וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי ניסה לחסל בת 25 מהצפון? "ברצח אין כבוד ואין בו רומנטיקה"

25.12.2017 / 11:00

יארה, אם לילדה בת 5, מורדמת ומונשמת ברמב"ם יממה לאחר שנפגעה בפיצוץ רכב בירכא. עשרות תושבים מחו נגד האלימות נגד נשים: "זה חסר תקדים. גם בעולם התחתון יש חוקים - לא פוגעים בנשים ובילדים", אמר תושב הכפר. יותר ממאה נשים ערביות נרצחו ב-13 השנים האחרונות

צילום: מתוך הטוויטר של al-mesadir, עריכה: שניר דבוש

הצעירה יארה אבו עבלה, בת 25, נפצעה קשה אתמול (ראשון) בפיצוץ רכב בכפר ירכא בצפון וכעת היא מורדמת ומונשמת ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה. במקביל לחקירת נסיבות האירוע בידי שוטרי התחנה בעכו, הגיעו יותר ממאה תושבים לאסיפת חירום וקראו לקיים תהלוכה במחאה על אלימות נגד נשים.

"זה תקדים שחצה את כל הקווים האדומים. היו מקרי רצח בעבר, אבל זה הקש ששבר את גב הגמל", אמר העיתונאי וג'די חטאר, תושב הכפר. לדבריו, "גם בעולם התחתון יש קודים - לא פוגעים בנשים ובילדים", הוסיף וציין כי הרצח הוכיח שלעומד מאחוריו אין גבולות.

הפצועה מירכא שנפצעה בפיצוץ רכב. אינסטגרם, מערכת וואלה! NEWS
"ברצח אין כבוד ואין בו רומנטיקה". יארה אבו עבלה, שנפצעה בפיצוץ הרכב/מערכת וואלה! NEWS, אינסטגרם
אסיפת חירום בירכא לאחר הפיצוץ 24 בדצמבר 2017. אתר אלמסאדר, אתר רשמי
"רצח תקדימי". יותר ממאה תושבים הגיעו לאסיפת חירום בירכא/אתר רשמי, אתר אלמסאדר

"יותר ממאה נשים ערביות נרצחו ב-13 השנים האחרונות", ציינה מנאל שלבי, דוקטורנטית חוקרת ומרצה בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה ומייסדת עמותת אד'אר - "הפורום המקצועי למאבק בפשעי רצח נשים".

"כשדבר כזה קורה אי אפשר לשתוק"

לדבריה, אשתקד נרצחו תשע נשים מהן חמש בידי בני זוגן וארבע נוספות בידי אחיהן או קרוב משפחה אחר. המונח "על רקע כבוד המשפחה" הוא מונח בזוי, לדבריה, "שהרי אין כבוד ברצח כמו שאין בו רומנטיקה".

פיצוץ רכב בכפר ירכא בצפון הארץ ב-24.12.2017. אתר אלמסאדר, אתר רשמי
בירכא מקווים שאבו עבלה תשוב לבתה בת החמש בהקדם. זירת הפיצוץ אתמול/אתר רשמי, אתר אלמסאדר

שלבי גייסה קואליציה של ארגוני זכויות אדם שפרסמו אתמול מנשר בערבית ובעברית, ובו גינו בתוקף את הפגיעה בצעירה והביע תקווה שתשוב למשפחתה ולבתה בת החמש בריאה ושלמה. "כשיש מקרה כזה קיצוני וקשה אי אפשר לשתוק" אמרה.

במנשר כתבו הארגונים כי הם רואים "בחומרה ובדאגה רבה את הפגיעה דרך הפעלת מטען חבלה ברכב. לדאבוננו, מעשה זה אינו רק עבירה על החוק אלא גם עבירה על הערכים ההומניים והביטחון שכל פרט ראוי שיזכה לו. אסור לפגיעה כזו, חמורה ככל שתהיה, להרחיק אותנו מלקיים את חובתנו בלחימה באלימות המשתוללת בחברה הערבית, ולמנוע מעצמנו להשמיע את קולנו".

כוחות משטרה בפיצוץ רכב בכפר ירכא שבצפון ב-24 בדצמבר 2017. אתר אלמסאדר, אתר רשמי
זירת הפיצוץ, אתמול/אתר רשמי, אתר אלמסאדר

קואליציית הארגונים גינתה את הדרך בה מטפלת המשטרה באלימות בחברה הערבית וטענה כי יחס המשטרה מזלזל ורתיעת השוטרים לטיפול בנושא מהווה "קרקע פורייה להשתוללות האלימות". במנשר שפרסמו, הם קראו למשטרה "לפעול בנחרצות ובנחישות כפי שמתבקש על מנת לעצור את מפרי החוק".

עוד נכתב כי זו חובתם "להשמיע קול תקיף וברור נוכח כל התנהגות אלימה ולהילחם באלימות בכלל ונגד נשים בפרט", וכי יפעלו לבניית תוכנית רחבת היקף שתילחם בראש ובראשונה באלימות בחברה הערבית ובמוסדותיה, בין אם מוסדות ההנהגה הדתית או ועדת המעקב העליונה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully