וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתום דיון לילי: חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה בכנסת

12.12.2017 / 7:25

החוק עבר ברוב של 59 ח"כים, ויעניק לשר הפנים סמכות לאישור חוקים עירוניים בנושא פתיחת עסקים בשבת. להצבעה קדם מאבק עיקש על כל קול, מחשש שהחוק לא יעבור. הכנסת אישרה גם את חוק הפריימריז ואת החוק למניעת הסתננות

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את חוק המרכולים, הקובע כי הסמכות לאישור חוקי עזר עירוניים על פתיחת עסקים בשבת תועבר לידי שר הפנים. ההצעה עברה ברוב של 59 בעד ו-54 נגד ונמנעת אחת - ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. ח"כ שרן השכל (הליכוד) לא השתתפה בהצבעה, וכך גם שרת הקליטה סופה לנדבר שנעדרה מההצבעה כדי לא להצביע נגד הממשלה. ח"כ אילן גילאון (מרצ) התקזז עם השר דוד אזולאי מש"ס, וגם חברי הכנסת אחמד טיבי וסעיד אל חרומי מהרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה.

מדובר בהצעת חוק עליה הוסכם בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והסיעות החרדיות בחודש שעבר, כחלק מההסכמות שהביאו לפתרון משבר השבת. במקביל, משרד המשפטים הפיץ אתמול את תזכיר החוק שיאפשר לח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) לשמש כסגן שר ויעקוף את פסיקת בג"צ בנושא, נדבך נוסף בהסכמות בין נתניהו לסיעות החרדיות.

להצבעה קדם מסע אינטנסיבי של גיוס קולות הן באופוזיציה והן בקואליציה, לנוכח הודעת ישראל ביתנו כי יצביעו נגד החוק. ראש הממשלה נתניהו, קיצר את נסיעתו לאירופה בגלל ליל ההצבעות בכנסת, ולחץ באופן אישי על חברי כנסת מהליכוד שאיימו שלא לתמוך בחוק, שרן השכל ויהודה גליק, מחשש לרוב דחוק. גליק הסכים לתמוך בחוק בתמורה להסכמה של הקואליציה לקדם הצעת חוק שתאסור על פרסום סיגריות ומוצרי טבק, מלבד בעיתונות המודפסת.

עוד בנושא:
הממשלה אישרה את חוק המרכולים של דרעי; ישראל ביתנו התנגדה
פרסום ראשון: הקואליציה מאיצה חקיקה שנועדה להגביל פעילות בשבת
החוק למניעת הסתננות אושר: מתקן "חולות" ייסגר בתוך 3 חודשים

יו"ר הקואליציה דוד ביטן במליאת הכנסת, 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
יו"ר הקואליציה ביטן במליאת הכנסת, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

במקביל, גם באופוזיציה נאבקו על כל קול וקול והתגלע מאבק פנימי בעקבות החלטת ח"כ גילאון לקזז את השר אזולאי, שמאושפז בבית החולים, למרות החלטת האופוזיציה לבטל את כל הקיזוזים. יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון תקף את גילאון ואמר כי הוא "סייע לקואליציה להעביר את החוק שכל כולו נועד להישרדותה הפוליטית, ולמעשה הציל לנתניהו את הקואליציה", ואילו גילאון אמר ש"זהו קיזוז על רקע הומינטרי, שנעשה כדי שעמיתיו של אזולאי לקואליציה, לא יאלצו אותו להפסיק הליך רפואי רק כדי להשתתף בהצבעה. אילולא התקזזתי עם השר אזולאי, הוא היה מופיע פה על אלונקה ועם אינפוזיה, תוך סיכון בריאותו, והתוצאה היתה נשארת זהה".

הכנסת אישרה הלילה גם את חוק הפריימריז שיאפשר לממן מסעות בחירות של מתמודדים בפריימריז בקריאה ראשונה ברוב של 65 בעד ו-52 נגד. מטרת החוק לאסור תרומות חיצוניות למועמדים בבחירות אלה כדי למנוע תלות בלתי רצויה בינם לתורמים. לפי החוק, מתמודד בפריימריז שהוא חבר כנסת יקבל את המימון מהכנסת, ואם לא ייבחר לכנסת, יצטרך להחזיר את הכסף. יוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) אמר: "המשמעות של החוק היום היא שבמפלגה כמו הליכוד, כמעט 45 אלף איש נותנים צ'קים לח"כ כדי שיתמודד בפריימריז. בז'רגון שלי זה נקרא שוחד על פי החוק. צריך לנתק את ההון מהשלטון חבר כנסת לא אמור לפגוש בשום תחנה תורמים. זה חוק חשוב לחיזוק הדמוקרטיה ולמלחמה בשחיתות. זה חוק שטוב למדינת ישראל".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שר הביטחון אביגדור ליברמן במליאת הכנסת 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
סיעתו התנגדה לחוק. ליברמן, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בנוסף, הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק למניעת הסתננות. ההצעה מאריכה את תוקף ההסדרים לטיפול המסתננים בשלוש שנים נוספות, וקובעת כי מתקן השהיה חולות ייסגר תוך שלושה חודשים, בהתאם לקצב ההתקדמות של הסכם הגירוש החדש שהממשלה מקדמת מול רואנדה.

ההצעה עברה ברוב של 71 ח"כים בעד ו-41 נגד, בתמיכת ח"כים מהאופוזיציה, מיש עתיד ומהמחנה הציוני. ואולם, חלק מהח"כים במחנה הציוני הצביעו נגדו לאחר שיו"ר המפלגה אבי גבאי אישר חופש הצבעה. הח"כים שהתנגדו הם יוסי יונה, סתיו שפיר, מיכל בירן, יעל כהן פארן, נחמן שי ואיילת נחמיאס ורבין.

הקואליציה החליטה שלא להעלות להצבעה בקריאה שניה ושלישית את חוק ההמלצות אותו מקדם ח"כ דוד אמסלם, וככל הנראה ההצבעה עליו תידחה לשבוע הבא.

(עדכון ראשון: 4:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully