וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ יכריז הערב: ירושלים בירת ישראל; "השגרירות תעבור בעתיד"

בנאום שיישא הערב, צפוי נשיא ארצות הברית גם להביע תמיכה בפתרון שתי המדינות לראשונה מאז נכנס לתפקידו. במקביל להודעה על קידום המהלך להעברת השגרירות, טראמפ יחתום היום על דחייה נוספת של שישה חודשים במימוש החוק: "זה תהליך שייארך שנים"

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יאיר דניאל

סערת ירושלים - עדכונים אחרונים

-בכיר בבית הלבן אישר כי טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל ויודיע על העברת השגרירות, תהליך ש"ייארך שנים"
-טראמפ צפוי להביע תמיכה פתרון שתי המדינות, אם הצדדים יהיו מעוניינים
- אתמול שוחח טראמפ עם אבו מאזן, המלך עבדאללה ונשיא מצרים א-סיסי בטלפון
- ארה"ב הזהירה את אנשי הסגל הדיפלומטי בארץ מהגעה לשטחי הרשות הפלסטינית ומזרח ירושלים
- חמאס ופתח הכריזו על ימי זעם בשטחים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יישא היום (רביעי) ב-20:00 נאום מיוחד ובו יכיר בירושלים כבירת ישראל ויודיע על כוונתו להעביר לשם את השגרירות - כך אמר הלילה בכיר בבית הלבן. לדבריו, "אנחנו רואים זאת הכרה במציאות. גם מבחינה היסטורית, זו הבירה של העם היהודי ושל האמונה היהודית מימים ימימה. גם בעת המודרנית, זה מקום מושבה של הממשלה, של כמעט כל משרדי הממשלה ושל בית המשפט העליון".

במקביל, בניסיון לרכך את ההתנגדות הפלסטינית למהלך, הנשיא טראמפ צפוי להודיע לראשונה מאז נכנס לתפקידו על תמיכה עקרונית בפתרון שתי המדינות. "עיכוב ההכרה בירושלים כבירת ישראל לא תרמה דבר לקידום השלום בשני העשורים האחרונים", אמר הבכיר בממשל בתדריך מיוחד לעיתונאים שכינס הבית הלבן לקראת ההכרזה הצפויה. "הנשיא טראמפ מוכן לתמוך בפתרון שתי המדינות לסכסוך, אם שני הצדדים יסכימו על כך. הוא גם מכיר בכך שהגבולות הספציפיים של הריבונות הישראלית בירושלים ייקבעו במשא ומתן".

עוד בוואלה! NEWS:
גורמי ביטחון הזהירו את נתניהו וארה"ב: שינוי המצב בירושלים יביא להתלקחות
טראמפ הודיע לאבו מאזן ולמלך ירדן: בכוונתי להעביר את השגרירות
"טראמפ לא יעביר השגרירות לירושלים - אך יכיר בה כבירת ישראל"

נשיא ארה"ב טראמפ נושא נאום בסולט לייק סיטי, יוטה, 4 בדצמבר 2017. רויטרס
לא מקבל החלטה שמשפיעה על גבולות ומאשרר את הסטטוס קוו בהר הבית. טראמפ/רויטרס

בנוסף, הבהירו בבית הלבן כי תהליך העברת השגרירות לירושלים "ייארך שנים" וכי טראמפ יחתום היום על דחייה נוספת בחצי שנה של יישום המהלך. בבית הלבן נימקו זאת בכך שהם רוצים להימנע ממצב שבו הקונגרס מטיל סנקציות על מחלקת המדינה. בחוק המקורי להעברת השגרירות משנת 1995, נקבע שאם הנשיא לא חותם על דחייה בהעברת השגרירות ובמקביל הממשל לא מבצע את לשון החוק, הקונגרס רשאי להטיל עיצומים כספיים על משרד החוץ.

"הנשיא יודיע שהוא מנחה את מחלקת המדינה להתחיל בתהליך ההעברה של השגרירות מתל אביב לירושלים. זה לא אומר שזה יקרה מחר, יש שם כאלף אנשים ואין מקום שאליו הם יכולים לעבור כיום. ייקח זמן למצוא מקום, לפתור את הדאגות לגבי הביטחון, לעצב את המבנה ולבנות אותו - זה לא תהליך קצר", הבהירו בבית הלבן. טראמפ לא ינקוב בלוחות זמנים קונקרטיים לביצוע המהלך.

הגורם הבכיר הוסיף כי "בנקיטת הפעולה הזו, הוא ימלא הבטחת בחירות שניתנה על ידי מועמדים רבים לנשיאות בעבר. המהלך נתמך בצורה רחבה על ידי שתי המפלגות בקונגרס. הנשיא הנחה את מחלקת המדינה לפתח תכנית להעביר את השגרירות עם הנטל המינימלי האפשרי על משלמי המיסים".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מאי 2017. AP
התריע מפני השלכות. אבו מאזן/AP

לדבריו, "הנשיא מכיר בכך שהמעמד של ירושלים הוא נושא רגיש ביותר, אבל אי אפשר להתעלם מהאמת הפשוטה שמדובר במקום בו נמצא בית המחוקקים הישראלי, בית המשפט העליון ובית ראש הממשלה, ומכך נובע שזו הבירה של ישראל. הנשיא מחויב להשיג שלום בין ישראל והפלסטינים והוא אופטימי כי ניתן להשיג שלום". עוד הובהר כי טראמפ לא מקבל החלטה שמשפיעה על הגבולות, דבר שיידון בין הצדדים. "אחרי שניסינו זאת במשך 22 שנה, הגיע הזמן להכיר במציאות. הנשיא סבור שזה הדבר הנכון והזמן הנכון", אמר.

הבכיר הוסיף כי זו הייתה עמדתו של טראמפ עוד לפני שנהיה הנשיא והוסיף כי הוא "מעודד מההתקדמות שצוותו עשה בנוגע לתהליך השלום". לדבריו, "דברים קורים שהציבור לא יודע עליהם, והם ייוודעו בבוא העת. זו הסיבה שבגללה הנשיא עדיין אופטימי. הנשיא רוצה בהצלחת השלום, הוא שמע את השאיפות הפלסטיניות והוא רוצה למצוא דרך להשיג את המטרות האלה". הוא הבהיר כי בממשל האמריקני "לא משנים את הסטטוס קוו לגבי המקומות הקדושים" ו"משאירים מקום לקידום תהליך השלום".

פלסטינים שורפים את תמונתו של טראמפ בבית לחם 5 בדצמבר 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
שריפת תמונה של טראמפ בבית לחם/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

על האפשרות שההודעה של טראמפ תגרור תגובה אלימה מצד הפלסטינים אמר הבכיר כי "הממשל מתואם בתמיכה בפעולה היסטורית זו. סוכנויות ומשרדים נקטו בצעדים להגברת ביטחון אנשינו במזרח התיכון". לגבי השאלה על תגובת הפלסטינים למהלך, השיב הגורם בבית הלבן כי "הרשות הפלסטינית תצטרך לקבל את ההחלטות שלה. הנשיא מאשר את המציאות. הוא לא מקבל החלטה שמשפיעה על הגבולות ועל הריבונות, זה ייקבע בסיום המשא ומתן". לדבריו, "המחשבה שעמימות או היעדר הכרה תתרום לקידום השלום לא הוכיחה עצמה במשך 22 שנה. ניסינו את זה. ברור כעת שהמיקום הפיזי של השגרירות הוא לא פקטור לכינון שלום או להיעדרו".

כשנשאל האם השגרירות תהיה במערב העיר או במזרחה, ענה כי "חלק מההנחיה של הנשיא למחלקת המדינה היא למצוא אתר, אין לנו מקום להודיע עליו כרגע".

פקיד בכיר אחר בממשל מסר לוואלה!NEWS כי "הנשיא ידגיש עד כמה הוא מחויב לשלום. בזמן שהוא מבין כיצד גורמים מסוימים יכולים להגיב, אנחנו עדיין עובדים על התכנית שלנו, שעדיין אינה מוכנה. יש לנו זמן לעשות זאת כמו שצריך ולראות איך אנשים מרגישים אחרי שיעכלו את החדשות הללו לאורך תקופת זמן".

דוברת הבית הלבן: "מנהיגי האזור אינם מהווים אינדיקציה"

לקראת החלטתו שוחח אתמול טראמפ עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מלך ירדן עבדאללה, מלך סעודיה סלמאן ונשיא מצרים א-סיסי, שהתנגדו כולם למהלך. א-סיסי קרא לטראמפ לשמור על הסטטוס-קוו, והמלך סלמאן אמר כי העברת השגרירות היא "צעד מסוכן שילהיט את רגשות המוסלמים". המלך עבדאללה אמר בשיחתו עם טראמפ כי ירושלים היא המפתח להשגת שלום ויציבות.

מלשכת אבו מאזן נמסר כי טראמפ הבהיר כי בכוונתו להעביר את השגרירות לירושלים, וכי יו"ר הרשות הזהיר מההשלכות על תהליך השלום, ועל ביטחון ויציבות האזור והעולם. אבו מאזן הדגיש את העמדה לפיה לא תהיה מדינה ללא מזרח ירושלים כבירה, כשלפי הדיווחים לא הוצבה בפניו מסגרת זמנים למהלך.

דוברת הבית הלבן שרה סנדרס נשאלה על כך אתמול ואמרה כי "הנשיא דיבר עם מנהיגי האזור, וימשיך לנהל שיחות עם גורמים רלוונטיים". עוד הוסיפה כי "המנהיגים אינם מהווים אינדיקציה לדעה של מנהיגים בכל העולם". לדבריה, "הנשיא רוצה לקבל את ההחלטה טובה ביותר לארצות הברית".

ראש הממשלה בינימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 3 בדצמבר 2017. רויטרס
עודכן על מחויבותו של טראמפ למשא ומתן הישראלי-פלסטיני. נתניהו/רויטרס

בנוסף, שוחח טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו. הבית הלבן עדכן כי בשיחות הנשיא שוחח על מחויבותו למשא ומתן הישראלי-פלסטיני ועל חשיבותו. עוד דיבר על שיתוף הפעולה האזורית, ועל החלטותיו הקרובות בנוגע לירושלים.

בחמאס ובפתח הכריזו על ימי זעם בהמשך השבוע וברקע התגובות החריפות, הזהירה ארצות הברית את שליחיה הדיפלומטיים בישראל מהגעה לגדה המערבית ולעיר העתיקה בירושלים. גורם ביטחוני בישראל עדכן כי מתקיימות הערכות מצב בעניין כל הזמן וכי הם ערוכים לכל תרחיש.

(עדכון ראשון: 22:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully