וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקריצה של חמאס: הרקטות מעזה שמחפות על כשלון ההסתה בהר הבית

9.12.2017 / 0:40

מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית שמרו על היציבות במהלך "יום הזעם" ברחבי הגדה וירושלים. מנהיגי חמאס ברצועה, מנגד, שראו שהציבור ביהודה ושומרון שוב מפגין עייפות, החליטו לשלוח את שליחיהם לשגר רקטות לעבר יישובי עוטף עזה ולהצדיק את קריאתם לאינתיפאדה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ההכרזה האמריקנית בנושא ירושלים והאיום להתפרצות גל טרור חדש מעלה שוב את השאלה הגדולה שנשאלת בכל פעם שהציבור הפלסטיני נמצא תחת סערה פוליטית או דתית. האם מנגנוני הביטחון הפלסטיניים באמת חזקים ומונעים הידרדרות ביטחונית ברחבי הגדה המערבית? או שמא הציבור הפלסטיני עייף כל כך מהפגנות ולא באמת רוצה ליטול חלק באלימות ובפיגועים. ואולי הציבור הפלסטיני היה מעדיף שגורמים אחרים יעשו זאת ולכן ייתכן שאין שום סיכוי שתפרוץ אינתיפאדה שלישית בטווח הנראה לעין. וייתכן שהפלסטינים פשוט הפכו להיות אינדיבידואליסטים ומעדיפים לעבוד ולפתח את כלכלת ביתם.

האמת קצת יותר מורכבת מתשובה קצרה. מנגנוני הביטחון הפלסטיניים באזורים רבים אכן שולטים בשטח מבחינה ביטחונית, מהרמה הטקטית ועד האסטרטגית. כשפלסטיני חוטף נשק של קצין צה"ל במהלך הפגנה ביהודה ושומרון ונמלט מהשטח, ותוך חצי שעה מוחזר הנשק על ידי גורמים מהרשות הפלסטינית, זה מעיד על משילות ויציבות. כך גם כשאזרחים ישראלים נכנסים בשוגג לשטחי הרשות ומועברים במהירות לשטחי ישראל.

לקריאה נוספת:
"יום הזעם" על ההכרה בירושלים: הרוג בעזה, יותר מ-200 נפגעים בגדה
ג'יבריל רג'וב: "סגן הנשיא פנס אינו רצוי ברשות הפלסטינית"
ירושלים תחילה: טראמפ יצא נגד כל העולם – כדי לקיים את הבטחתו

עימותים ברצועת עזה בעקבות החלטת טאמפ על הרכזת ירושלים כבירת מדינת ישראל, עזה 8 בדצמבר 2017. רויטרס
מנגנוני הביטחון שולטים באזורים רבים. עימותים ברצועת עזה, אתמול/רויטרס

ברמה האסטרטגית הם גם יודעים למנוע התרחבות של הסלמה ומחאה ברחובות. גם במחיר שיו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יכנס את בכירי התנזים, יבהיר להם מה היא עמדתו לגבי אלימות בשטח וידאג לאכוף אותה. אך הנקודה החשובה ביותר היא שהמניע לכך הוא בעיקר אינטרסים פנימיים של הרשות הפלסטינית והעומד בראשה. זאת בניגוד ליו"ר הרשות הקודם יאסר ערפאת שקידם ומימן טרור.

אבו מאזן הבין שאם הוא לא ימשול בשטח ביד רמה וימנע חוסר יציבות עלולים ארגונים קיצוניים כמו חמאס לחדור דרך הסדקים, להרחיב אותם ולהפיל את שלטונו, כפי שקרה ברצועת עזה. בנוסף, מאוד חשוב לו להראות לעולם כי הוא שולט בשטח וזה בסיס מאוד טוב לקדם מהלכים מדיניים ופוליטיים, גם עם ישראל.

כדי לחדד את השאלה יש לבחון את אירועי היממה האחרונה: עשרות מוקדים של הפרות סדר עלולים לשמש קרקע פורייה למחבלים בודדים או אולי לתשתיות טרור ממוסדות לגלגל פיגועים. בהתאם לכך החליט אתמול הרמטכ"ל גדי איזנקוט למזער את הסיכונים בפיקוד המרכז ולתגבר את השטח בעוד כמה גדודי לוחמים. בעיקר כדי למנוע חיכוך בין פלסטינים לישראלים ובנקודות רגישות שמוגדרות נפיצות במיוחד אם מתרחשות בהן הפגנות במחאה על החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

עוד באותו נושא

היכונו לאינתיפאדת טראמפ: הסיבה האמיתית להכרזת ירושלים

לכתבה המלאה
עימותים סמוך לרמאללה, דצמבר 2017. רויטרס
כדי למזער סיכונים השטח תוגבר עם עוד גדודי לוחמים. עימותים ברמאללה, אתמול/רויטרס

עד לשעות הצהריים היום התפתחו הפרות סדר אלימות בכ-30 מוקדים ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה. במרחב יהודה ושומרון הפגינו כ-3,000 פלסטינים שהבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. כוחות הביטחון הפגינו איפוק וסבלנות והגיבו לרוב באמצעים לפיזור הפגנות. שישה נעצרו ועשרה מפרי סדר נפגעו.

למרות שלחמאס היה חלק עיקרי בהסתה לאלימות היו רק שישה מוקדי הפרות סדר על הגבול. בשני מקרים בחר צה"ל להגיב בירי לעבר מסיתים מרכזיים וזיהה פגיעה. בשעות הערב החלו הפרות הסדר להתפזר אחרי שהיקף המפגינים הגיע ל-4,500 לפי דובר צה"ל. 28 חשודים פלסטינים נעצרו ועשרות פלסטינים נפגעו.

בסיכום אירועי היום, צה"ל הצליח לדחוק את ההפגנות לשטח הפלסטיני. ניתן להעריך כי למנגנוני הביטחון היה חלק במניעת הגלישה שלהם לצירים מרכזיים ולהתרחבות האלימות, אך אולי גם לציבור הפלסטיני נמאס ליטול חלק בהפגנות שמובילות שוב למבוי סתום. אך עדיין מרחף האלמנט הדתי, במיוחד סביב הר הבית וירושלים, שמוציא מחדש את השד מהבקבוק. משהו שכולם יודעים איך הוא מתחיל ולא בהכרח איך הוא יסתיים.

רקטה נפלה בשדרות, נגרם נזק לרכב 8 בדצמבר 2017. קבוצת שדרות, מערכת וואלה! NEWS
שרידי הרקטה שנורדה לשדרות, אמש/מערכת וואלה! NEWS, קבוצת שדרות

לשם כך נדרש מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, להזכיר לכולם מה יהיו ההשלכות אם הפרות הסדר והמחאות ייצאו מכלל שליטה. בהודעתו באתר בערבית "אלמונסק" הוא ציין הערב כי גורמים אינטרסנטיים מעוניינים להפיץ שקרים אודות מלחמת דת. לאחר מכן הוא הוסיף כי הידרדרות ביטחונית תהרוס את חג המולד ואת ענף התיירות ברחבי יהודה ושומרון, ותפגע להם בכיס.

הוא חזר והפציר בציבור הפלסטיני: "אני מבטיח לכם, הסטטוס-קוו בירושלים באופן כללי ובמסגד אל-אקצא בפרט נשמר. אל תישמעו לקיצונים שבהסתתם ובקריאתם לאלימות מבקשים לפגוע בכם. ישראל שומרת על המקומות הקדושים וחופש הפולחן. כל מי שאומר אחרת הוא שקרן".

לדינמיקה הפלסטינית יש קצב מיוחד. הערב שוגרו מרצועת עזה רקטות לעבר שטח ישראל. אחת מהן אף התפוצצה בלב שדרות. חמאס ברצועת עזה הוכיח שכשהוא מעוניין בשקט תעשייתי הוא יודע איך לעשות את זה. הוא גם יודע לקרוץ. זה מה שקרה הערב. הוא קידם את ההסתה סביב הר הבית וכשראה שהיא לא יעילה והציבור ביהודה ושומרון שוב עייף ולא מפגין בהמוניו הוא החליט להפגין הזדהות באמצעות שליחת שליחים לשגר רקטות. עוד ציון גבוה למשילות של הרשות הפלסטינית שגם היום הייתה גורם חשוב בשמירה על היציבות לצד איפוק של צה"ל שיכול היה בנקל לדרדר את המציאות אם היה מגיב באגרסיביות. הימים הבאים יהיו מתוחים ברחבי יהודה ושומרון וגם בשטחי רצועת עזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully