וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגרירת ארה"ב באו"ם: סוגיית ירושלים תיקבע רק בהסכם בין הצדדים

בדיון מיוחד של מועצת הביטחון על הכרת ארה"ב בירושלים אמרה ניקי היילי כי האו"ם הזיק לתהליך השלום ולא קידם אותו. השגריר הפלסטיני: "לגנות את החלטת ארה"ב". השליח למזה"ת הזהיר מפני החרפת האלימות באזור. בריטניה: על ארה"ב להציג תכנית מפורטת להסדר מדיני

רויטרס

שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי אמרה אמש (שישי) כי סוגיית ירושלים תיקבע רק בהסכם בין ישראל והפלסטינים. בדיון מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות הכרת ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל, הוסיפה היילי כי "זה היגיון בסיסי ששגרירויות זרות ישבו בירושלים". הדיון נערך בצל העימותים האלימים בין מפגינים פלסטינים לכוחות הביטחון, והוא כונס לבקשת בריטניה, צרפת, שבדיה, בוליביה, אורוגוואי, איטליה, סנגל ומצרים.

לדבריה של היילי, "האו"ם גרם יותר נזק לתהליך השלום מאשר קידם אותו". היא הוסיפה כי הפלסטינים רק מוכיחים שהם לא שותפים לשלום. "ארצות הברית לא נקטה עמדה בנוגע לגבולות ירושלים או על שינוי במעמדם של האתרים הקודשים".

היילי הוסיפה כי "ארצות הברית נותרה מחויבת להשגת שלום והוכחנו את המחויבות הזו במשך שנים. עד היום לא הושג הסכם, אך לא נרים ידיים. אני מפצירה בכל המדינות למתן את ההצהרות שלהן בימים הקרובים. השלום נותר בר השגה וכולנו צריכים לפעול כדי להשיג אותו".

עוד בנושא:
"יום הזעם" על ההכרה בירושלים: שני הרוגים בעזה, יותר מ-200 נפגעים בגדה
נתניהו: "אמרתי לטראמפ - ידידי, אתה עושה היסטוריה; כמו בלפור"
היכונו לאינתיפאדת טראמפ: הסיבה האמיתית להכרזת ירושלים

שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי ושגריר ישראל דני דנון לפני בדיון במועצת הביטחון של הכרת ארה"ב בירושלים  8 בדצמבר 2017. רויטרס
דנון ושגרירת ארה"ב ניקי היילי, לפני הדיון/רויטרס

השגריר הפלסטיני ריאד מנסור אמר כי "ההודעה המצערת של נשיא ארצות הברית טראמפ מהווה הפרה של החלטות מועצת הביטחון של האו"ם". הוא הוסיף כי "אנו קוראים לארצות הברית לסגת מהחלטתה הבלתי אחראית, המתנשאת והלא חוקית שלה". מנסור קרא למועצת הביטחון לגנות את ההחלטה של ארצות הברית. "אין לה כל משמעות מלבד לרצות את הכיבוש הישראלי. לא יכול להיות פתרון צודק בלי ירושלים, זה קו אדום עבור הפלסטינים", אמר.

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב אמר בפתח הדיון כי הוא מודאג שהאלימות תחריף בעקבות החלטת ארצות הברית וקרא למנהיגים להימנע מפרובוקציות. "קיים סיכון רציני לשרשרת של פעולות חד-צדדיות, אשר יכולות רק לדחוף אותנו רחוק יותר מלהשיג את המטרה המשותפת שלנו לשלום".

השגריר הבריטי מתיו ריקרופט קרא לארצות הברית להציג הצעה מפורטת להסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים. "החלטת ארצות הברית אינה מועילה לסיכויי השלום באזור", אמר.

עוד באותו נושא

טראמפ הכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל: "הגיע זמן לגישה חדשה"

לכתבה המלאה
דיון במועצת הביטחון של האו"ם על הכרת ארה"ב בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
הדיון במועצת הביטחון, אמש/רויטרס

השגריר המצרי עמר אבולטה אמר כי לפלסטינים יש זכות למדינה משלהם שירושלים המזרחית בירתה. הוא הוסיף כי "להחלטת ארצות הברית תהיה השפעה שלילית וחמורה על תהליך השלום".

לדברי השגריר הרוסי, ארצו ביקשה מארצות הברת להסביר את החלטתה. "אנו מצטרפים לחששות הליגה הערבית כי ההחלטה עלולה לפגוע בתהליך השלום", אמר. לדבריו, "קידום תהליך פוליטי שקול שיכול להוביל להסדר מדיני חשוב כעת יותר מתמיד".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, אמר בדיון כי "הצהרתו של הנשיא טראמפ היא אבן דרך בשביל ישראל, בשביל השלום ובשביל העולם. היא חשפה את האמת העצובה על אלו שאולי מצהירים כי הם רוצים שלום אך כעת מאיימים להצית גל של אלימות. ההצהרה הזו צריכה לשמש קריאת הכרה במציאות והפלסטינים צריכים להחליט - לבחור באלימות כמו שעשו בעבר, או לבחור לחזור לשולחן המשא ומתן".

דנון הוסיף כי "המועצה הזו מוכרחה להעביר מסר ברור שאין תירוץ לאלימות. אומות העולם צריכות להבין שההכרה בירושלים כבירת ישראל היא הכרחית ושלעולם לא יהיה שלום בלעדיה. אני קורא היום לכל המדינות להצטרף לידידתנו ארצות הברית, להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירויות לירושלים".

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי בדיון של מועצת הביטחון על הכרת ארה"ב בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
"ארה"ב לא נקטה עמדה בנוגע לגבולות". היילי, במהלך הדיון/רויטרס

לאחר הדיון אמר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי ארצות הברית אינה יכולה עוד לתווך בין ישראל והפלסטינים. "אנחנו דוחים את ההחלטה האמריקנית בנושא ירושלים. בעמדה זו ארצות הברית אינה יכולה עוד לתת חסות לתהליך השלום", אמר אבו מאזן בהצהרה.

בכיר הרשות הפלסטינית סאיב עריקאת אמר הערב כי הרשות תסרב לדון עם ארצות הברית בכל נושא עד שהנשיא טראמפ יחזור בו מהצהרתו. "הרשות הפלסטינית שוקלת את כל האפשרויות לתגובה על הצהרת טראמפ", אמר לרשת אל-ג'זירה.

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון אמר מוקדם יותר היום כי השגרירות האמריקנית בישראל לא תעבור ככל הנראה בשנתיים הקרובות מתל אביב לירושלים. למרות שביום רביעי הודיע טראמפ כי הוא מכיר רשמית בעיר כבירת ישראל, הוא חתם פעם נוספת על הצו הדוחה את יישום המהלך בחצי שנה.

הקרמלין הודיע היום כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ייפגש ביום שני עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וידון עמו בהכרת ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל. בשיחת טלפון שערכו השניים אמש, הסכימו כי הכרה זו עלולה להשפיע לרעה על יציבות האזור.

השגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור בדיון במועצת הביטחון על הכרת ארה"ב בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
"ירושלים זה קו אדום". מנסור, אמש/רויטרס

לאחר הכרזת טראמפ פרצו עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון ברחבי הגדה המערבית ומזרח ירושלים. משעות הבוקר היום התעמתו פלסטינים עם כוחות הביטחון באזור הר הבית בירושלים, ברחבי הגדה המערבית ובגבול רצועת עזה. לפי הסהר האדום הפלסטיני, יותר מ-200 איש נפגעו בעימותים בגדה כתוצאה מירי חי, מגז מדמיע ומכדורי גומי. משרד הבריאות בעזה מסר כי אדם אחד נהרג.

גם ברחבי העולם הערבי והמוסלמי התקיימה המחאה. אלפים צעדו באיסטנבול, ובאיראן שרפו מאות מפגינים דגלי ארצות הברית וישראל. בהודו ובפקיסטן שרפו בובות בדמותו של טראמפ.

(עדכון ראשון: 17:32)

מפגינים דורכים על תמונתו של טראמפ בהפגנה בפשוואר, פקיסטן, במחאה על ההכרה בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
מפגינים בפקיסטן דורכים על תמונת טראמפ, אתמול/רויטרס
עימותים ברצועת עזה בעקבות החלטת טאמפ על הרכזת ירושלים כבירת מדינת ישראל, עזה 8 בדצמבר 2017. רויטרס
עימותים בעזה, אתמול/רויטרס
עימותים ברצועת עזה בעקבות החלטת טאמפ על הרכזת ירושלים כבירת מדינת ישראל, עזה 8 בדצמבר 2017. רויטרס
עימותים בעזה, אתמול/רויטרס
עימותים בעיר העתיקה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
הפגנה בירושלים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully