וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חסר תקדים: האיחוד פתח בהליך להשעיית זכויותיה של פולין

הנציבות האירופית הפעילה לראשונה את ההליך בעקבות רפורמות שעורכת ורשה במערכת המשפט "המסכנות את שלטון החוק", אך נשיא פולין חתם עליהן בכל זאת. הונגריה, שגם בה שולטת ממשלה לאומנית, כבר הודיעה שתטיל וטו על המהלך

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

הנציבות האירופית פתחה היום (רביעי) בהליך חסר תקדים להשעיית זכות ההצבעה של פולין. זאת בעקבות הרפורמות השנויות במחלוקת שמקדמת הממשלה בוורשה במערכת המשפט. לפי הגוף המבצע של האיחוד, הצעדים שמקדמת מפלגת השלטון הלאומנית מאיימים על שלטון החוק ועליה לסגת מהם בתוך שלושה חודשים. ואולם, נשיא פולין אנדז'יי דודה חתם על החוקים כמה שעות לאחר מכן.

הממשלה, בראשותה של מפלגת "חוק וצדק", טוענת כי הרפורמות נדרשות כדי להילחם בשחיתות המשפטית ובחוסר היעילות שלה. ראש הממשלה החדש מתאוש מורביצקי אמר בתגובה כי הרפורמות הכרחיות והוסיף כי הוא מוכן לשוחח על שלטון החוק בארצו בעקבות הפעלת סעיף 7 באמנת ליסבון, שעליה מושתתת פעילות האיחוד.

בסיום ההליך, עשויות להישלל מוורשה זכויות ההצבעה שלה כמו גם תקציבים רבים, אולם הונגריה כבר הודיעה כי תטיל וטו על כך. בדומה לוורשה, גם בבודפשט שולטת ממשלה שמרנית-פופוליסטית, המתנגדת לקליטת פליטים ומואשמת בפגיעה בשלטון החוק.

לקריאה נוספת בנושא
עצרת ענק של הימין הקיצוני בפולין: "אירופה לבנה"
ממשלת פולין בקמפיין חדש לאזרחיה: התרבו כמו ארנבים

הפגנה בוורשה, פולין, נגד הרפורמות במערכת המשפט, 14 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנות נגד הרפורמות בוורשה/רויטרס

דוברת מפלגת השלטון בפולין מסרה כי ייתכן שהסנקציות שמקדם האיחוד קשורות לסירובה של ורשה לקלוט פליטים. "אין להחלטה הזו שום ערך, היא פוליטית לחלוטין", אמרה ביאטה מזורק, בעקבות הפעלת ההליך, המכונה סעיף 7.

השינויים מרחיקי הלכת הובילו להפגנות נרחבות בשנתיים האחרונות, ואלפים יצאו לרחובות בשבועות האחרונים במחאה על הרפורמה המשפטית. ואולם, הממשלה נותרה פופולרית בקרב אזרחי פולין בזכות מענקי רווחה אדיבים ואבטלה נמוכה.

גרמניה ומדינות מערביות אחרות הביעו תמיכה במהלך של בריסל, שזהירה כי מהלכיו של מנהיג מפלגת השלטון בפולין, ירוסלב קצ'ינסקי, להשתלט על המינויים לבית המשפט העליון מציבים איום "קיומי לנורמות של האיחוד.

השימוש ב"אופציה הגרעינית" של האיחוד מגיע בזמן שבו מדינות המערב מתכוננות לצמצם את הסובסידיות שלהן במסגרת התקציב החדש, שנפגע קשות בשל פרישתה של בריטניה. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי צפויה לדון בנושא במהלך פגישה שתקיים בהמשך היום עם עמיתה הפולני בוורשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully