וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העפרוני נעלם – הנשר בסכנה: דוח מדאיג על מצב הציפורים בישראל

6.12.2017 / 6:00

רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע חושפות את "הספר האדום" המהווה דוח מצב לעופות בישראל הנמצאים בסכנת הכחדה. ב-15 השנים האחרונות נכנסו עשרות מינים לסכנת הכחדה ושלושה מינים נכחדו. לעומת זאת, מצבם של 15 מינים דווקא השתפר

דוח של מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע מזהיר מפני הידרדרות מדאיגה במצב הציפורים בישראל/צילום: אתר הצפרות הישראלי וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

65 מיני עופות בישראל נמצאים בשלוש הדרגות החמורות ביותר של סכנת הכחדה - כך חושפים נתוני דוח חדש שמתפרסם הבוקר (רביעי) על ידי רשות הטבע והגנים והחברה להגנת והטבע. מדובר בעלייה דרמטית של 71% במספרם של העופות שנמצאים בסיכון, בהשוואה למצב שהיה לפני 15 שנה.

מהדוח עולה כי מתוך 213 מיני עופות המקננים בישראל, 65 מצויים על פי ההערכה בדרגות שונות של סכנת הכחדה. מתוכם, 21 נמצאים ב"סכנת הכחדה חמורה" הנחשבת לדרגה החמורה ביותר. בין המינים שנמצאים כיום בסכנת הכחדה חמורה נמנים נשר מקראי, רחם מדברי, עיט זהוב, עיט ניצי, בז צוקים, ינשוף שדות, פפיון צהוב, קטה הודית, תחמס מצרי והשליו הנודד. "ייתכן שהילדים שגדלים כאן היום לא יראו בישראל נשרים או עופות שנחשבים היום לנדירים", אמר דן אלון, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע.

עוד בוואלה! NEWS:
עיט השמש הנדיר ניצל מציידים בגיאורגיה – והתחשמל למוות בישראל
"אוספים פגרים": מכת התחשמלויות מאיימת על הדורסים הנדירים בארץ
שני נשרים נמצאו מתים בגולן: "המצב קטסטרופה, חשש אמיתי שייכחדו"

אינפו - הידרדרות מדאיגה במצב הציפורים בישראל. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - הידרדרות מדאיגה במצב הציפורים בישראל/מערכת וואלה! NEWS, -

בשנת 2002 יצא לראשונה "הספר האדום של העופות בישראל", ובו הוגדר מצבם של כל מיני הציפורים בארץ. בדוח זה היו "רק" 38 מינים בקטגוריות הסיכון החמורות מפני הכחדה. מאז, מינים רבים שהיו נפוצים בישראל נכנסו לסכנת הכחדה ושלושה מינים - נעלמו. מדובר בחרגולן זמירי, עפרוני פסגות וסייפן.

מומחים מחטיבת המדע ברשות הטבע והגנים וממרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע עבדו במשך שלוש השנים האחרונות, בסיוע מומחים מהאקדמיה ועשרות צפרים, על מנת למפות ולסווג את מידת סכנת ההכחדה הנשקפת לעופות המקננים בישראל. ממצאי הדוח המעודכן יוצגו לראשונה ביום העיון ה-38 לצפרות של החברה להגנת הטבע ואוניברסיטת תל אביב שיתקיים ב-18 בדצמבר. בנוסף, הם יועלו לאתר אינטרנט שיהיה פתוח לציבור.

בחברה להגנת הטבע וברשות הטבע והגנים מקווים כי הבאת המידע באתר אינטרנט ייעודי ודינאמי תאפשר להציגו לבעלי עניין בקרב גורמי ממשלה, מוסדות התכנון, מערכת החינוך והציבור הרחב, ובכך תסייע בשמירת הערכים הלאומיים גם לדורות הבאים. לדבריהם, "שיטות ההערכה עוקבות אחרי ההמלצות של ארגון שמירת הטבע הבינלאומי IUCN, ושוכללו בפרויקט זה באופן המאפשר ניתוח מדויק של שינויים בגודל אוכלוסיית המינים השונים בזמן ושל השינויים בתפוצתם המרחבית בישראל". עוד הוסיפו כי "פיתוח כלים אלה יאפשר הערכה מדויקת יותר לשם מניעת הכחדת מיני עופות אלה".

הדוח מגלה כי מתוך 80 מינים שהוגדרו כ"לא בסיכון" בשנת 2002, נוספו 16 מינים לספר האדום המעודכן, מתוכם שבעה לאחת משלוש קטגוריות הסיכון החמורות. האיומים הבולטים על המינים שנמצאים בסכנת הכחדה הם אובדן בתי הגידול הטבעיים לצרכי פיתוח ופגיעה ישירה הנובעת מתשתיות. "הארץ שלנו קטנה וצפופה והלחץ על השטחים הפתוחים רק הולך וגדל", אמר אלון. "לכל שינוי שאנחנו עושים יש השפעה. במדבר, לדוגמה, מתחוללים שינויים דרמטיים המשפיעים באופן ישיר על העופות. מספיק שדה חדש במדבר שימשוך אליו תנים ועורבים, על חשבון עוף נדיר שהיה מצוי שם".

עוד באותו נושא

כך עמודי החשמל החשופים מסכנים את העוף הדורס הגדול בישראל

לכתבה המלאה
תמונה של עיט זהוב. יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
בסכנת הכחדה חמורה. עיט זהוב/החברה להגנת הטבע, יואב פרלמן

הפיתוח המואץ בישראל מביא להגדלת תשתיות החשמל, הגורמות למקרי התחשמלות רבים של עופות בהם נצים וגם נשרים. בנוסף איום חדש שעלולה להיות לו השפעה קשה הוא איום טורבינות הרוח. בשנים הקרובות מתוכננות לקום בצפון הארץ מאות טורבינות ענק המיועדות לייצור חשמל. לדברי אלון, "חלק גדול מהדורסים בישראל, בהם נשר, רחם, עיט סלעים ובז, פגיעים מאוד לטורבינות רוח, כפי שכבר הוכח במקומות אחרים בעולם".

איומים נוספים הם הרעלות וציד. בימים אלה, נוכח העלייה במספר התנים והנזקים שהם גורמים, עולה חשש מפני הרעלות לא חוקיות המכוונות נגדם. הרעלה זו עלולה לגרום לתגובת שרשרת קטלנית שתביא למותם של עופות רבים.

"עדכון 'הספר האדום' לעופות בישראל הוא השלב הראשון בתכנית אסטרטגית הנדרשת לשימור המגוון הביולוגי העשיר של ישראל", אמר ד"ר נעם לידר, מנהל אגף אקולוגיה ברשות הטבע והגנים. "זהו כלי המכוון לפעולות שמירת הטבע הנדרשות למניעת הכחדת המינים המופיעים בספר". לגבי המינים שמצבם הורע באופן משמעותי בהשוואה לעבר, אמר לידר כי "נדרשת חשיבה מערכתית מחודשת ופיתוח כלי שימור חדשים".

ארבעה מינים שנכחדו שבו לקנן, שניים הוצאו מסיכון

החדשות הטובות העולות מהדוח הן שיפור במצבם של 15 מינים וירידה בדרגת חומרת סכנת ההכחדה שבה היו מצויים. שישה מינים סווגו בדוח המעודכן מחוץ לשלוש קטגוריות הסיכון החמורות ומתוכם שני מינים - פרנקולין שחור וקומורן גמדי, אף הוגדרו כעופות שאינם בסיכון. ארבעה מינים שבו לקנן בישראל לאחר שנכחדו כמקננים בעבר. שובם של מינים כמו העיטם לבן הזנב, הטבלן המצויץ והצחראש הלבן - מין המוגדר בסכנת הכחדה עולמית שנצפה בקיץ האחרון בארץ לאחר כ-100 שנים של היעדרות, נובע בין היתר מפעולות מגוונות לשימור טבע, בהם גרעיני רבייה לעופות דורסים ואכיפת האיסור על ציד ברווזים חורפים במאגרים.

אלון הוסיף כי "מאז שיצא לאור הספר האדום של העופות בישראל, הוא משמש כלי חשוב לתכנון וליצירת סדר עדיפויות של מאמצי שמירת הטבע. הצגת ממצאי הספר בצורה פתוחה ושקופה לציבור תורמת להערכה טובה ומעודכנת יותר של הסיכון למינים השונים ולחיזוק הבסיס המדעי של שמירת הטבע בישראל".

לראשונה בישראל – התגלה בימים האחרונים מקנן חדש – ברווז מסוג צחראש לבן. אלדד עמיר, מערכת וואלה! NEWS
יכול להיות רגוע. צחראש לבן שנצפה השנה אחרי 100 שנות היעדרות/מערכת וואלה! NEWS, אלדד עמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully