וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנוכה בשבדיה בצל בקבוקי התבערה: "לא ניתן לשונאינו לנצח"

12.12.2017 / 18:44

למרות ההתפרעויות מול מבני הקהילה היהודית במאלמו ובגטבורג, חברי הקהילה בשבדיה יקיימו אירועי הדלקת נרות: "חשבנו שאנשים יפחדו לבוא, אבל התגובה הפוכה וזה מחמם את הלב"

צילום: רויטרס וטוויטר, עריכה: ורד לידני

למרות המתיחות והחשש, תתקיים הערב (שלישי) הדלקת נרות גדולה בקהילה היהודית בשבדיה לרגל חג החנוכה. בעקבות הצהרת טראמפ כי ירושלים היא בירת ישראל, הקהילה המוסלמית בשבדיה קיימה לאורך השבוע שורה של הפגנות מול הקהילה היהודית בקריאות לרצח יהודים, ההפגנות האלו התעצמו והביאו לזריקת בקבוקי תבערה על בית הכנסת היהודי במאלמו ובית העלמין בטבורג.

למרות האירועים האחרונים הקהילה היהודית לא מוותרת ותקיים הדלקת נרות בשלושת הערים הגדולות בהן יש קהילות יהודיות שטוקהולם, מאלמו וגטבורג.

אהרון וורשנטנדיג, נשיא הקהילות היהודיות בשבדיה, אמר בשיחה עם וואלה! NEWS: "הקהילה היהודית ספגה שלוש תקיפות נגדה, 200 איש מהקהילה המוסלמית קיימו הפגנה במאלמו נגד הקהילה היהודית וצעקו 'תהרגו את היהודים'. במוצ"ש נזרקו בקבוקי תבערה על בית הכנסת ועל בית העלמין היהודי, לא היו נפגעים אבל נעצרו שלושה חשודים".

רעולי פנים השליכו בקבוקי תבערה לעבר בית כנסת בעיר גטבורג שבשבדיה, דצמבר 2017. צילום מסך מטוויטר, צילום מסך
רכב משטרה ליד מבני הקהילה היהודית בשבדיה/צילום מסך, צילום מסך מטוויטר

לדברי וורשנטנדיג, האירועים קשורים להצהרה האחרונה של טראמפ: "אנחנו בטוחים שזה קשור, היו הפגנות כל השבוע, בעיקר של ערבים, בעקבות ההצהרה הזו. אנשים מאוד כועסים כאן, יחד עם זאת היה לנו גיבוי מלא מהממשלה ומהפרלמנט. הייתה התנהלות מאוד טובה שלהם, הם גינו את האנטישמיות ופעלו בצורה מאוד אחראית, השוטרים בגטבורג ישר עצרו חשודים במעשה".

"מצד אחד יש עצבות מאוד גדולה ומצד שני יש דאגה עצומה, אבל אנחנו מרגישים תמיכה מאוד גדולה מהממשלה. הערב בשוטוקהולם תתקיים הדלקה מאוד גדולה של חנוכיה, יחד עם חב"ד וגם בגטבורג ומאלמו, אין חשש שמשהו יקרה נגד הקהילה, אני חושב שהיה דיון מאוד טוב עם המשטרה ותהיה אבטחה מוגברת, הרבה אנשים מודאגים למצב הבטחוני, אנחנו לוקחים את המצב מאוד ברצינות".

חיים גרייזמן, מהקהילה מהיהודית בשטוקהולם, סיפר: "האירועים היו בגטבורג ומאלמו שתי הערים הגדולות הבאות בתור, כמובן שזה משפיע גם על הקהילה פה. הקהילה והמשטרה פה בעירנות מוגברת ונוקטות אמצעים מוגברים, חשבנו שאנשים יפחדו להגיע לאירועי חג החנוכה אבל דווקא התגובה של האנשים היא הפוכה וזה מחמם את הלב. אנחנו עושים אירוע מרכזי, הדלקת נרות במרכז העיר ודווקא בגלל מה שקרה אנשים מרגישים צורך לתמוך ולבוא".

"לא ניתן לשונאינו, לאויבים שלנו, את הניצחון שיראו שבגללם אנחנו לא יוצאים, זכותנו כמו כל אזרח אחר במדינה לצאת לשמוח בגאון ודווקא התגובות של המון יהודים ולא יהודים שהביעו את הזדהותם ותמיכתם והם גם רוצים להשתתף ולהראות תמיכה בקהילה היהודית. צפויים להגיע כמה פוליטיקאים מקומיים וגם נשיא הקהילות היהודיות בשבדיה גם ישתתף ויאמר דברים באירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully