וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתפללים לגשם – ומתכוננים לבצורת: הכנרת מתקרבת לקו השחור

בתום שנת בצורת חמישית ברציפות ונוכח תחזיות קודרות של השירות המטאורולוגי אמר השר שטייניץ בסיור בכנרת כי יגיש תכנית חירום להזרמת מים מותפלים ולשיקום האגם. "הכנרת היא נכס תיירותי, נופי והיסטורי, אסור לנו לאבד אותה"

צילום: מאיר ועקנין, עריכת וידאו: ניר חן

לראשונה מאז שנת 2001 מפלס הכנרת קרוב לקו השחור והתחזיות לחודשי החורף הקרובים אינן נראות מעודדות – כך עולה מדבריו של שר האנרגיה יובל שטייניץ שערך היום (ראשון) סיור בימת הגליל. לדברי שטייניץ המצב ברמת הגולן ובגליל "חמור במיוחד" ועל המדינה להיערך בהתאם. הוא ציין כי מדובר בשנת בצורת חמישית ברציפות והוסיף כי המדינה "מגבשת תכנית בטווח המידי להצלת החקלאות – את מה שעוד אפשר להציל".

עוד אמר שטייניץ כי "הצעד הכי דחוף" הוא הקמת מפעל התפלה בגליל המערבי. "הכנרת היא האגם הלאומי שלנו והיא בסכנה. לפי התחזיות הכנרת תגיע לקו השחור, זה לא קרה מעולם. הכנרת היא נכס תיירותי, נופי והיסטורי, אסור לנו לאבד אותה".

עוד בוואלה! NEWS:
כחלון הודיע לנתניהו: לא נתמוך בחוק הלאום במתכונתו הנוכחית
הממשלה אישרה תוספת של 1.5 מיליארד שקל לקצבאות הנכים
התחזו למטיילים – וחיפשו חייל לרצוח: כתבי אישום למחבלים מערד

יובל שטייניץ בסיור בכנרת בעקבות שנת הבצורת 24 בדצמבר 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
מתכוון להגיש בקרוב תכנית חירום להצלת הכנרת. שטייניץ במהלך הסיור, היום/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

שטייניץ הוסיף עוד כי כחלק מהצעדים לשיקום מצבה של הכנרת משרדו יפעל יחד עם חברת "מקורות" ועם רשות המים להזרמת מים מותפלים מהים התיכון, לצד המים המוזרמים ממאגר אשכול שבבקעת בית נטופה. לדבריו, יגיש "תכנית לאומית להצלת הכנרת" בשבועות הקרובים והוסיף כי משוכנע שזו תאושר בממשלה ותאפשר "לשמור על האגם הנהדר הזה".

הוא הביע צער על כך שאין מתקן התפלה בגליל המערבי שלדבריו "היה צריך להיות כבר בשלבים האחרונים שלו" והוסיף כי "אנחנו מתפללים לגשם ומתכוננים לבצורת". עוד אמר שטייניץ כי "הציבור צריך להיערך לצעדי חירום נדרשים. בלי מתקן התפלה גדול ובלי חיזוק תשתיות נראה ארץ חרבה".

לדבריו, "חייבים להתפיל מים לא רק לשתייה, לשימוש ביתי ולצורכי חקלאות, אלא גם להציל את הטבע. חזרנו לארץ ישראל לא בשביל לאבד את נופיה, לא בשביל לאבד את הכנרת".

עוד באותו נושא

נלחמים במפלס הנמוך: המבצע המורכב שיאפשר שאיבת מים מהכנרת

לכתבה המלאה

כמעט מיליארד מ"ק חסרים לכנרת מלאה - והמפלס מוסיף לרדת

אורי שרת, מדריך טיולים תושב קיבוץ דגניה ב', שהקשיב לדבריו של שטייניץ במהלך הסיור, אישר כי מצב הכנרת אכן "נורא". שרת, שסבו יהודה הלחין את השיר "הוי כנרת שלי", אמר עוד כי הוא זוכר כילד שמפלס הכנרת היה גבוה וחזה כי המשך הבצורת והמחסור במים עלול להביא למצב קשה במזרח התיכון. לדבריו, "אנשים שחיים מחקלאות יהיו נואשים ויעסקו בדברים אחרים, שיזיקו לנו".

המפלס הנוכחי באגם נמצא 1.39 מטרים מתחת לקו האדום התחתון ו-47 סנטימטרים בלבד מהקו השחור – הנמצא 214.87 מטרים מתחת לפני הים. במצב זה חסרים בכנרת 5.9 מטרים למפלס העליון – שהם כ-900 מיליון מטרים מעוקבים.

הפעם האחרונה שבה נרשם מפלס נמוך כל כך הייתה לפני 16 שנה, בחורף של שנת 2001. אולם, החורף שהחל אז היה מרובה גשמים ומצב הכנרת השתפר. התחזית השנה צופה שמפלס הכנרת יירד לגובה של 215 מטרים מתחת לפני הים.

אורי שרת מדריך טיולים מקיבוץ דגניה ב' על רקע הכנרת הנסוגה, 24 בדצמבר 2017. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
זוכר כילד מפלס גבוה יותר. שרת על רקע הכנרת הנסוגה/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי

בשל הירידה במפלס הכינרת ומיעוט הגשמים עד כה, בימים האחרונים פעלו ברשות הכנרת למקם מחדש את המצופים המסמלים את האזור המותר לשיט סירות ואופנועי ים באגם. צוותי הרשות פועלים מדי שנה לקראת פתיחת עונת הרחצה למיקום מחדש של המצופים – שלאחרונה הגיעו למרחק של קרוב ל-50 מטרים מקו החוף.

פקח הרשות יוני דותן, הוביל את צוללני חברת "אגידור" אל עשרות המצופים שהוזזו למרחק של 300 מטר מקו החוף. לדברי חגי לוין, מנהל יחידת הפיקוח והאכיפה ברשות הכנרת, מדובר במרחק משמעותי שנועד לאפשר שיט בטוח. ברשות ציינו עוד כי לא מן הנמנע שיהיה צורך להזיז את המצופים פעם נוספת בהמשך העונה, בהתאם לכמויות הגשמים שירדו.

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר חזאי השירות המטאורולוגי אורן דוידוף כי מערכת הגשמים של הימים הקרובים תהיה "קצרצרה למדי" והוסיף כי לאחריה צפויה התחממות נוספת – והתייבשות. לדבריו, באזור המרכז צפויים לרדת 20 מילימטרים של גשם, בצפון עד 30 מ"מ ובדרום, אם אכן יגיעו הגשמים עד לשם, עד כ-5 מ"מ. "נראה שהסיכום העגמומי לחודש דצמבר רק מוכיח את שאמרנו שוב ושוב", הוסיף. "התחזיות לשנה של בצורת הולכות ומתממשות. המערכות קצרצרות וכמויות המשקעים קטנות".

(עדכון ראשון: 15:00)

צילום של אבק/אובך בסמוך לכנרת. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
אובך על רקע הכנרת, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי
בשל המפלס הנמוך- אי חדש התגלה בכינרת. דצמבר 2016. יוני דותן, רשות הכינרת, מערכת וואלה! NEWS
אי שנחשף בכנרת לפני שנה, בשל ירידת המפלס/מערכת וואלה! NEWS, יוני דותן, רשות הכינרת
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רוחצים בחוף לבנון בכנרת, באוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך
מפלס הכינרת בחודש אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
מפלס הכנרת לפני כשנה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully