וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי טבע הבעירו צמיגים וחסמו כבישים; המשק הושבת בשעות הבוקר

ההסתדרות קיימה שביתת מחאה על פיטורי 1,700 עובדי חברת התרופות. בתי החולים הממשלתיים והרשויות מקומיות הושבתו, לצד הבנקים, חברות הביטוח ונמלי התעופה. עובדי החברה בירושלים מתבצרים במפעל ומחר יושבתו מפעלי החברה ברחבי הארץ

צילום: ניב אהרונסון, מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

שביתה במשק - כל העדכונים

- ההסתדרות קיימה שביתה בת שש שעות במחאה על פיטורי 1,700 עובדים ב"טבע"
- השביתה החלה ב-6:00 והסתיימה ב-12:00, וכללה את נתב"ג, רשויות מקומיות, הבנקים, בתי החולים הממשלתיים ומשרדי הממשלה
- התחבורה הציבורית פעלה כסדרה
- עובדי טבע הפגינו ליד מתקני החברה ברחבי הארץ וחסמו את הכניסה לירושלים
- יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "השביתה היא מאבק למען עובדי טבע ולמען הצלת התעשייה בישראל"
- יו"ר ועד העובדים במטה טבע בפ"ת: "הולכים להילחם על תנאי הפרישה של העובדים"

ההסתדרות קיימה הבוקר (ראשון) שביתה נרחבת בגופים רבים במשק במחאה על פיטורי 1,700 עובדי חברת התרופות "טבע" במפעלים ברחבי הארץ. כחלק מהמחאה קיימו העובדים הפגנות בכמה ממתקני החברה ברחבי הארץ. בירושלים חסמו המפגינים את הכניסה לעיר מכביש 1. לאחר מכן התבצרו כ-200 עובדים במפעל בעיר.

באשדוד הפגינו עשרות פועלים בסמוך למפעל, חסמו את הכבישים הסמוכים לו והבעירו צמיגים. "אם לא ימצאו רוכש, אז כנראה יפטרו אותנו ואנחנו נישאר ללא עבודה, זה פשוט לא הגיוני שבגלל כשלים של ההנהלה עובדים רבים ימצאו עצמם ללא פרנסה", אמרו המפגינים. בפתח תקווה הפגינו מאות עובדים, שחסמו את התנועה בציר ז'בוטינסקי. גם בקריית שמונה הפגינו עשרות בני אדם, שחסמו כבישים בעיר.

ההסתדרות הודיעה כי מחר יושבתו מטה חברת "טבע" בפתח תקווה וכן מפעל "טבע מדיקל" באשדוד ו"טבע פלנטקס" בנתניה. עוד נמסר כי העובדים המתבצרים במתקני החברה בירושלים ימשיכו בשביתה כוללת וכי 250 עובדי החברה בכפר סבא ישבתו למשך ארבע שעות החל מ-12:00 בצהריים.

כחלק מהצעדים שנוקטת ההסתדרות עובדי מפעלי "טבע מיגדה" בקריית שמונה, "אביק" בנתניה ו"טבע-טק TAPI" במועצה האזורית רמת חובב, יקיימו אספות הסברה. בהסתדרות אישרו כי יו"ר הארגון אבי ניסנקורן, שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, יקיימו מחר פגישה מיוחדת עם העובדים ונציגי כל הוועדים בחברה.

הפגנת עובדי טבע על פיטורי העובדים, פתח תקווה, 17 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
הפגנת עובדי טבע בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו
מחאת עובדי טבע באשדוד. בני בן סימון
הפגנת עובדי "טבע" הבוקר/בני בן סימון

טטיאנה מלוביצ'קו, עובדת במפעל בקריית שמונה 22 שנה, סיפרה כי עבדה כל הלילה. "לא הלכתי לישון, כדי להגיע להפגין ולזעוק את הזעקה של העובדים. כל השנים אמרו לנו שטבע היא כמו משפחה, אבל במשפחה לא מתנהגים ככה. לא זורקים את הילדים מהבית כשקשה, ולא דואגים רק למנהלים שכשלו. פתרון המשבר לא צריך להיעשות על גב העובדים. סגירת המפעל לא תשאיר פה עתיד לדור הצעיר, וקריית שמונה תהפוך לבית הקשיש".

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון אמר בהפגנה במפעל טבע באשדוד: "אנחנו כאן בגלל התנהלות חזירית של הנהלת המפעל. טבע קיבלה מהמדינה הטבות מס בשווי מיליארדים ועכשיו מפטרת את העובדים הישראלים ללא בושה. אלחם בכנסת, בוועדות ובחקיקה נגד הבושה הזאת".

יו"ר ועד העובדים במטה טבע בפתח תקווה דניאל שבתאי אמר הבוקר: "יש אכזבה ענקית מפטרבורג (יצחק, היו"ר הפורש, א"ר) אפילו ברמת ההתנהלות האישית. לא ציפיתי לכלום ממנו. שב, תסתגר בבית, תפסיק להיות כל יום חמישי בערב בהיכל נוקיה כי זה מוציא לכולנו את העיניים".

הפגנת עובדי טבע, קריית הממשלה, ירושלים, 17 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע מול קריית הממשלה בירושלים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
הפגנת עובדי טבע, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע בירושלים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
אבי גבאי מבקר את עובדי מפעל טבע באשדוד 17 בדצמבר 2017. שי מכלוף
יו"ר העבודה אבי גבאי עם עובדי טבע, היום/שי מכלוף

"המספר של 560 מפוטרים באתר המשרדים הוא מספר בלתי אפשרי. זה לא יהיה מספר המפוטרים. אם זה יהיה, אני אישית כשלתי בגדול", הוסיף שבתאי. "אני לא רואה מצב שאני נותן לדבר יעבור. לא בשביל זה יש ועד עובדים באתר המשרדים. אמרתי לכם שתהיה פה שביתה והייתם בשוק. היה ברור לי אז שמה שאני אומר הוא דמיוני ומופרך והמציאות העצובה עולה על כל דמיון. אנחנו הולכים להילחם על תנאי הפרישה של העובדים בתקופה הקרובה.

לדבריו, "המטרה היא לייצר מצב שבו קאר שולץ נסוג מהחלטתו לסגור את המפעל בירושלים. אני מקווה שההחלטה לא תעבור את הדבר שנקרא מדינת ישראלנצא עד לרחוב ז'בוטינסקי, נלך על המדרכות, באישור המשטרה. להראות לציבור שאנחנו קיימים, שמישהו פה יעשה משהו".

הפגנת עובדי טבע על פיטורי העובדים, פתח תקווה, 17 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
הפגנת עובדי טבע בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו
הפגנת עובדי טבע, מול מפעל טבע, ירושלים, 17 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למשבר בפתח ישיבת הממשלה, ואמר כי ייפגש השבוע עם מנכ"ל טבע קאר שולץ, יחד עם שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן. נתניהו אמר כי "היעד הראשון הוא למזער את הפגיעה בעובדים. טבע קמה כחברה ישראלית – ואנחנו רוצים שתישאר חברה ישראלית", אמר נתניהו.

במסגרת השביתה, שהחלה בשעה 6:00 ותימשך עד ל-12:00 בצהריים, הושבתו רשויות מקומיות רבות, רשות שדות התעופה, נמלי הים, חברות הביטוח והבנקים וכן כלל משרדי הממשלה ובתי החולים הממשלתיים.

השביתה כללה גם את סגירת נמל התעופה בן גוריון למשך כשש שעות, את קופות החולים כללית ומאוחדת וגופים נוספים במשק. ההסתדרות הקימה ועדת חריגים לקראת השביתה והחריגה את חברות התחבורה הציבורית, על מנת שלא לפגוע באפשרות של חיילי צה"ל לשוב לבסיסיהם עם תום חופשת השבת. בנוסף לכך מערכת החינוך המיוחד ברחבי הארץ פועלת כסדרה.

הפגנת עובדי טבע, קריית שמונה 17 בדצמבר 2017. אדריאן הרבשטיין
מפגינים בקריית שמונה/אדריאן הרבשטיין
הפגנת עובדי טבע בצומת הר חוצבים 17 בדצמבר 2017. -, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, -

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כינה את השביתה מאבק "למען עובדי טבע, למען הצלת התעשייה בישראל ועידוד כחול-לבן, למען העובד הישראלי ולמען העברת המסר שפיטורים הם צעד אחרון ולא ראשון בכל המשק הציבורי והפרטי. העובדים אינם מספרים ואינם שקופים. העבודה המאורגנת מתגייסת ומעבירה מסר ברור". אלה המוסדות והרשויות שמושבתים היום

הרשויות המקומיות

במסגרת השביתה במשק מושבתים גם השירותים בכמה מהרשויות המקומיות ברחבי הארץ. בירושלים, בתל אביב, בחיפה, ובשורת מועצות אזוריות ומקומיות תיפסק פעילות העירייה מהשעה 6:00 ועד 12:00. כחלק מהשביתה לא חולקו דוחות חניה, לא התקיימה קבלת קהל ולא היה איסוף אשפה. בנוסף לכך הושבתה פעילות מרכז השלטון המקומי.

הפגנת עובדי טבע, רמת חובב 17 בדצמבר 2017. שי מכלוף
עובדי טבע מפגינים באתר רמת חובב/שי מכלוף
בניין עיריית ראשון לציון, מרץ 2015. ראובן קסטרו
לא תתקיים קבלת קהל. עיריית ראשון לציון/ראובן קסטרו
הפגנה במשרדי חברת טבע במחאה על פיטורי העובדים, אשדוד 17 בדצמבר 2017. ההסתדרות, מערכת וואלה! NEWS
מחאת עובדי טבע באשדוד, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ההסתדרות

מערכת הבריאות

השביתה כללה גם את בתי החולים הממשלתיים ואת קופות החולים כללית ומאוחדת. בין בתי החולים שהושבתו: בית החולים איכילוב בתל אביב; בתי החולים כרמל ובני ציון בחיפה ובתי החולים שערי צדק והדסה עין כרם בירושלים. הפעילות בכלל המוסדות תשוב לסדרה לאחר השעה 12:00.
במסגרת ההשבתה ניתנו שירותים דחופים בלבד. טיפולים ובדיקות מתוכננים עשויים להידחות.

הפגנת עובדי טבע, קריית הממשלה, ירושלים, 17 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע מול קריית הממשלה בירושלים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מחת עובדי טבע באשדוד. בני בן סימון
הפגנת עובדי "טבע" הבוקר/בני בן סימון
בית החולים סורוקה בבאר שבע – אילוסטרציה. בני בן סימון
בית החולים סורוקה בבאר שבע/בני בן סימון

הבנקים וחברות הביטוח

השביתה כללה גם את הבנקים וכן חברות האשראי ומוסדות פיננסיים נוספים. בנוסף לכך שבתו העובדים במרבית חברות הביטוח. במסגרת השביתה לא התקיימה במוסדות אלה קבלת קהל, ולא ניתן מענה טלפוני עד לשעה 12:00.

בין הגופים ששבתו: חברות האשראי ויזה כאל, ישראכרט ולאומי קארד; חברות הביטוח כלל, מגדל, AIG, מנורה מבטחים והפניקס; בנק איגוד, בנק אוצר החייל, הבנק הבינלאומי ופאג"י, בנק דיסקונט; ובנק לאומי; ושורת מוסדות נוספים בתחום הפיננסים. הבורסה לניירות ערך הושבתה אף היא עד 13:00 ולא התקיים מסחר.

בנק לאומי. שרון בוקוב
בנק לאומי/שרון בוקוב
הפגנה במשרדי חברת טבע במחאה על פיטורי העובדים, אשדוד 17 בדצמבר 2017. בני בן סימון
עובדי טבע מבעירים צמיגים, הבוקר/בני בן סימון

רשות שדות התעופה

רשות שדות התעופה קיימה שביתה כללית בין השעות 8:00 ל-12:00. בשעות אלה לא התקיימו המראות ונחיתות בנתב"ג, בשדה דב ובשדות התעופה בעובדה ובאילת. טיסות אחרונות מנמל התעופה בן גוריון יצאו בשעה 07:30. בשל השביתה בוטלו שלוש טיסות בלבד - טיסת "ארקיע" ללרנקה, טיסת "אירופלוט" למוסקבה וטיסה של חברת "טורקיש איירליינס" - וברשות קראו לציבור הנוסעים להתעדכן לגבי מצב טיסותיהם באתרי האינטרנט של חברות התעופה. עוד נמסר כי לאחר חזרת השדה לפעילות יתחדשו תהליכי הבידוק והצ'ק אין לטיסות וכי הטיסה הראשונה תמריא סמוך לשעה 14:30.

טיסות מאילת לשדה דב התחדשו כבר ב-11:30. בשדה התעופה עובדה לא התקיימו טיסות בין השעות 08:00 לשעה 12:00. בנוסף לכך נסגרו מסופי הגבול בין ישראל ירדן ומצרים במהלך שעות ההשבתה.

עומס שיא בנתב"ג בחודש אוגוסט 17 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
נוסעים ממתינים בנתב"ג/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

אוניברסיטאות ומוזיאונים

השביתה כללה גם חלק ממוסדות ההשכלה הגבוהה, בהם: האוניברסיטה הפתוחה; האוניברסיטה העברית בירושלים; אוניברסיטת תל אביב; אוניברסיטת חיפה; אוניברסיטת בר אילן; אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע; הטכניון; מכון ויצמן למדע ומכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב.

בנוסף לכך הצטרפו כמה מוזיאונים לשביתה. בין המוסדות ששבתו: מוזיאון הארץ; מוזיאון ישראל בירושלים; מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב; מוזיאון תל אביב לאמנות ומוזיאון בית התפוצות.

השתתף בהכנת הכתבה: אלי אשכנזי

(עדכון ראשון: 6:00)

פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ז, אוניברסיטת תל אביב. אוקטובר 2016. ראובן קסטרו
סטודנטים באוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו
הפגנת עובדי טבע על פיטורי העובדים, פתח תקווה, 17 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
הפגנת עובדי טבע, הבוקר/ראובן קסטרו

האזינו לשר הכלכלה ב-103FM: "לא השלמנו את המשימה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully