וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרטים חדשים על הטבח בכיכר טיאננמן: "לפחות עשרת אלפים מפגינים נהרגו"

מברק ששלח השגריר הבריטי בסין דאז ונחשף עתה מראה כי מניין ההרוגים במהלך דיכוי המחאה הדמוקרטית בסין ב-1989 גבוה בהרבה ממה שהיה ידוע עד כה. "הנגמ"שים רמסו את הגופות שוב ושוב, בולדוזר פינה את השרידים"

סרט תיעודי ב-CNN על ההפגנות בכיכר טיאננמן

לפחות עשרת אלפים בני אדם נהרגו בטבח בכיכר טיאננמן ב-1989 - כך עולה ממסכמים מסווגים ששוחררו בבריטניה. הנתונים, הגבוהים בהרבה מאלו שהיו ידועים עד כה, עלו במברק חשאי ששלח שגריר בריטניה בסין דאז, אלן דונלד, על בסיס מידע שקיבל מחבר במועצת המדינה של סין.

לפי ההערכות הקודמות, מניין ההרוגים בדיכוי המחאה הפרו-דמוקרטית בבייג'ינג היה בין כמה מאות ליותר מאלף. בהצהרה רשמית של המשטר בסוף יוני 1989, נטען כי 200 אזרחים וכמה עשרות אנשי ביטחון נהרגו במהלך דיכוי "המהומות האנטי-מהפכניות", שהחלו ב-4 ביוני באותה שנה.

גופות בהפגנה למען הדמוקרטיה בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שבסין, אפריל עד יוני 1989. AP
"הנגמ"שים עברו על הגופות שוב ושוב". כיכר טיאננמן, 1989/AP

המברק נכתב יום לאחר מכן, ובו סיפר השגריר הבריטי כי המקור שלו היה מישהו "שהעביר מידע שניתן לו מחבר קרוב המכהן במועצת המדינה". המועצה משמשת בפועל ממשלה ובראשה עומד ראש הממשלה. לדבריו, אותו מקור היה מהימן בעבר, "וידע להפריד בין אמת לשמועות". המברק נשמר בארכיון הלאומי הבריטי, ושוחרר לעיון הציבור באוקטובר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חיילים בהפגנה למען הדמוקרטיה בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שבסין, אפריל עד יוני 1989. AP
חיילים שועטים ברחובות בייג'ינג, 1989/AP
הפגנה למען הדמוקרטיה בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שבסין, אפריל עד יוני 1989. AP
סוגיה רגישה במיוחד בסין. כיכר טיאננמן/AP

השגריר דונלד סיפר כי הסטודנטים שמחו בכיכר למען דמוקרטיה הבינו כי יש להם שעה לעזוב את המקום, אולם כעבור חמש דקות בלבד, הטבח החל. "הנגמ"שים תקפו. הסטודנטים שילבו ידיים, אבל הם נדרסו, יחד עם חיילים. הנגמ"שים עברו על הגופות שוב ושוב והשרידים נאספו על ידי בולדוזר. השרידים נשרפו והושלכו לביוב".

עוד תיאר השגריר במברקו כי "ארבע סטודנטיות שהיו פצועות התחננו על חייהן, אך הן שופדו בכידונים". דונלד כתב כי "חלק מחברי מועצת המדינה חששו שעומדת לפרוץ מלחמת אזרחים".

הפגנה למען הדמוקרטיה בכיכר טיאננמן בבייג'ינג שבסין, אפריל עד יוני 1989. AP
ההפגנות המשמעותיות בהיסטוריה של סין הקומוניסטית. 1989/AP

המחאה הפוליטית למען רפורמות דמוקרטיות, שאירעה במקביל לקריסת הגוש הקומוניסטי במזרח אירופה, נמשכה שבעה שבועות בטרם נשלח הצבא לדכא את ההפגנות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה של סין הקומוניסטית.

הטבח בכיכר נותר סוגיה רגישה במיוחד בסין, האוסרת על קיום טקסים לציון האירוע ומפקחת מקרוב על דיונים עליו, שמצונזרים לעתים קרובות. ואולם, הטבח מצוין מדי שנה ברחבי העולם, במיוחד בהונג קונג ובטייוואן, שיחסיהן עם סין נותרו בעייתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully