וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגידה בהיסטוריה": נשיא פרו ניצל מהדחה - וחנן את הרודן לשעבר

25.12.2017 / 13:40

קוצ'ינסקי טען כי שחרורו של פוג'ימורי, שהורשע בהפרות זכויות אדם ובשחיתות, קשור למצבו הרפואי - אולם מתנגדי המהלך טוענים כי עשה זאת כחלק מדיל פוליטי להציל את עצמו מהדחה בקונגרס. עימותים נרשמו בין מפגינים למשטרה בבירה לימה

נשיא פרו לשעבר אלברטו פוג'ימורי מאושפז בבית חולים אחרי ששוחרר מהכלא, 25 בדצמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
סובל ממחלה קשה. פוג'ימורי בבית החולים לאחר שחרורו/צילום מסך, טוויטר

נשיא פרו פדרו פבלו קוצ'ינסקי חנן הלילה (שני) את הרודן לשעבר אלברטו פוג'ימורי, והחלטתו גרמה לעימותים בבירה לימה בשל הטענות לכך שהוא קיבל אותה במסגרת דיל מלוכלך לשמור על כיסאו. לטענתו, הוא עשה זאת בשל מצבו הרפואי המתדרדר של הנשיא לשעבר, שבתו הפסידה לקוצי'נסקי בבחירות האחרונות.

פוג'ימורי זוכה מהרשעותיו בעבירות של הפרת זכויות אדם ושחיתות בזמן שממשלתו הימנית הייתה בשלטון מ-1990 ל-2000. החנינה עשויה להגדיר את נשיאותו של קוצ'ינסקי ושרטט מחדש את המפה הפוליטית במדינה הדרום אמריקנית.

לפחות שני שרים, שהתנגדו למהלך, פרשו מהממשלה. גורם בממשלה אמר כי הנשיא עשוי לערוך שינויים נוספים בממשלתו עוד השבוע. בנוסף לכך, שני חברי פרלמנט ממפלגתו פרשה משורותיה בזמן שסיעתו שוקלת את הצעדים הבאים.

נשיא פרו פדרו פבלו קוצ'ינסקי בנאום בקונגרס, 21 בדצמבר 2017. רויטרס
מכחיש כי קיים דיל פוליטי. הנשיא קוצ'ינסקי/רויטרס

קוצ'ינסקי הבטיח כי במהלך קמפיין הבחירות שלו שלא לחון את פוג'ימורי, אך אמר כי החלטתו התקבלה על בסיס תסקיר רפואי, שממנו עלה כי פוג'ימורי סובל "ממחלה מתקדמת, מנוונת וחשוכת מרפא". אתמול הוא הובהל לבית חולים מהכלא, בשל לחץ דם נמוך ומיחושים בלב.

ואולם, רבים רואים בחנינה של פוג'ימורי חלק מהסכם פוליטי. שלושה ימים לפני ההחלטה של קוצ'ינסקי, בעלי בריתו של פוג'ימורי – בהובלת בנו קנג'י, שערקו משורות הסיעה של אחותו קייקו – הצילו במפתיע את הנשיא מהדחה בקונגרס בשל טענות של האופוזיציה לכך שהוא שיקר בנוגע לכספים שקיבל בעבר מחברה שעומדת בלב פרשת שחיתות ענקית ברחבי היבשת.

פוג'ימורי נותר דמות שנויה במחלוקת בפרו. בעוד רבים רואים בו דיקטטור מושחת, אחרים זוכרים לו חסד על כך שהוביל לסיום משבר כלכלי עמוק ולהתקוממות עקובה מדם של מורדים מאואיסטים. "הוא הנשיא הטוב ביותר שהיה אי-פעם לפרו", אמרה מריה לואיזה קוקליזה, חברתו של הנשיא לשעבר וגם שרה בממשלתו. היא הוסיפה כי אין לו שום שאיפות פוליטיות יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
תומך בנשיא פרו לשעבר אלברטו פוג'ימורי מחזיק את תמונתו לאחר החנינה שקיבל, 25 בדצמבר 2017. רויטרס
מפגינה מחזיקה בדיוקנו של פוג'ימורי לאחר שחרורו/רויטרס

מנגד, החנינה מהווה מכה לקרובי משפחות הקורבנות, לחוקרים ולפעילי זכויות האדם שעזרו לכלוא את פוג'ימורי בתום תהליך משפטי ארוך, שזיכה את פרו בשבחים על כך שהיא אינה מעניקה חסינות למי שמבצע פשעים כה חמורים.

"בגדת בצדק, בדמוקרטיה, ובקורבנות, ההיסטוריה לא תשכח לך זאת לעולם", אמרה אינדירה הוליקה, חברת פרלמנט מהשמאל, שאביה נורה למוות ב-1992 בזמן ששימש מנהיג איגוד עובדים, במה שהיה לפי ארגוני זכויות אדם הוצאה להורג ללא משפט.

הפגנה בלימה, בירת פרו, במחאה על שחרורו של הנשיא לשעבר אלברטו פוג'ימורי, 25 בדצמבר 2017. רויטרס
ארגוני זכויות אדם זועמים. מחאה נגד השחרור של פוג'ימורי בלימה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully