וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן והמלך עבדאללה: "ההכרה בירושלים תועיל לארגוני הטרור"

במסיבת עיתונאים שכינסו באנקרה, שעות לפני הכרזת טראמפ על הכרתו בעיר כבירת ישראל, הזהירו נשיא טורקיה ומלך ירדן מפני השלכות המהלך. "לאף אחד אין זכות לשחק בגורלם של מיליארדים", אמר ארדואן

צילום:רוני כנפו, רויטרס עריכת וידאו:ניר חן

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הזהיר היום (רביעי) כי ההכרה הצפויה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל "תועיל רק לארגוני טרור". זאת שעות לקראת הכרזתו הצפויה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהכניסה את האזור לסחרור. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יישא נאום בשידור חי אחרי הכרזת טראמפ, שאמורה להימסר בשעה 20:00.

במסיבת עיתונאים שכינס עם עבדאללה מלך ירדן, הוסיף ארדואן – שאתמול הזהיר כי המהלך עלול להוביל לניתוק היחסים עם ישראל מאחר שזו "קו אדום למוסלמים" – כי "לאף אחד אין זכות לשחק עם גורלם של מיליארדי אנשים מתוך שיקולים אישיים".

עבדאללה אמר כי זכותם של הפלסטינים "להקים מדינה עצמאית שבירתה מזרח ירושלים". לדבריו, "אין פתרון אחר לסכסוך הישראלי-פלסטיני מלבד פתרון שתי המדינות". מלך ירדן היה אחד משורה ארוכה של מנהיגים שעמם שוחח אתמול טראמפ, ועדכן אותם בתכניתו.

לבקשת ירדן והרשות הפלסטינית, הליגה הערבית תתכנס לדיון חירום בשבת. בוליביה, חברת מועצת הביטחון של האו"ם, אמרה כי היא תבקש דיון פומבי של המדינות החברות במקרה של הכרה.

לקריאה נוספת בנושא
עם העולם הערבי מאחוריו, דווקא אבו מאזן גורף רווח מסערת ירושלים
לקראת הכרזת טראמפ: במערכת הביטחון נערכים להסלמה בגדה

נשיא טורקיה ארדואן ומלך ירדן עבדאללה באנקרה, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
מתאמים עמדות. ארדואן ועבדאללה, היום/רויטרס

טראמפ ציין לפני ההכרזה הצפויה כי ההחלטה על ירושלים "הייתה צריכה להתקבל לפני זמן רב". בעקבותיה, איימו הפלסטינים כי תהליך השלום יספוג מכה אנושה. מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה אמר כי הוא שוחח עם אבו מאזן, והזהיר כי ההחלטה בנוגע לירושלים "תהיה תחילת זמן הבהלות". אבו מאזן, מצדו, אמר כי אם טראמפ יכריז על העברת השגרירות, הממשל האמריקני "יאבד את מקומו כנותן החסות לתהליך השלום".

ההתנגדות והאזהרות מהמהלך של הממשל הגיעו מכל רחבי הקהילה הבינלאומית. המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר היום כי הכרזתו הצפויה של טראמפ היא "הוכחה לכישלון האמריקני באזור". לדבריו, "פלסטין תשוחרר, והעם הפלסטיני ישיג את ניצחונו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
חמוש של פתח במחנה הפליטים הפלסטיני בעין אל-חילווא הסמוך לצידון, שבדרום לבנון, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
חמוש של פתח במחנה פליטים פלסטיני בדרום לבנון/רויטרס

בקרמלין הביעו דאגה מההשלכות על היחסים בין ישראל לפלסטינים ובסין אמרו כי ההחלטה עלולה לגרום להסלמה בשטח. האפיפיור פרנציסקוס קרא לשמור על הסטטוס-קוו בירושלים.

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון, שלפי גורמים אמריקניים הביע התנגדות למהלך יחד עם שר ההגנה ג'יימס מאטיס, אמר כי טראמפ מחויב לתהליך השלום במזרח התיכון. לדבריו, "הוא עובד על גישות חדשות".

נתניהו: "הזהות ההיסטורית שלנו מקבלת ביטוי"

בישראל בירכו על המהלך של טראמפ, על אף שהוא צפוי לחתום פעם נוספת על דחיית העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, מהלך שלפי הממשל יימשך כמה שנים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "הזהות ההיסטורית הלאומית שלנו מקבלת ביטויים חשובים בכל יום, אבל במיוחד ביום הזה". בסרטון שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו, הוסיף נתניהו: "יהיה לי משהו להוסיף לזה בהמשך היום, בנושא שקשור בירושלים".

הפגנה נגד ההכרה בירושלים כבירת ישראל בעיר עזה, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
הפגנה בעזה נגד ההכרה בירושלים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully