וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן מאיים: עלולים לנתק את הקשרים עם ישראל סביב סוגיית י-ם

5.12.2017 / 11:23

ברקע החשש ממהלכים חד-צדדיים של ממשל טראמפ, כמו הכרה בירושלים כבירת ישראל, הזהיר נשיא טורקיה מפני ההשלכות לכך: "קו אדום למוסלמים". בישראל זועמים: "ירושלים היא בירת ישראל - בין אם הוא מכיר בכך או לא"

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יאיר דניאל

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן איים היום (שלישי) כי סוגיית ירושלים עלולה להוביל לניתוק היחסים עם ישראל, מאחר שזהו "קו אדום" למוסלמים. זאת ברקע החשש בקרב מדינות ערב ומדינות מוסלמיות מכך שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל ויעביר את השגרירות האמריקנית אליה.

בישראל תקפו את ארדואן בחריפות. "ירושלים היא בירת העם היהודי זה 3,000 שנה ובירת ישראל זה 70 שנה", אמרו גורמים מדיניים. "בין אם ארדואן מכיר בזה או לא". השר נפתלי בנט אמר כי "לצערנו, בשנים האחרונות ארדואן אינו מפספס הזדמנות לתקוף את ישראל. תמיד יש מי שיבקר, אך בסופו של דבר מוטב ירושלים מאוחדת מאהבת ארדואן".

הלילה היה הדד-ליין של טראמפ, שאמור היה להחליט בסוגיית השגרירות, אך הוא לא נקט שום צעד ולא ברור מהן ההשלכות לכך. עד עתה, נהגו הממשלים השונים לחתום על דחיית העברת השגרירות, שנקבעה בחוק של הקונגרס, לעכב זאת בחצי שנה בכל פעם.

לקריאה נוספת בנושא
טראמפ דחה את ההחלטה על העברת השגרירות לירושלים

נשיא טורקיה ארדואן בנאום באיסטנבול, 20 באוקטובר 2017. רויטרס
מזהיר את וושינגטון. ארדואן/רויטרס

ביום שישי דווח כי טראמפ עשוי להכריז על הכרה בירושלים כבירת ישראל בנאום שיישא ביום רביעי, אך בעקבות לחצים רבים מצד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומנהיגים אזוריים אחרים אמרו יועציו הקרובים של נשיא ארצות הברית כי הוא טרם קיבל החלטה בנושא.

אל המזהירות מפני המהלך הצטרפה ערב הסעודית. בריאד הבהירו היום כי הם "מודאגים מאוד" מתכניות ארצות הברית להעביר את השגרירות לירושלים, צעד שלטענתם יגרום ל"השלכות חמורות ויסבך עוד יותר את הסכסוך הישראלי פלסטיני".

מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל-רייט אמר כי על וושינגטון שלא לנקוט צעדים שישנו את מעמדה החוקי והפוליטי של ירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארה"ב טראמפ נושא נאום בסולט לייק סיטי, יוטה, 4 בדצמבר 2017. רויטרס
מדאיג את המזרח התיכון. טראמפ/רויטרס

הפלסטינים רוצים את מזרח ירושלים כבירת המדינה העתידית שלהם, והכרה בכל שטחה של העיר כבירת ישראל עלולה לסכל זאת.

בניו יורק טיימס דווח אתמול כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי במקום ירושלים, בירת המדינה הפלסטינית תהיה אבו דיס - הצעה שגרמה לזעם בקרב הפלסטינים. עם זאת, בריאד וברמאללה הכחישו זאת.

הסוגיה מטרידה גם בעלות ברית אחרות של ארצות הברית, באירופה ובמזרח התיכון. נשיא צרפת עמנואל מקרון הביע חשש מהכרת וושינגטון בירושלים כבירת ישראל במהלך שיחה שקיים אתמול עם טראמפ.

בירדן, שנמצאת במתיחות עם ישראל בעקבות המשבר שאירע במהלך הקיץ בהר הבית וכן תקרית הירי בשגרירות בעמאן, היו נחרצים יותר. בהודעה מפורטת בחריגותה, פרסמה סוכנות הידיעות הירדנית פטרה כי שר החוץ איימן ספדי הזהיר את שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון מפני המהלך, בשיחה שקיים עמו בראשון.

לדבריו, הצעד "יעורר זעם בעולם הערבי והמוסלמי, יתדלק את המתיחות ויסכן את מאמצי השלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully