וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנתב"ג עד הבנקים: שביתה במשק בראשון עד הצהריים עקב משבר טבע

13.12.2017 / 20:00

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הודיע על השבתת המשק במחאה על תכנית הפיטורים הצפויה בחברה, שבה אלפי בני אדם צפויים לאבד את עבודתם. "נחצו קווים אדומים. המשק כולו יעמוד בסולידריות עם העובדים"

עריכת וידאו:ניר חן

הרשויות והשירותים שיושבתו ביום ראשון:

- נמלי התעופה ורשות שדות התעופה
- נמלים
- סניפי הדואר
- הרשויות המקומיות
- משרדי הממשלה
- קופות החולים
- בתי החולים
- בנקים
- תחבורה ציבורית
- חברות ביטוח
- תאגידי מים
- חברות עירוניות
- רשות הכיבוי וההצלה
- הבורסה לניירות ערך
- רשות שמורות הטבע והגנים

יו"ר ההסתדרות אבי נינקורן הכריז הערב (רביעי) על שביתה כללית במשק ביום ראשון עד לשעות הצהריים, זאת בעקבות גל הפיטורים הצפוי בחברת "טבע". "המשק כולו יעמוד ביום ראשון: שדה התעופה, בנקים, עיריות, שירות המדינה, קופות החולים. המשק יעמוד ביום ראשון עד הצהריים בסולידריות".

"החברה שהייתה ספינת הדגל של התעשייה הופכת לסמל לחורבן התעשייה הישראלית", אמר ניסנקורן במסיבת עיתונאים שכינס הערב. "זו חברה שקמה על בסיס 'הראש הישראלי, פיתוחי מכון ויצמן והתעשייה הישראלית. היום היא זונחת את עקרונותיה כחברה ישראלית ומשליכה את חזון מייסדיה, שלדעתי, מתהפכים היום בקברם".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: עשרות מתנחלים נכנסים לכפר ומיידים אבנים לעבר פלסטינים
באנון נעצר באלבמה: טראמפ הימר על פדופיל וגזען - ונחל תבוסה
מועמד מפתיע בסקר על ראשות הליכוד: הנשיא ראובן ריבלין

מפעל טבע בפתח תקווה. ניב אהרונסון
שביתה ביום א' בעקבות תוכנית הפיטורים. מפעל "טבע" בפתח תקווה/ניב אהרונסון

"כ-7,500 משפחות לא ישנות היום בלילה", ציין ניסנקורן. "מה יגידו העובדים לילדיהם? איך יפרנסו את המשפחות? איפה הכבוד האנושי? עובדי טבע מפוזרים בכל הארץ: מקריית שמונה ועד הנגב. מי שאשם במחדל הזה הם רק הדירקטוריון וההנהלה. הם עשו עסקאות כושלות וטעו בעשרות מיליוני דולרים. המנכ"ל הנוכחי קיבל כ-20 מיליון דולר והקופה הכניסה הרבה כסף לכיס, אך היחידים שיישאו בעלות הם העובדים. זו פשוט בושה".

ניסנקורן הוסיף כי זו אחריות הממשלה לדרוש מ"טבע" פתרון למשבר, כך שתכנית הפיטורים תצומצם. "החברה נהנתה מהטבות מס בסך 22 מיליארד שקל בשנת 2006", אמר. "ממשלת ישראל, בשם אזרחי ישראל, נתנה ל'טבע' משנת 2006 הטבות. החברה ידעה לקחת את ההטבה הבלתי נתפסת הזו ועכשיו היא מפנה עורף למדינה ולאזרחיה. הממשלה, כמו שנתנה הטבות, צריכה לדרוש פתרון. אין ספק שנחצה פה קו אדום. הממשלה נותנת לתעשייה הישראלית לקרוס. אני קורא לממשלה ולעומד בראשה להתערב באופן מיידי".

מסיבת עיתונאים של אבי ניסנקורן, בסוגיית המשבר בטבע והתעשייה בישראל, בית ההסתדרות, ת"א. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"מייסדי 'טבע' מתהפכים בקברם". יו"ר ההסתדרות ניסנקורן, הערב/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הודעתו של ניסנקורן באה בעקבות כוונת "טבע" לפרסם מחר את תוכנית ההתייעלות שלה, שתכלול פיטורים של כ-2,000 עובדים בישראל וכ-15 אלף עובדים ברחבי העולם, לצד סגירה ומכירה של פעילויות ואיחוד מטות.

עם הכרזת יו"ר ההסתדרות, בוועד עובדי החברה נערכים להשבתת העבודה ביום ראשון הקרוב, בהם גם ועד אתר הביג - מרכז הפיתוח והמחקר של טבע, שצפוי להיסגר כולו. "אנחנו החטיבה שפיתחה הקופוקסון והאזילקט", סיפרה לבנת אהרונוביץ, חברת ועד המרכז. "אלו תרופות יחודיות שהכניסו מיליארדים לטבע ולמדינה ועכשיו היא מודיעה שהיא לא מנהלת יותר פיתוח ומתכננת לסגור את האתר כולו. היא מתכננת לשלוח הביתה 300 עובדים כדי לשלם את המשכורות המנופחות של הדירקטוריון והמנהלים הכושלים שניהלו את טבע בשנים האחרונות".

"אנשים שעבדו בטבע 20 ו-30 שנה באהבה רבה הולכים להיות ברחוב חסרי כל והסיכוי שלהם למצוא עובדה הוא קלוש", הוסיפה. "לוקחים מדען בן 50 פלוס וזורקים אותו. איפה הוא ימצא עבודה? יש לנו עובדים ששבו לישראל במסגרת תוכנית שהמדינה עודדה להשבת מוחות. במסגרת הם עזבו משפחות ובתים וחזרו עם ציונות גדולה ועכשיו הם יבלו בלשכת האבטלה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ועד עובדי "טבע" במסיבת העיתונאים, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שעסק בתוכנית ההתייעלות, אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), כי "אני רוצה לקרוא מכאן לשר האוצר משה כחלון וליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לא לעמוד מנגד כשאלפי עובדים מושלכים הביתה, לא לשתוק על כוונת הזדון להשליך אותם עם פיצויים עלובים ודלים במיוחד, לנקוט יד קשה נגד הנהלת טבע ולהבהיר להם שמהלך אלים של פיטורים המוניים ופיצוי מגוחך לעובדים, לא רק שלא יחסוך כסף לחברה אלא גם יעלה להם פי כמה וכמה. יש דרכים רבות לעשות את זה".

בסוף השבוע האחרון דווח בסוכנות הידיעות בלומברג כי טבע שוקלת פיטורים של 10,000 עובדים בעיקר מתחומי המחקר והפיתוח ברחבי העולם. על פי הפרסום, המהלך יביא לצמצום הוצאות של 1.5-2 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות. עוד עולה מהדיווח כי קצת פחות ממחצית הקיצוץ יבוא מתחומי המחקר והפיתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully