וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ גופות המחבלים: נתניהו יכנס את הקבינט; "לא למתנות חינם לחמאס"

14.12.2017 / 19:12

ראש הממשלה אמר כי החלטת בג"ץ, ולפיה אסור למדינה להחזיק בגופות מחבלים לצורך מו"מ בלי חקיקה מתאימה, "בעייתית מאוד". אדלשטיין: "כיו"ר כנסת אפעל לקידום חקיקת בזק". שקד: "לא נחזיר גופות מחבלים כל עוד גופות חיילינו נמצאות בידי האויב"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: אמו של חלל צה"ל הדר גולדין על המו"מ באולפן וואלה! NEWS)

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס ביום ראשון את הקבינט המדיני-ביטחוני לדיון מיוחד בעקבות פסיקת בג"ץ כי למדינה אין סמכות להחזיק גופות מחבלים לצרכי משא ומתן. "מדובר בהחלטה בעייתית מאוד של בג"ץ. אסור לתת לחמאס מתנות חינם", אמר הערב (חמישי) נתניהו. "אכנס את שרי הקבינט והיועץ המשפטי ביום ראשון לדיון מיוחד כדי למצוא פתרונות מעשיים וחוקיים, להמשך הפעלת הלחץ על חמאס". השופטים נתנו למדינה שישה חודשים לעגן את הפסיקה בחקיקה - או להחזיר למשפחות הפלסטינים את הגופות.

שר הביטחון אביגדור ליברמן הנחה הערב "לפעול ללא דיחוי" לחקיקתו של חוק, שיאפשר החזקה בגופות מחבלים לצרכי משא ומתן להשבתם של שבויים ונעדרים – כך נמסר ממשרד הביטחון. השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר כי החלטת בג"ץ "מקשה על כוחות הביטחון לייצר הרתעה ולהיאבק בהסתה". לדבריו יש צורך בהקניית סמכות ברורה למדינה שלא להחזיר את גופות המחבלים. "עצוב מאוד שפעם אחר פעם בג"ץ טועה בפיסקותיו ומקבל טענות משפטיות של מחבלים וקרוביהם על פני נפגעי הטרור", אמר ארדן.

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, אמר כי לדעתו "הגיע הזמן שכל המפלגות הציוניות באופוזיציה ובקואלציה שילדיהם משרתים בצה"ל יתאחדו ויובילו חקיקה שתאפשר להחזיק בגופות מחבלים לצרכי מיקוח ובדרישה להחזרת השבויים והנעדרים שלנו, וגם בנסיבות מצדיקות אחרות. במסגרת תפקידי אעשה את הכל, שהחקיקה הזאת תעבור מהר ותאפשר לצה"ל לפעול בתנאים הלא פשוטים שהוא פועל בהם כיום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס הבינלאומי השני לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ, ירושלים, 7 בדצמבר 2017. קובי גדעון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"החלטה בעייתית מאוד של בג"ץ". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, קובי גדעון, לע"מ

שרת המשפטים איילת שקד הודיעה כי בשבוע הבא היא תפיץ תזכיר חוק (תיקון לחוק המאבק בטרור) שמאפשר החזקת גופות מחבלים לצורכי משא ומתן. תחילה עמדת היועץ המשפטי לממשלה הייתה שאין צורך בתיקון חקיקה ושתקנות ההגנה מאפשרות את החזקת הגופות. בעקבות פסיקת בג"ץ החוק יתוקן. "ממשלת ישראל לא תחזיר גופות מחבלים כל עוד גופות חיילינו נמצאות בידי האויב", אמרה שקד.

שר החינוך נפתלי בנט והשרה שקד אמרו בהצהרה משותפת כי "בג"ץ שגה בקביעתו". "אנו במלחמה נגד ארגוני טרור רצחניים, ולא ניתן להילחם בהם עם ידיים קשורות. על כן באופן מידי נוביל חקיקת חוק שיאפשר החזקת גופות, ונדאג שגופות המחבלים לא תועברנה למשפחותיהם, ללא שחרור בנינו הדר גולדין, אורון שאול והאזרחים שבידי חמאס", מסרו.

איילת שקד בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
"הממשלה לא תחזיר גופות מחבלים" השרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

שרת התרבות והספורט מירי רגב תקפה את פסיקת בג"ץ ואמרה כי "ההגנה על גופותיהם של מחבלים ורוצחים היא בלתי סבירה בעליל ופוגעת קשות בהתמודדות של כוחות הביטחון מול אלה הפועלים להשמדתנו ללא הפסקה". היא הוסיפה כי "חמור שבג"ץ נוטל לעצמו שוב את הסמכות להתערב בהחלטת ממשלה לגיטימית ושקולה".

שר הביטחון אביגדור ליברמן ישיבת ממשלה 19 בנובמבר 2017. אמיל סלמן, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
הנחה לפעול לחקיקת של חוק שיאפשר החזקה בגופות מחבלים. ליברמן/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן, הארץ

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי הפסיקה "חשוב מאחר שאינה חוסמת, אלא דווקא מאפשרת הסדרה חוקית של החזקת גופות המחבלים בתנאים מסוימים, כך שהמאבק חסר הפשרות בארגוני הטרור הנתעבים יעלה בקנה אחד עם השמירה על שלטון החוק". לדבריו, "יש לנו חוב מוסרי להחזיר את הבנים הבייתה ויש לתמוך בחוק ככל שנוסחו יהיה מדויק".

יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד, שגם חבר בוועדת החוץ והביטחון, אמר כי "בג"ץ הורה לממשלה לעשות את מה שהייתה צריכה לעשות כבר מזמן. לחוקק חוק שיתיר להחזיק את גופות המחבלים בידינו. זה אקט משמעותי במלחמה בטרור ובמשא ומתן להשבת גופות הבנים. אתמוך בחקיקה. מדינת ישראל מחויבת להחזרת הבנים למשפחותיהם".

ישיבת סיעת יש עתיד 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

פסיקת בג"ץ הגיעה בעקבות עתירות שהוגשו נגד החלטת הקבינט המדיני ביטחוני מסוף השנה שעברה, לפיה גופות של מחבלים יוחזרו למשפחותיהם בתנאים מגבילים שישמרו על הסדר הציבורי. להחלטה נקבעו שני חריגים: מחבלי חמאס, ומחבלים שביצעו פיגועי טרור חריגים, ועשויים לסייע בהשגת עסקאות חילופי שבויים.

בהתאם להחלטה החזיקה ישראל בכמה גופות של מחבלים מ"אינתיפאדת היחידים", בטענה שהן עשויות לסייע במשא ומתן על השבת גופותיהם של סגן הדר גולדין, סמל ראשון אורון שאול, והאזרחים אברה מנגיסטו והישאם אל סייד. בני המשפחות של המחבלים הם שעתרו נגד ההחלטה.

משפחות המחבלים טענו כי אין כל חוק שמסמיך את ממשלת ישראל להחזיק בגופות לצרכי משא ומתן, וכן כי הדבר מהווה ענישה קולקטיבית נגדם ופוגע בכבודם באופן בלתי מידתי. מנגד, המדינה ביקשה להיתלות בתקנה 133(3) לתקנות ההגנה לשעת חירום, שמסמיכה את המפקד הצבאי בשטחים לקבוע היכן תיקבר גופתו של אדם.

אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
אורון שאול והדר גולדין, שגופותיהם מוחזקות ברצועת עזה/באדיבות המשפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully