וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הפריימריז אושר לקריאה שנייה ושלישית - ללא סעיף המחלוקת

24.12.2017 / 13:09

הביקורת עשתה את שלה: ועדת הפנים אישרה את ההצעה הקובעת שמתמודד בפריימריז שהוא ח"כ יקבל את המימון מהכנסת - אולם פיצלה ממנה את הסעיף שמעניק מימון של 50 אלף שקל על כל מנדט למפלגה שלא מתקיימים בה פריימריז. בשל החרגת הסעיף, ההיתכנות הפוליטית של החוק מוטלת בספק

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ההיתכנות הפוליטית מוטלת בספק. אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ועדת הפנים, בראשות יו"ר הקואליציה הנכנס ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת "חוק מימון הפריימריז". זאת, לאחר שהחליטה להמליץ למליאת הכנסת לפצל את הסעיף שמעניק מימון של 50 אלף שקל על כל מנדט למפלגה שלא מתקיימים בה פריימריז. הסעיף השנוי במחלוקת עורר ביקורת חריפה גם מתוך הליכוד, ובאופוזיציה כינו אותו "שוחד".

המשמעות היא כי בכפוף להסכמת המליאה סעיף זה לא ייכלל בחוק. עם זאת, לא ברור האם יש היתכנות פוליטית להחלטה כזו שכן חלק מחברי הקואליציה, בהם שר האוצר, משה כחלון, התנו את תמיכתם בחוק בכפוף לסעיף זה. הסדר המימון שנקבע בחוק יחול רק אם חלו שלושה תנאים: במפלגה חברים לפחות 5,000 חברים, שבפריימריז בוחרים רוב חברי המפלגה ושהבחירות המקדימות מתקיימות בסמוך לבחירות לכנסת – חצי שנה לפני הבחירות או מעת פיזור הכנסת. אם לא יתקיים אחד מהתנאים, הסדר המימון לא יחול.

עוד בוואלה! NEWS:
התחזו למטיילים – וחיפשו חייל לרצוח: כתבי אישום למחבלים מערד
שובו של המצ'ואיזם: דרום אמריקה פונה ימינה והנשים נדחקו מהשלטון
בן נהרג בתאונת אופנוע - ואיבריו הצילו חמישה אנשים שונים

שר האוצר משה כחלון במסיבת עיתונאים בבי"ח רמב"ם 19 באפריל 2017. ערן גילווארג
התנה את תמיכתו בתמורה לסעיף הבעייתי. כחלון/ערן גילווארג

הצעת החוק קובעת שמתמודד בפריימריז שהוא חבר כנסת יקבל את המימון מהכנסת, ואם לא ייבחר לכנסת, יצטרך להחזיר את הכסף. חבר כנסת שמתמודד בפריימריז וייבחר, יציג את הקבלות על הוצאותיו לחשב הכנסת ויקבל בהתאם את המימון, בדומה לניהול התקציב השנתי, שמועבר לידי חברי הכנסת על ידי הכנסת ליצירת "קשר עם הציבור". אם חבר הכנסת שמתמודד בפריימריז לא ייבחר לכנסת, הוא לא יחויב בהחזרת הכסף.

לעומת זאת, מתמודד בפריימריז שאינו מכהן כחבר כנסת יקבל הלוואה מהבנק לאחר הצגת ערבות בנקאית. כמו כן, מוצע שהמדינה באמצעות החשב הכללי תגבש הצעה עם אחד הבנקים למתן הלוואות למתמודדים שאינם חברי כנסת בתמורה להצגת ערבות בנקאית של המתמודדים. ההצעה תאסור על מתמודדים בפריימריז לגייס תרומות ובנוסף.

ההצעה קובעת כי תקרת ההוצאות של חברי כנסת ומתמודדים בפריימריז במפלגות תופחת בכשליש לעומת המצב כיום. כך לדוגמה, תקרת ההוצאות למתמודד במפלגת הליכוד תופחת ל-300 אלף שקל בלבד לעומת 400 בבחירות האחרונות, במפלגת העבודה ובבית היהודי תופחת ל-200 אלף שקל לעומת 300 בבחירות הקודמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

ביקורת חריפה בקואליציה

ח"כ אמסלם, יוזם החוק, אמר היום כי "זה אחד החוקים החשובים בכנסת זו. הוא בא להפריד בין הון לשלטון. ח"כ לא אמור לפגוש צ'ק. לרוב המועמדים אין בעיה לגייס תרומות, אבל הם צריכים לייצג את עמדת הציבור ולא את האינטרסים של התורם. אני לא קורא לזה תרומה. אני קורא לזה שוחד. אומרים שזה עולה כסף. אפשר לבטל את הבחירות. הן עולות המון כסף. תרומת הצעת החוק לניקיון הפוליטיקה דרמטית למול עלות יחסית לא גבוהה".

חוק הפריימריז עורר ביקורת חריפה, בתוך הקואליציה בכלל ובליכוד בפרט. בישיבת סיעה שהתקיימה בחודש נובמבר האחרון התבטאו בחריפות חלק מחברי הכנסת במפלגה נגד הצעת החוק. השר צחי הנגבי אמר כי "הליכוד תהיה המפלגה הראשונה והיחידה בעולם שמובילה חוק שיורק לציבור בפרצוף". לדבריו, "יש המון אנשים שגייסו תרומות ואף אחד לא הועמד לדין, אנחנו לא באמת חוששים , זה פשוט יותר קל ואתם עושים מה שיותר קל. אנחנו עושים פה חוק ל-30 אנשים. כל היתר אנחנו משחדים אותם בכסף כדי שיתמכו בחוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully