וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטוח הלאומי: עלייה בעוני בקרב משפחות עובדות ועולים חדשים

6.12.2017 / 16:00

במרכז דוח העוני לשנת 2016 נמצאת עליה של שיעור הילדים החיים בעוני, לצד גידול בחלקן של האוכלוסיות העובדות. ישראל ממשיכה לעמוד בראש סולם העוני של ה-OECD. אחת הסיבות לעלייה: חזרה של האוכלוסיה הבדואית למפקד

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

בישראל בשנת 2016 חיו בעוני 463,300 משפחות שהן 1,809,200 נפשות, מתוכן 842,300 ילדים. שר הרווחה חיים כץ ומנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר הציגו הבוקר (רביעי) את דוח העוני לשנת 2016, שהוכן על ידי מנהל המחקר והתכנון בביטוח הלאומי, ובמרכזו נתונים על עלייה של ההכנסה הכספית הפנויה לנפש ב?3.8%, ובהתאם לכך עלה קו העוני ליחיד מ?3,158 שקל ל?3,260 שקל. קו העוני לזוג עומד על 5,216 שקל, בהשוואה ל?5,053 שקל בשנת 2015.

שיעורי העוני בקרב משפחות ירדו בהשוואה ל-2015 מ?19.1% ל?18.6%, ו?14,100 משפחות עלו מעל לקו העוני. יחד עם זאת תחולת העוני של נפשות עלתה מ-21.7% ל-22%, ושיעור הילדים החיים בעוני עלה מ-30% ל-31.2%. בביטוח הלאומי מסבירים את השינויים בשל פקידת האוכלוסיה הבדואית, לראשונה לאחר ארבע שנים שבהן נעדרה מהסקר בשל קשיי פקידה. המדדים של עומק העוני ושל חומרת העוני ירדו בשנת 2016 בכ?4% ובכ?3% בהתאמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שר הרווחה חיים כץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעור המשפחות הנמצאות בעוני מתמשך נותר ללא שינוי בהשוואה לשנה שעברה – כ-60% מהמשפחות העניות. ירידה חדה בשיעור המשפחות הנמצאות בעוני מתמשך נרשמה בקרב משפחות עם ארבעה ילדים או יותר, משפחות חד הוריות, משפחות שלראש משק הבית שלהן השכלה של עד שמונה שנות לימוד ובמידה מתונה יותר בקרב ערבים ובקרב קשישים, כאשר כמובן עשויה להיות חפיפה בין הקבוצות.

מדד ג'יני לאי שיוויון בהכנסה הפנויה ירד ב-1.8% והמדד לאי שוויון בהכנסה הכלכלית ירד ב-1.3% אחוז. בביטוח לאומי הסבירו את השיפורים במדדי האי שוויון, כמו גם השיפורים בתחולות העוני, כתוצאות השינויים שפעלו להגדלת ההכנסה הפנויה של המשפחות, קשישים וצעירים, בעיקר בחלק הנמוך והבינינו של התפלגות ההכנסות. העלאת שכר המינימום בשיעור של 6.8% ב-2016 והעלאת קצבאות הילדים וקצבאות הקשישים. הגידול המתמשך בשיעורי התעסוקה תרם אף הוא את תרומתו למגמה חיובית זו.

ירידה בשיעור העוני של האוכלוסיה הלא עובדת

הנתונים מציגים מספר עליות מדאיגות: תחולת העוני בקרב האוכלוסייה העובדת, עצמאית ושכירה, הוסיפה לעלות גם ב-2016, וחלקן של המשפחות העובדות בכלל האוכלוסיה הענייה עלה. המדדים לעומק העוני ולחומרת העוני מצביעים על הטבה במצבן של משפחות עניות עובדות. עם זאת, מספר מקבלי מענק עבודה גדול במציאות יותר מפי חמישה מזה הנמדד בסקר, מה שמעלה את אומדני תחולת העוני של משפחות עובדות.

למרות עלייה בתחולת העוני בקרב האוכלוסיה העובדת, לראשונה זה שנים ירד במעט שיעור העוני של האוכלוסיה שאינה עובדת בגיל העבודה. תחולת העוני שלה שהגיעה עד לכ-73% ב2015 ירדה לשיעור של 70% ב-2016. עם זאת מצב האוכלוסיה שנותרה ענייה בקבוצה זו הורע בהשוואה לשנה קודמת.

תחולת העוני של החרדים עלתה מ-44.6% ל-45.1%. עם זאת תחולת העוני של ילדים ירדה בכ-2 נקודות האחוז ב-2016. חלקן של המשפחות העניות החרדיות בסך המשפחות העניות מגיע ל-15%- שיעור גדול בהרבה מחלקן באוכלוסיית המשפחות.

גם תחולת העוני של משפחות ערביות ירדה במידה ניכרת, מ-53.3% ב-2015 ל-49.4% ב-2016. עם זאת תחולת העוני של נפשות וילדים עלתה במעט, על אף השינויים לטובה בכלל אוכלוסיית הילדים בעקבות השינויים להגדלת ההכנסה הפנויה. השוואת השנתיים ללא האוכלוסייה הבדואית שהתווספה ב-2016 מעלה כי העוני ירד אצל הערבים גם בקרב נפשות וילדים במידה ניכרת, וכך גם המדדים לעומק העוני ולחומרת העוני.

על אף השיפורים הניכרים בממדי העוני והאי-שוויון ב-2016 ,וירידה של כאחוז שלם בין שתי השנים בתחולת העוני של נפשות, גם בחישוב לפי ה-OECD, מצבה היחסי של ישראל בהשוואה בינלאומית מוסיף להיות קשה. במדרג מדינות ה-OECD ישראל ממשיכה להיות מוצבת בראש סולם העוני. זאת מאחר שמיקומה היחסי של ישראל תלוי גם בהתפתחויות במדינות האחרות. עם זאת, בתחום האי-שוויון מצבה טוב יותר.

מרואיינת לכתבה לקראת פסח על עוני. ראובן קסטרו
עלייה בעוני בקרב המשפחות העובדות/ראובן קסטרו

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר: "למרות השינויים החיוביים במצב החברתי וצמצום רמת אי השוויון בהשוואה לשנים קודמות, היקפי העוני בישראל עדיין גבוהים משמעותית מבין מדינות ה-OECD. הממשלה משקיעה משאבים רבים בניסיון לחלץ משפחות ממעגל העוני ונראה שהבעיה העיקרית היא אופן חלוקת המשאבים. אפעיל את כל כובד בממשלה כך שבתקציב הבאה נעלה את קצבאות הנכים ואת קצבאות האזרחים הוותיקים כולל הצמדה לשכר הממוצע במשק".

מנכ''ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר מסר: "הפעילות האינטנסיבית של הביטוח הלאומי, בהובלת שר העבודה והרווחה חיים כץ, לצמצום ממדי העוני במדינת ישראל – הוכיחה את עצמה ותוצאותיה משתקפות בדוח העוני הנוכחי, בו נמצאה ירידה של ממדי העוני בקרב כמעט כל האוכלוסיות ובמיוחד בקרב הקשישים. הביטוח הלאומי ימשיך ליזום וליישם מדיניות של חקיקה סוציאלית במטרה לצמצם עוד יותר את העוני. מדיניות זו הינה נדבך מרכזי לשם חיזוק עוצמתה וחוסנה של החברה כולה".

רן מלמד סמנכ"ל עמותת ידיד מסר: "בצד הנתונים המעודדים בתחומים שונים אנחנו מודאגים מהנתונים החוזרים על עצמם כבר שנים בנוגע למספר אוכלוסיות שעומק העוני בהם קשה במיוחד".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מסרה: "842,300 ילדים שחיים בעוני זה מספר ששום חברה מתוקנת לא יכולה לחיות איתו בשלום. הממשלה הייתה יכולה להביא לצמצום ממדי העוני בישראל אם הייתה פועלת ליישם את המלצות הוועדה למאבק בעוני שהתקבלו כבר בשנת 2014, אך לצערי הפער בין המלצות הוועדה לבין פעולות הממשלה הנוכחית בתחום המאבק בעוני נותר גם כיום משמעותי".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר כי "מקבלי ההחלטות בישראל מתחילים להפנים כי הפערים החברתיים לא יכולים להיפתר רק בהורדה של יוקר המחייה. אם נתמקד רק בזה, נמשיך לראות את הנתונים הקטסטרופליים שנחשפים מדי שנה במדדי העוני של הילדים. גורמי השלטון חייבים לשלב ידיים עם ההסתדרות ולהתייצב לצידה במאבק למען סקטורים מוחלשים ולחיזוק צד ההכנסות של העובדים".

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין הוסיף כי: "הירידה המסוימת בהיקפי העוני היא מבורכת אך קטנה מדי. ישראל עדיין סובלת מהיקפי עוני בלתי נסבלים בעיקר בקרב ילדים, דור העתיד של החברה הישראלית. דו"ח העוני הנוכחי הוא הוכחה חד משמעית שהשקעה ממשלתית באוכלוסיות המוחלשות היא הגורם האפקטיבי ביותר בצמצום העוני".

ניסים ציוני, מייסד עמותת "פתחון לב", מסר כי: "העובדה שבכל שנה עם פרסום דוח העוני דנים בכמה משפחות נוספו למעגל העוני או יצאו ממנו, היא צינית במיוחד או אטומה במיוחד, כי זה לא הסיפור החשוב". לדבריו, "הכל חוזר לאותה נקודה, אף אחד לא מתעסק בלהוציא משפחות מהעוני ולשבור את מעגל העוני הבין דורי. מתעסקים בסטטיסטיקות ולא בטיפול אמיתי בבעיה ובמניעתה. כי עוני זה לא רק מספרים, עוני זה בני אדם, עיניים עצובות של אמא דואגת, בטן ריקה של ילדים רעבים ועליבות של קשישים. פשוט אוזלת יד מתמשכת של כל ממשלות ישראל זה האיום הממשי על חוסנה של המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully