וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו למקרון: "פריז היא בירת צרפת, ירושלים - בירת ישראל"

בפעם השנייה בחצי שנה, נועדו ראש הממשלה ונשיא צרפת ודנו בהתפתחויות באזור, ובראשן ההכרה של טראמפ והתבססות איראן בסוריה. מקרון: "ההכרזה מסוכנת לשלום, תן מחווה לפלסטינים". נתניהו: "לעשות הכל כדי לעצור את איראן"

צילום: לע"מ, עריכה: תום זואילי

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (ראשון) לאחר פגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "ירושלים היא בירת ישראל כפי שפריז היא בירת צרפת". זאת ברקע התנגדות ארמון האליזה להכרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. השניים דנו גם בהתבססות איראן בסוריה.

"אנחנו מכבדים את ההיסטוריה שלכם והבחירה שלכם ואנחנו מצפים שאתם תכבדו את שלנו", אמר נתניהו למקרון במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו בפריז בתום פגישתם, שנמשכה כשעתיים. מקרון, מנגד, אמר לו כי ההחלטה של טראמפ מסכנת את השלום. "אני אומר לנתניהו, תן סיכוי לשלום, תעשה מחווה לטובת הפלסטינים, השלום לא בידי ארצות הברית אלא בידי שני הצדדים", אמר נשיא צרפת.

נתניהו השיב: "הדבר הכי חשוב בשלום זה שיהיה אפשר לנהל עליו משא ומתן. הדבר הכי חשוב זה להכיר בזכותו של הצד השני להתקיים. אני מציע שוב ושוב לאבו מאזן לשבת ולדון בשלום, זו המחווה שלי, אין דבר פשוט יותר. אם הוא רוצה שלום שישב וינהל משא ומתן".

זאת פגישתם השנייה של השניים בחצי השנה האחרונה, על רקע ההתפתחויות האזוריות והמהלכים הבינלאומיים לסיום מלחמת האזרחים בסוריה, שהיו אמורים לעמוד בראש סדר היום המקורי לפגישה.

לקריאה נוספת בנושא
שגרירת ארה"ב באו"ם: סוגיית ירושלים תיקבע רק בהסכם בין הצדדים
ארדואן ממשיך במתקפה: ישראל היא מדינת טרור ורוצחת ילדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ועמנואל מקרון בפריז, 10 בדצמבר 2017. רויטרס
חלוקים בנושא ירושלים. מקרון ונתניהו, אתמול/רויטרס

מקרון ניסה בשבוע שעבר לשכנע את טראמפ שלא להצהיר על ירושלים כבירת ישראל, והוא שוחח עמו בימים שלפני ההכרזה והבהיר את התנגדות צרפת למהלך. אחרי ההכרזה, מקרון הבהיר כי צרפת ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות, שבו ירושלים תהיה בירה משותפת לישראלים ולפלסטינים. הוא קרא גם לרגיעה באזור.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז 10 בדצמבר 2017. אבי אוחיון ,לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
מתאמים עמדות. מקרון ונתניהו, אתמול בפריז/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון ,לע"מ

למרות המחלוקת סביב ירושלים, שני המנהיגים שיבחו את יחסי המדינות. "צרפת מחויבת לביטחונה של ישראל", אמר מקרון, לאחר פגישתם של השניים בארמון האליזה. אני מגנה כל סוג של התקפה התקפת טרור או התקפה אחרת נגד ידידתנו ישראל", אמר נשיא צרפת, ברקע הפיגוע בירושלים ושיגורי הרקטות לישראל.

לדבריו, "שנינו רוצים שיהיה שלום אזורי. צרפת תומכת בשתי מדינות החיות בשלום ובגבולות מוכרים היטב, ישראל ופלסטין, ולכן הסברתי לנתניהו את חוסר שביעות הרצון שלנו מהצהרת טראמפ שהיא בניגוד לחוק הבינלאומי ומסוכנת לשלום. צרפת נשארת משוכנעת שהפתרון היחיד בהתאם לחוק הבינלאומי הוא הקמה של שתי מדינות וזה יקרה רק במשא ומתן. אנחנו נתמוך בכל יוזמה ואני מזמין את ראש הממשלה לבצע מחוות אמיצות כדי לצאת מהקיפאון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז 10 בדצמבר 2017. אבי אוחיון ,לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
חלק מדיאלוג מתמשך בין שתי המדינות. פגישתם של נתניהו ומקרון, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון ,לע"מ

נתניהו הכיר בכך שהוא ומקרון לא מסכימים על כל הנושאים. "אנחנו עובדים על זה, זה עניין של זמן", אמר ביחס להכרה בירושלים. "יש ניסיון למנוע את הקשר בין העם היהודי לירושלים. זה אבסורד. ירושלים מעולם לא הייתה בירה של עם אחר, ככל שהפלסטינים יבינו זאת מהר כך נתקדם לשלום". יש מאמץ רציני בנושא השלום מצד ארצות הברית וצריך לתת סיכוי לשלום".

הוא הודה למקרון על הגינויים לפעולות הטרור האחרונות. "בכל המזרח התיכון אין מדינה שעומדת לבדה כל כך על המשמר לערכים שצרפת כל כך מוקירה והם בסיסיים בזהות הצרפתית, ואין מדינה שנלחמת עבור הערכים האלה כמו ישראל", אמר ראש הממשלה. "שיתוף הפעולה בינינו הציל הרבה חיים. ישראל העבירה הרבה מודיעין חיוני למדינות באירופה ומחוצה לה. אנחנו נלחמים יחד בברבריות ואתה מנהיג מרכזי בכך".

נתניהו נשאל גם על דבריו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שאמר כי ישראל היא "מדינת טרור ורוצחת ילדים" בעקבות המהומות שפרצו בשטחים נגד ההכרה של טראמפ. "לא אקבל הטפות ממנהיג שמפציץ כפרים כורדיים, כולא עיתונאים ותומך בטרור, כולל בעזה", אמר.

נתניהו: "לעשות הכל כדי לעצור את איראן"

החשש מאיראן עלה אף הוא בפגישה בין השניים, שהייתה הראשונה מאז שטראמפ הודיע באוקטובר כי הוא אינו מאשרר את הסכם הגרעין עם איראן, מהלך שגרר התנגדות חריפה מצד צרפת, בריטניה, וגרמניה, המעצמות האירופיות שחתומות גם הן על הסכם הגרעין.

הפגישה עם נתניהו היא חלק מדיאלוג מתמשך בין ישראל וצרפת בנושאים הללו, והמשך למאמץ מדיני נרחב שירושלים מובילה בשבועות האחרונים להסברת המדיניות האסטרטגית והביטחונית שלה.

"מקרון ואני מסכימים שצריך להפסיק את מקור התוקפנות במזרח התיכון – איראן - שנמצאת בכל מקום: בעיראק, בסוריה, בלבנון בתימן ובעזה", אמר ראש הממשלה במסיבת העיתונאים. "עלינו לעשות מה שאפשר כדי לעצור את איראן, שמנסה לעשות שני דברים חדשים - לחזק את עצמתה הצבאית עם כוחות קרקעיים, אוויריים וימיים בסוריה, שמטרתם להילחם בישראל. לא נסבול זאת. אנחנו מגבים מילים במעשים. לא נסבול גם את ניסיונות החימוש המדויק של איראן בלבנון".

לדברי נתניהו, "בתוך האזור יש שינוי עצום, כי הרבה ממדינות ערב מכירות בכך שישראל אינה אויב אלא בעלת ברית כדי להילחם באסלאם המיליטנטי".

(עדכון ראשון: 17:43)

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, נובמבר 2017. רויטרס
נתניהו קורא לעצור את טהראן. מנהיג איראן חמינאי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully