בקואליציה השיבו: "עברנו את פרעה, לא תשברו אותנו"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

מליאת הכנסת דנה היום (שלישי) בחוק ההמלצות שאוסר על המשטרה לפרסם את המלצותיה בתום החקירות בקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק שיזם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) עברה שינויים רבים - המרכזי שבהם נועד להחריג את חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהחוק כך שבתיקים 1000 ו-2000 המשטרה תוכל לפרסם את המלצותיה.

ההצעה קובעת כי בחקירות בליווי פרקליט מלווה, כמו חקירות אישי ציבור, ראשי משפחות פשע ותיקים מורכבים, המשטרה לא תעביר המלצה אלא אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש זאת.

עוד בוואלה! NEWS:
בתום דיון מרתוני בשורת חוקים: החל הקרב על חוק ההמלצות
בתום דיון לילי: חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה בכנסת
פרסום ראשון: יפן יוזמת מפגש בין נתניהו, אבו מאזן וקושנר בטוקיו

ההתפתחויות האחרונות

19:52 - דיוני וועדות הכנסת לא יתקיימו מחר (רביעי) זה היום השני בשל הדיונים שצפויים להימשך במליאה על חוק ההמלצות. ההערכה היא כי ההצבעה על החוק תתקיים בבוקר או לכל המאוחר בצהריים.

18:47 - ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), שאמור לנאום הלילה במשך כמעט שמונה שעות, אמר בנאום אחר שנשא במליאה: "החוק נולד בחטא והוא יאושר בחטא. הערב הזה הוא אות וקלון ליוזם הצעת החוק ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. אני מאמין שח"כ דודי אמסלם הוא לוחם זכויות והפרט אבל למה זה לא בער בעצמותיו לפני כן? לפני שלוש שנים כשהוא הגיע לכנסת? מתי זה להתחיל לבעור בעצמותיו? כשנפתחה חקירה נגד ראש הממשלה בחשד למרמה, הפרת אמונים ושוחד".

17:00 - ח"כ אילן גילאון (מרצ): "אולי צופים בנו אנשים ושואלים את עצמם מה האנשים האלה עושים? אולי אנשי הפריפריה שהם חסרי שירותים רפואיים חיוניים, אולי אנשי גבעת עמל שיום אחד זורקים אותם כמו פירורים על מפה, וכל אלה מסתכלים ושואלים את עצמם מה האנשים האלה עושים? האמינות של הממשלה היא ברמה כזו שלא הייתי קונה מהם קלנועית משומשת".

16:00 – בתשובה לכך שח"כ אמסלם האשים הלילה את ח"כ יאיר לפיד שהוא "האיש הכי מושחת פה", פנה ח"כ מאיר כהן מיש עתיד במרוקאית ומנה על דוכן הנואמים את הפרשיות שבגינן ראש הממשלה בנימין נתניהו נחקר: "את ההיבה (ההילה) של בגין, החליפה הזחיחות. את הניה (טוב הלב) של בגין, החליף נתניהו בראוותנות ואת המחבה (האבה לכל), החליף בפלגנות".

ח"כ מיקי זוהר עם ח"כ משה גפני וח"כ מנחם אליעזר מוזס בדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק ההמלצות, 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הדיון יכול להימשך 45 שעות ברציפות. ח"כים במליאה, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

15:43 - יו"ר סיעת יש עתיד עפר שלח, נואם למעלה משעה, ואומר כי "רה"מ איבד את הבושה של מראית העין של הממלכתיות. נראה שתנצחו בהצבעה, אבל אם לא נחזיר את הכבוד לתהליך הפוליטי ואכיפת החוק, נגיע למקום נוראי. אם הדם של הדמוקרטיה יישפך, לא נוכל להשיבו".

14:48 - אחרי יותר מ-12 שעות דיון, באופוזיציה אומרים כי הם לא מתכוונים לוותר. "נמלא את כל השעות שיש לנו כדי לדבר". בקואליציה הגיבו ואמרו כי "עברנו את פרעה, נעבור גם את זה".

11:34 - ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הניח כיפה על ראשו בנאומו והעביר את הנאום בהקראת מגילת איכה. "המגילה היא אחת התוכחות המשמעותיות בתנ"ך", הסביר.

נחמן שי במליאת הכנסת 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ נחמן שי, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

10:35 - ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) מתווכח עם סגן יו"ר הכנסת אחמד טיבי שמנהל דיון על חוק המבקש לתת עדיפות בקבלה לעבודה בשירות המדינה למי שסיים שירות בצה"ל. "זה פוגע בערבים. לא יעבור", אמר טיבי. ח"כ שי השיב: "הוא פוגע במי שלא שירת בצה"ל".

8:22 - יו"ר סיעת המחנה הציוני יואל חסון הקריא מסרונים ששלחו אזרחים רבים מאז אמש נגד חוק ההמלצות, במסגרת קמפיין שערכה מפלגתו. חסון כינה את נאומו "נאום הווטסאפ".

7:20 - ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) מתחה ביקורת במשך למעלה משעה. "ממשלה שמעדיפה את החזקים והעשירים, במה היא מתעסקת? למה לא בנכים? למה לא בניצולי השואה, בעניים, באנשים עם מוגבלות שכלית? למה עוסקים רק בשימור הכיסא של איש אחד שכבר מזמן נותק מאזרחי ישראל". שפיר אמרה את הדברים למרות שנתניהו הוחרג מההצעה המקורית.

ציוץ של ח"כ יעל כהן פארן מהדיונים

5:49 - ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני): "החוק לא בא לעזור לאזרח הקטן ולא למנוע הדלפות".

4:27 - ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני): "הציבור יצא לרחובות כי פתאום הוא קלט שראש הממשלה משתמש בחקיקה בשביל להרוס את המשטרה, את הפרקליטות ואת בית המשפט".

4:19 - ח"כ מיקי לוי (יש עתיד): "אין המלצות בתיק חקירה. אני הייתי שם, אני מכיר את זה".

2:42 – ח"כ אמסלם פנה לחברי האופוזיציה במליאה: "אתם משקרים ומטעים את הציבור".

2:40 - החלו הדיונים על הצעת החוק.

אמש: ביטן התקבל במחיאות כפיים

אתמול הגיע ח"כ דוד ביטן, יו"ר הקואליציה לשעבר שנאלץ לפרוש בצל חקירתו, לישיבת סיעת הליכוד והתקבל במחיאות כפיים. ח"כ אמסלם, יוזם חוק ההמלצות, ביקש להודות לביטן "בשם כל חברי הליכוד" והביע תקווה "שהעננה הזו תתפזר ואהיה תמיד מאחוריך, לא משנה מה יקרה". גם נתניהו עצמו הודה לביטן על תקופתו בהובלת הקואליציה.

הדיון נמשך לתוך הלילה, לאחר שהאופוזיציה הגישה הצעה ל"דיון פרלמנטרי ראוי". זאת, במקום שהקואליציה תפעיל סעיף שכופה על האופוזיציה סדרי דיון מיוחדים שרק במסגרתם יוכלו לדון או להצביע על ההצעה. האופוזיציה משכה חלק ניכר מ-1,275 ההסתייגויות שהוגשו, ונותרו על שולחן הכנסת 307 הסתייגויות. הדיון עשוי להימשך לכל היותר 45 שעות.

יו"ר הקואליציה דוד אמסלם בדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק ההמלצות, 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מבחן ראשון כיו"ר הקואליציה. אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
ח"כ נחמן שי וח"כ זוהיר בהלול צופים בחיקו של דוד אמסלם בארץ נהדרת, כנסת, ירושלים  25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
לקראת לילה לבן בכנסת. הח"כים שי ובהלול צופים בארץ נהדרת/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

עם זאת, האופוזיציה יכולה להחליט בכל שלב שהיא מקיימת את ההצבעה תוך זמן קצר, בניסיון להביך את הקואליציה בגיוס רוב. המשמעות היא כי שרי הממשלה וחברי הכנסת ייאלצו להישאר בקרבת המשכן עד להצבעה בפועל. בשל התמשכות הדיון האווירה במשכן נעשתה משוחררת יותר וכמה חברי כנסת תועדו צופים במחשביהם בחיקוי של ח"כ אמסלם בתכנית "ארץ נהדרת".

היועץ המשפטי לכנסת עו"ד איל ינון הבהיר כי ח"כים שמתנהלת נגדם חקירת משטרה - בהם נתניהו, השר חיים כץ, ח"כ דוד ביטן וכמה מחברי הכנסת ברשימה המשותפת - יוכלו להצביע, אך יידרשו להצהיר על ניגוד עניינים. ההערכה היא כי ח"כים אלה יימנעו מהצהרה זו ולא ישתתפו בהצבעה. אליהם יצטרפו ח"כים מ"כולנו" שחלקם צפויים להימנע או להתנגד בהצבעה.

יהודה גליק ותמר זנברג במליאת הכנסת 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ זנדברג וח"כ גליק במליאה, הערב/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

במחנה הציוני יזמו קמפיין דיגיטלי תחת הכותרת "וי כחול נגד השחיתות", שבמסגרתו קראו לציבור לכתוב הודעות בווטסאפ נגד הצעת החוק. מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון אמר כי חברי הכנסת של המחנה הציוני "יתגייסו לנאום" בשם האזרחים שיבחרו לקחת חלק בקמפיין.

דיוני וועדות הכנסת שהיו אמורים להתקיים מחר, בהם דיון עם נתניהו בוועדת חוץ וביטחון, בוטלו, וכן אירועים מיוחדים שאליהם הוזמנו מאות אנשים. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, סיעת יש עתיד ביטלה בשבוע שעבר יום הצדעה למשטרה שהיה אמור להתקיים במקביל לדיונים במליאה על הצעת החוק. "יום התעשייה כחול לבן" שהיה אמור להתקיים בכנסת בוטל אף הוא.

הלילה אישרה הכנסת את "חוק מסורת ישראל". מדובר בהצעה ממשלתית של השר חיים כץ לפיה שר העבודה והרווחה יתחשב במתן היתר לעבודה בשבת בשיקולים כמו רווחת העובד, מסורת ישראל, חלופה שלא מחייבת העסקה בשבת והשפעה על המרחב הציבורי.

השרים חיים כץ ויובל שטייניץ בדיון במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על חוק ההמלצות, 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
אירועים במשכן בוטלו בשל הדיון הממושך. השרים שטייניץ וכץ במליאה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

החוק אושר על רקע המשבר עם ראשי המפלגות החרדיות על חילולי שבת שהתפתח בחודש שעבר. ביהדות התורה ביקשו להצביע על החוק לפני ההצבעה על חוק ההמלצות, ככל הנראה מתוך רצון להציג הישגים ולזרז את שובו של ח"כ יעקב ליצמן לתפקידו במשרד הבריאות, כסגן שר.

ההתפטרות של שר הבריאות יעקב ליצמן, 26 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
התנה את חזרתו למשרד הבריאות בקידום חוקי השבת. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גם חוק ירושלים שהוביל השר נפתלי בנט, לפיו כל שינוי במעמד הבירה או החלטה על מסירת שטחים ממנה במסגרת הסכם ידרוש אישור של רוב מיוחד של 80 חברי כנסת, הונח על סדר היום. בנט אמר אתמול בישיבת סיעת הבית היהודי כי "חוק ירושלים חשוב פי אלף מחוק ההמלצות והוא חייב לעבור בתחילת השבוע הבא".

חוק נוסף שהונח על סדר היום לקריאה ראשונה הוא מינוי היועצים המשפטיים, שנועד לשנות את שיטת הבחירה של יועצים משפטיים במשרדים ממשלתיים. את החוק הובילה שרת המשפטים איילת שקד דרך משרדה בעקבות הצעת חוק של ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), הקובע כי השר ימנה את היועץ המשפטי במשרדו, בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה ולאחר עבודת ועדת איתור. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר בחוות דעת שנחשפה בוואלה! NEWS כי הוא מתנגד להצעה.

(עדכון ראשון: 18:40)

פתלי בנט ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
המעיט בחשיבות חוק ההמלצות ביחס ל"חוק ירושלים". בנט/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ
איילת שקד ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
פועלת לשינוי שיטת מינוי היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה. שקד/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully