וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הצהרת טראמפ: נתניהו המריא לביקור באיחוד האירופי

9.12.2017 / 18:34

רה"מ ישהה יומיים בפריז ובבריסל, שם יפגוש את נשיא צרפת מקרון ואת 28 שרי החוץ של האיחוד. על אף שהביקור אמור לעסוק בהתנגדות ישראל להתבססות איראן בסוריה, צפויה המתיחות לנוכח הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל להפוך מרכזית בדיונים

לשכת העיתונות הממשלתית

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא היום (שבת) לביקור בן יומיים בפריז ובבריסל, במסגרתו הוא צפוי להיפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם 28 שרי החוץ של האיחוד האירופי. במקור, סדר היום של הנסיעה היה אמור להתמקד בסוריה ובהתנגדותה של ישראל להתבססותה של איראן באזור, אך לנוכח החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל בשבוע שעבר, הנושא הישראלי-פלסטיני צפוי לתפוס מקום מרכזי בביקור.

גם מקרון וגם שרת החוץ של האיחוד האירופי הביעו בימים האחרונים התנגדות למהלך של טראמפ, שעוררה ביקורת רבה גם בבירות נוספות באירופה. מבין 28 המדינות החברות באיחוד, רק צ'כיה והונגריה הביעו תמיכה בהכרזה בעניין ירושלים.

עוד בוואלה! NEWS
הפרות סדר במזרח ירושלים, עימותים אלימים בגדה ובגבול עזה
על השליטה: צה"ל וחמאס מנסים לא לשבור את הכלים ברצועה
ברשות הפלסטינית מתנערים מסגן הנשיא פנס: "ארה"ב חצתה קו אדום"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בישיבת ממשלה 29 באוקטובר 2017. אוהד צויגנברג, מערכת וואלה! NEWS
ייפגש עם מקרון בפעם השנייה בחצי השנה האחרונה ברקע התנגדות צרפת להצהרת טראמפ. נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, אוהד צויגנברג

נתניהו יתחיל את ביקורו בארמון האליזה, שם יפגוש את הנשיא מקרון. מדובר בפגישתם השנייה של השניים בחצי השנה האחרונה, על רקע ההתפתחויות האזוריות והמהלכים הבינלאומיים לסיום מלחמת האזרחים בסוריה. מקרון שיחק תפקיד משמעותי בפרשת התפטרותו של ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי בחודש שעבר, וצרפת נחשבת גם לבעלת השפעה מיוחדת בלבנון. הפגישה עם נתניהו היא חלק מדיאלוג מתמשך בין ישראל וצרפת בנושאים הללו, ובהמשך למאמץ מדיני נרחב שירושלים מובילה בשבועות האחרונים להסברת המדיניות האסטרטגית והביטחונית מול המגמה של התחזקות והתבססות איראן, תוך חידוד הקווים האדומים שגוררים פעולות ישראליות במרחב.

יתרה מכך, זוהי פגישתם הראשונה של נתניהו ומקרון מאז שהנשיא טראמפ הודיע באוקטובר האחרון על אי אשרור הסכם הגרעין עם איראן, מהלך שגרר התנגדות חריפה של מצד צרפת, בריטניה, וגרמניה, המעצמות האירופיות שחתומות גם הן על הסכם הגרעין. צרפת סבורה שהסכם הגרעין מ-2015 מוכיח את עצמו כיעיל בבלימת שאיפותיה הגרעיניות של איראן ושיש להשאירו כמו שהוא, אך הביעה תמיכה במהלכים נוספים שיתמודדו עם הנושאים שעליהם ההסכם לא חל, כמו הפעילות הבליסטית של איראן והתוקפנות האזורית שלה - בתנאי שהמהלכים ייעשו בקונצנזוס בין המעצמות.

עוד באותו נושא

נשיא צ'כיה: "הכרזת טראמפ משמחת; נלך בעקבות ארצות הברית"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסע"ת בארמון האליזה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. חיים צח / לע"מ‎, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ומקרון מחוץ לארמון האליזה, יולי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח / לע"מ‎

מקרון תפס תפקיד גם בניסיון לשכנע את הנשיא טראמפ שלא להצהיר על ירושלים כבירת ישראל בשבוע שעבר, והוא שוחח עמו בימים שלפני ההכרזה והבהיר את התנגדות פריז למהלך. אחרי ההכרזה, מקרון הבהיר כי צרפת ממשיכה לתמוך בפתרון שתי המדינות שבו ירושלים תהיה בירה משותפת לישראלים ולפלסטינים וקרא לרגיעה באזור. ככלל, אחרי הצהרת טראמפ, בירושלים מזהים שעיקר הנזק נגרם במדינות מערב אירופה, וביום שני נתניהו צפוי להגיע למה שהגדירו בלשכת ראש הממשלה כ"לוע הארי" בבריסל, בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי בבירת האיחוד האירופי זה 22 שנים, על רקע מתיחות קשה בעקבות הכרזת טראמפ.

בימים האחרונים שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, מתחה ביקורת חריפה והביעה "דאגה עמוקה" על ההחלטה האמריקנית להכיר בירושלים כבירת ישראל, והבהירה כי עמדת האיחוד היא שמעמד ירושלים צריך להיקבע רק במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. באופן חריג משרד החוץ אף פרסם הודעת תגובה לדבריה, ובה נמסר שעמדתה של מוגריני "תמוהה". אך המתיחויות סביב הביקור באיחוד האירופי החלו עוד לפנינו ההתפתחויות האחרונות בעניין ירושלים: לשכת ראש הממשלה עקפה את הפרוטוקול ותיאמה את ארוחת הבוקר המשותפת מול ליטא, אחת מידידותיה של ישראל באיחוד האירופי, ורק לאחר מכן מוגריני הזמינה את נתניהו רשמית לביקור.

שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, ספטמבר 2017. GettyImages
תיפגש עם נתניהו לפגישה קצרה בלבד. מוגריני/GettyImages

נתניהו ייפגש עם מוגריני לפגישה קצרה לפני ארוחת הבוקר עם מועצת החוץ של האיחוד, שבה יושבים 28 שרי החוץ מכל מדינות היבשת. לאחר מכן הוא גם ייפגש עם נשיא הנציבות האירופית, ז'אן קלוד יונקר. במשרד החוץ מעריכים כי במהלך הפגישה עם שרי האיחוד הנושא הישראלי-פלסטיני יהיה מרכזי, אך עלול להתעורר קושי בגיבוש הקונצנזוס הנדרש להצהרה משותפת נגד המהלך של הנשיא טראמפ בשל התנגדותן של מדינות מזרח אירופיות שמחזיקות במדיניות פרו-ישראלית. ביום רביעי האחרון, לדוגמה, הונגריה בלמה הודעה משותפת ל-28 המדינות החברות באיחוד לגינוי ההכרזה של טראמפ, ובמקום זאת מוגריני פירסמה הודעת גינוי לבדה. נושא נוסף שעשוי לעלות בארוחת הבוקר הוא המחאה האירופית הנמשכת זה כמה שנים על הריסת מבנים פלסטינים בשטחי C של הגדה המערבית.

נתניהו צפוי לשוב לישראל ביום שני בערב, ישר לתוך שדה קרב פוליטי בכנסת, כשעל סדר היום מונחים שורה של חוקים שהקואליציה נדרשת לגייס 61 ח"כים או רוב רגיל להעברתם. בין חוקים אלו, נמצאים חוק המרכולים, חוק ירושלים מאוחדת, חוק המסתננים וחוק הפריימריז. גם חוק ההמלצות המרוכך, שאינו חל על חקירות נתניהו, צפוי לעלות להצבעה בשבוע הבא. החשש העיקרי בקואליציה הוא מגיוס רוב לחוק המרכולים, שמעביר לידי שר הפנים את הסמכויות לאשר חוקי עזר עירוניים על פתיחת עסקים בשבת. ישראל ביתנו הודיעה כי תצביע נגד החוק, ובשלב זה לא ברור אם הקואליציה תצליח לגייס רוב לאישור החוק, שהיה חלק מרכזי מהפשרה שהביאה לסיום את המשבר עם החרדים בסוף החודש שעבר.

לקראת המראתו, אמר נתניהו: "אני יוצא עכשיו לפריז ולבריסל, אפגש עם ידידי נשיא צרפת מקרון, ואחר כך בבריסל אפגש בפגישה חשובה עם כל שרי החוץ של אירופה. אני מייחס חשיבות רבה לאירופה ומכבד את עמדתה אבל איני מוכן לקבל מוסר כפול ממנה. אני שומע קולות גינוי להכרזה ההיסטורית של הנשיא טראמפ אבל לא שמעתי גינוי לרקטות שנורו עלינו ועל ההסתה נגדנו. איני מוכן להשלים עם הצביעות הזו. אצא לשם לומר את האמת שלי ואת האמת של מדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה נתניהו בהמראתם לביקור מדיני בפריז ובריסל 9 בדצמבר 2017. אבי אוחיון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ורעייתו לקראת ההמראה לצרפת, הערב/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרה נתניהו בהמראתם לביקור מדיני בפריז ובריסל 9 בדצמבר 2017. אבי אוחיון, לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו ורעייתו לקראת ההמראה לצרפת, הערב/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון, לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully