וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקואליציה סיכמו: הצעת החוק לעונש המוות למחבלים תקודם בכנסת

17.12.2017 / 22:57

לראשונה, ראשי הקואליציה הסכימו לקדם את החוק המאפשר להטיל עונש מוות על מחבלים, זאת בעקבות דרישת שר הביטחון ליברמן. בעוד כשבועיים יובא החוק לוועדת השרים לחקיקה ובקריאה טרומית במליאת הכנסת. ליברמן: "המאבק שלנו במחבלים חייב להיות נחוש"

(בוודיאו: רה"מ נתניהו מביע תמיכה בעונש מוות למחבלים בביקור תנחומים בבית משפחת סולומון)

ראשי הקואליציה הסכימו היום (ראשון) לראשונה לקדם הצעת חוק עונש מוות למחבלים, בעקבות דרישת שר הביטחון אביגדור ליברמן. בישיבת ראשי הקואליציה הוחלט שהנוסח הסופי של החוק יסוכם בין שר התיירות יריב לוין וסיעתו של ליברמן ישראל ביתנו, ובעוד כשבועיים החוק צפוי לעלות להצבעה בוועדת שרים לחקיקה ובקריאה טרומית במליאת הכנסת.

לדברי יו"ר סיעת ישראל ביתנו רוברט אילטוב, יוזם החוק, מדובר ב"יום היסטורי". "החקיקה צריכה להיות פשוטה מאוד וברורה מאוד - מחבל שמגיע במטרה לרצוח אזרחים חפים מפשע, דינו מוות", הסביר ח"כ אילטוב. "אין יותר תנאי כליאה נוחים בכלא, אין יותר תמונות צהלה של רוצחים, אין יותר תארים אקדמיים. המשפחות השכולות, שיקיריהן נרצחו בידי בני עוולה, מתמודדות עם הכאב והצער הקשה מנשוא, בזמן שהמחבלים נהנים מתנאים נוחים בבתי הסוהר. עבור המשפחות השכולות, מדובר פה בתיקון עוול היסטורי".

עוד בוואלה! NEWS:
הותר לפרסום: שני ראשי ארגוני פשע חשודים ברצח עד המדינה טל קורקוס
מרגל של קים באוסטרליה: נעצר סוכן שסייע לתכנית הגרעין של קוריאה
נער בן 14 ושני ילדים נפצעו קשה וקל בפיצוץ רימון רסס ליד אלעד

שר הביטחון אביגדור ליברמן ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
"מאבק נחוש במחבלים". שר הביטחון אביגדור ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

שר הביטחון ליברמן אמר כי "הרצח של סמל רון יצחק קוקיא מוכיח שוב את הצורך בהנהגת חוק עונש מוות למחבלים. העונש ישמש ככלי הרתעתי ומשמעותי. אסור לנו לאפשר שמחבלים יידעו שאחרי רצח שביצעו, הם יישבו בבית הסוהר, ייהנו מתנאים כאלו ואחרים ואולי ישתחררו בעתיד. המאבק שלנו בהם חייב להיות נחוש מאוד".

לפני יותר משנתיים, הצביעו 94 חברי כנסת נגד הצעה דומה שהגיש ח"כ לשעבר שרון גל ורק שישה חברי הסיעה הצביעו בעד. ב-20 השנים האחרונות הוצעו כמה הצעות חוק שדורשות להחיל עונש מוות בתנאים מסוימים. כולן, ללא יוצא מן הכלל, נבלמו משום שלא נתמכו על ידי הממשלה. בחודש יולי, מאז הפיגוע בבית משפחת סולומון בחלמיש, הדרישה להטיל עונש מוות על מחבלים חזרה שוב לסדר היום.

עוד באותו נושא

כרוניקה של דחייה ידועה מראש: עונש מוות למחבלים שוב בוועדת השרים

לכתבה המלאה
רוברט אילטוב, ישראל ביתנו, במסיבת עיתונאים בנושא חוק הביטוח הסיעודי ממלכתי- צו השעה, 12 בנובמבר 2017. ניב אהרונסון
"תיקון עוול היסטורי". ח"כ רוברט אילטוב/ניב אהרונסון

חברי כנסת ושרים בימין, ובראשם ישראל כץ, נפתלי בנט וליברמן, החלו להציג את הדרישה להטיל עונש מוות על עומר אל-עבד, המחבל שרצח את שלושת בני המשפחה - יוסף, אלעד וחיה. אל דרישתם הצטרף אחרי כשבוע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר במהלך הניחום אצל המשפחה כי "זה דבר שהגיע הזמן לעשות".

עם זאת, אחרי שנים של ניסיונות, שרי הקבינט המדיני-ביטחוני יודעים כבר שכדי להטיל עונש מוות לא צריך בכלל חוק חדש. כבר היום, צו הוראות הביטחון בשטחים מאפשר להטיל עונש מוות על מחבל אם ההחלטה בנושא התקבלה פה אחד על ידי הרכב השופטים.

מסמך שהוכן על ידי הלשכה המשפטית של הכנסת ב-2013 העלתה כי בתי הדין הצבאיים גזרו עונש מוות לפחות בשמונה מקרים. במרביתם, השופטים גזרו את העונש מבלי שהתביעה הצבאית תדרוש אותו, ובסופו של דבר - העונש הומתק בערעור.

בחודש מאי אשתקד, כשליברמן ניהל משא ומתן קואליציוני על כניסתו לממשלה, הוא דרש שאחד מסעיפי ההסכם יהיה נושא עונש מוות למחבלים. ליברמן ונתניהו הגיעו לסיכום ולפיו חוק השיפוט הצבאי יעבור שינויים ויידרש רק רוב מבין שופטי ההרכב הצבאי במקום החלטה פה אחד.

הנושא הגיע לפתחו של הקבינט ובישיבה התברר כי אין כל מגבלה חוקית על עונש כזה, והבעיה היא מדיניות התביעה הצבאית שאינה מעוניינת ליטול על עצמה את האחריות לצעד חריג שכזה, ולכן נמנעת ממנו. שר בכיר הסביר אז כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אמר כי אם המדיניות של הקבינט תשתנה - ההנחיה לתביעה צבאית תינתן בכפוף אליה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully