וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יום הזעם" על ההכרה בירושלים: הרוג בעזה, יותר מ-200 נפגעים בגדה

משרד הבריאות ברצועה מסר כי אדם נורה למוות מאש צה"ל, במהלך עימותים ליד הגבול. לפי הסהר האדום, עשרות נפגעו מירי במוקדם שונים בירושלים ובגדה, ועוד עשרות מגז מדמיע. אלפים הפגינו גם באום אל-פחם. ברחבי העולם המוסלמי שרפו בובות של טראמפ ודגלי ארה"ב וישראל

צילום: רויטרס ושי מכלוף, עריכה: יוסי אלטר

עימותים פרצו היום (שישי) בין כוחות הביטחון לבין מפגינים פלסטינים באזור הר הבית בירושלים, ברחבי הגדה המערבית ובגבול רצועת עזה. לפי כלי תקשורת פלסטיניים, העימותים התרחשו ברמאללה, בחברון ובבית לחם ובמוקדים אחרים במחאה על הכרת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל.

לפי הסהר האדום הפלסטיני, יותר מ-200 איש נפגעו בעימותים בגדה כתוצאה מירי חי, מגז מדמיע ומכדורי גומי. משרד הבריאות בעזה מסר כי אדם נורה למוות ו-14 מפגינים נפצעו מירי חי של צה"ל.

לפי צה"ל, כ-3,000 פלסטינים הפגינו בכ-30 מוקדים בגדה, הבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. עוד נמסר כי שישה מפרי סדר נעצרו וכי רק עשרה מפגינים נפצעו. בימים האחרונים נפרסו כוחות הביטחון בכוחות גדולים במוקדי החיכוך מחשש למעשי אלימות.

בעזה התרכזה המחאה בשישה מוקדים לאורך הגדר, כשהמפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

מפגין פלסטיני בעימותים עם כוחות הביטחון בבית לחם במחאה על ההכרה בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
עימותים בבית לחם, היום/רויטרס

עם סיום התפילות במסגד אל-אקצא, יצאו המתפללים אל חומות העיר העתיקה וצעקו "ירושלים היא שלנו, ירושלים היא הבירה שלנו", ו"אנחנו לא צריכים מילים ריקות, אנחנו צריכים אבנים וקלצ'ניקוב". בסמוך למתחם הרגיש נרשמו כמה עימותים, אך אלו לא התפתחו למהומות רחבות היקף.

עימותים בגבול רצועת עזה, דצמבר 2017. רויטרס
עימותים בגבול הרצועה/רויטרס

בעזה, קראו המואזינים למחאות ועשרות צעירים שרפו צמיגים ברחובות הראשיים של הרצועה. מאות נוספים צעדו לעבר הגבול עם ישראל, שם החלו עימותים עם כוחות הביטחון.

"כל מי שיעביר את השגרירות שלו לירושלים הכבושה יהפוך לאויב הפלסטינים ולמטרה עבור הפלגים הפלסטיניים", איים בכיר חמאס פתחי חמד בזמן שמפגינים שרפו תמונות של טראמפ. "אנחנו מכריזים על אינתיפאדה עד שחרור ירושלים וכל פלסטין". מנהיג הארגון אסמאעיל הנייה, שאתמול קרא אף הוא להתקוממות חדשה, השתתף בהפגנות המחאה.

בעקבות העימותים האלימים, אמר מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב מרדכי כי "קיצונים אינטרסנטיים רוצים להתסיס את הרחוב בשקרים ובסילופים כי זו מלחמת דת, ובסופו של דבר מציאות אלימה רק תפגע בציבור הפלסטיני". לדבריו, "הסטטוס-קוו בירושלים נשמר באופן כללי ובאל-אקצא בפרט. בניגוד לשמועות ולשקרים אין שום שינוי בשטח, תפילות יום השישי נערכות כסדרן, המעברים פתוחים ופועלים נכנסים לישראל".

העיר העתיקה בירושלים ביום הזעם לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, שער שכם, ירושלים,8 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עימותים במזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הפגנות התקיימו גם ביישובים ערביים בישראל. באום אל-פחם צעדו כמה אלפים במחאה, בהם ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת). "לנו מעולם לא היו ציפיות מארצות הברית, אך טראמפ השבוע הציב את מדינתו בראש החזית נגד מאמצי השלום של כל העולם", אמר.

הפגנה גדולה אום אל פחם במחאה על הצהרת טראמפ בעניין ירושלים, אום אל פחם 8 בדצמבר 2017. שלומי גבאי
המחאה באום אל-פחם/שלומי גבאי

גם ברחבי העולם הערבי והמוסלמי התקיימה המחאה. אלפים צעדו באיסטנבול, ובאיראן שרפו מאות מפגינים דגלי ארצות הברית וישראל. בהודו ובפקיסטן שרפו בובות בדמותו של טראמפ.

הפגנת מחאה על ההכרה בירושלים באיסטנבול, דצמבר 2017. רויטרס
מחאה ברחבי העולם המוסלמי. הפגנה באיסטנבול, היום/רויטרס
מפגינים שורפים את תמונתו של טראמפ בהודו, דצמבר 2017. רויטרס
מפגינים בסירנגר, הודו, שורפים את בובתו של טראמפ/רויטרס

גורמי הביטחון העריכו כי התאום הביטחוני בין המנגנונים הפלסטיניים לצה"ל יעמוד תחת מבחן ביממה הקרובה: האם הפלסטינים יימנעו מהפרות הסדר להתרחב ולהגיע לצירים המרכזיים, או שתהיה בשטח סוג של קריצת עין כדי להזדהות עם הביקורת החריפה ברשות הפלסטינית על החלטת טראמפ.

לדברי גורמים בצה"ל, הציבור הפלסטיני לא ייצא בהמוניו לרחוב כדי להפגין בזמן שמדיניות הרשות היא לא לעודד אלימות - מאחר שהיא עשויה להתהפך נגדם ולערער את היציבות השלטונית. יחד עם זאת, מקרה בודד אחד עשוי לגרור אחריו רצף של פיגועים ולשם כך פועלים גורמים רבים במערכת הביטחון להרגיע את הרוחות ולמנוע חיכוך ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באזור רמאללה, במחאה על ההכרה בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
פלסטינים מיידים אבנים לעבר כוחות הביטחון באזור רמאללה, היום/רויטרס

גורמים במשטרת מחוז ש"י אמרו כי "אנחנו ערוכים לתת מענה לכל המתרחש". מנגד, במחוז ירושלים אמרו: "אנחנו רוצים שהשגרה תימשך, נכון לעכשיו אין היערכות מיוחדת כי העיר בסך הכל שקטה". מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי קיים אמש הערכות מצבלקראת התפילות הבוקר והחליט שלא להטיל הגבלות על ציבור המתפללים.

במשטרת מחוז ירושלים סבורים כי ההפגנות שאירעו אתמול בשער שכם ובמחנה הפליטים שועפאט לא מהוות אירוע חריג ולא כללו אקטים אלימים ודרמטיים במיוחד. "בסך הכול מדובר באירועים מינוריים וקטנים", אמרו גורמים במחוז. "זה לא מצריך החלטות דרמטיות".

שוטרי מג"ב ופלסטינים בכניסה לשער האריות בירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
שער האריות בתום התפילה, היום/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ

הפלסטינים הכריזו על שביתה כללית בעקבות ההחלטה השנויה במחלוקת של טראמפ, שקיבל אותה חרף אזהרות מדינות האזור והקהילה הבינלאומית. היום אמר שר החוץ רקס טילרסון, שלפי דיווחים שונים היה ממתנגדי המהלך, כי העברת השגרירות לירושלים לא תסתיים בשנתיים הקרובות.

למרות הניסיונות של וושינגטון להבהיר כי הם אינם זונחים את תהליך השלום וכי הם אינם מוטים לטובת ישראל, ברשות הפלסטינית מחריפים את הטון כלפי הממשל. אתמול אמר בכיר פתח ג'יבריל רג'וב כי סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס "אינו רצוי בשטחי פלסטין", לקראת ביקורו החודש באזור. גורמים אמריקניים אמרו כי יהיה זה צעד שגוי מבחינת רמאללה לבטל את פגישתו של פנס עם אבו מאזן.

מפגינים בבית לחם נגד ההכרה בירושלים כבירת ישראל, 7 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה בבית לחם במחאה על הכרזת טראמפ, אתמול/רויטרס

אבו מאזן יצא אתמול לפגישת בזק עם עבדאללה מלך ירדן בעמאן, ודן עמו בהתפתחויות האחרונות. המלך אמר לו כי "כל צעד שנועד לערער את מעמדה החוקי וההיסטורי של ירושלים יוביל ליותר מתח ואלימות באזור ובעולם כולו". לאחר ההכרזה אמר יו"ר הרשות כי ארצות הברית "נסוגה מתהליך השלום" וכי מזרח ירושלים היא "בירתה הנצחית של המדינה הפלסטינית".

(עדכון ראשון 7:00)

כוננות בשער האריות בירושלים - 8 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון, מערכת וואלה! NEWS
כוננות בשער האריות בירושלים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ניב אהרונסון
זריקות אבנים סמוך לרמאללה, דצמבר 2017. ה, רויטרס
פלסטינים משליכים אבנים ברמאללה/רויטרס, ה
יום הזעם בהר הבית בירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
הפגנות יום הזעם בירושלים, היום/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
יום הזעם בהר הבית בירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה!
הפגנות יום הזעם בירושלים, היום/מערכת וואלה!, נועם מושקוביץ
הפגנות מחאה בעמאן, דצמבר 2017. רויטרס
מפגינים בעמאן, ירדן/רויטרס
מפגינים דורכים על תמונתו של טראמפ בהפגנה בפשוואר, פקיסטן, במחאה על ההכרה בירושלים, 8 בדצמבר 2017. רויטרס
מפגינים דורכים על תמונת טראמפ בפשוואר, פקיסטן/רויטרס
הפגנת מחאה על ההכרה בירושלים באיסטנבול, דצמבר 2017. רויטרס
מפגינים מתפללים באיסטנבול/רויטרס
העיר העתיקה בירושלים ביום הזעם לאחר הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל, 8 בדצמבר 2017. ניב אהרונסון
העיר העתיקה בירושלים/ניב אהרונסון
עימותים בעיר העתיקה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
עימותים בעיר העתיקה בירושלים, דצמבר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully