וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופציה הסעודית נעלמה: חיסול הנשיא לשעבר יחריף את המלחמה בתימן

5.12.2017 / 10:45

סאלח, ששיתף פעולה בשנים האחרונות עם היריבים הגדולים של הממלכה, חצה את הקווים ושילם על כך בחייו. החות'ים הנתמכים בידי איראן הם הכוח הצבאי המאורגן ביותר במדינה, אך הם לא יצליחו לפתור את בעיותיה הקשות של המדינה מוכת הרעב והמחלות

עריכה: יוסי אלטר

מותו של עלי עבדאלה סאלח, הנשיא התימני לשעבר, אינו צפוי לקרב פתרון למלחמת המשתוללת בתימן. להיפך. רוב הסיכויים שנהיה עדים בתקופה הקרובה להחרפה במצב בתימן. העוינות והאיבה בין השבטים הסוניים השונים שהיו נאמנים לסאלח ול"קונגרס העממי" לבין החות'ים, נתמכי איראן, לא תיעלם. מותו של סאלח עלול להעלים בתקופה הקרובה לפחות את "האופציה הסעודית".

סאלח, שהיה נשיא תימן במשך 33 שנים וגם לאחר שפרש מתפקידו סירב להיפרד מהפוליטיקה התימנית, ביצע בשנים האחרונות כמה פליק פלאקים מרשימים. התפנית המדינית האחרונה שסאלח ביצע יכולה הייתה לשנות את פני המערכה בתימן לטובת ריאד.

הנשיא לשעבר, ששיתף פעולה בשנים האחרונות עם היריבים הגדולים של סעודיה, החות'ים, חצה את הקווים ולא באלגנטיות בחודשים האחרונים והחליט כי הוא נוטש את שותפיו השיעים-זיידים וחובר שוב לברית הסעודית ערבית שמנסה במשך שנים למגרם מתימן. ואולם, החות'ים, שמהווים כעת את הכוח הצבאי המאורגן הגדול ביותר בתימן, הצליחו להסתער על ביתו ולחסל את האיש שסירב להרפות ממושכות השלטון בתימן גם כאשר חייו היו בסכנה.

לקריאה נוספת בנושא
תימן: המורדים הפרו-איראנים חיסלו את הנשיא לשעבר סאלח
המלחמה בתימן: קרבות עזים בין כוחות הנשיא לשעבר לחות'ים בצנעא

גופתו של נשיא תימן סאלח אחרי חיסולו בידי החות'ים, 4 בדצמבר 2017. רויטרס
זגזג ממחנות יריבים בשנים האחרונות. גופתו של הנשיא לשעבר סאלח, אתמול/רויטרס

אלא שכעת, גם לאחר שהאפשרות שסעודיה תייצר בעל ברית חדש-ישן בתימן בעל כוח רב בקרב השבטים השונים אינה רלבנטית עוד. השקט אינו צפוי לחזור לרחובותיה של צנעא. ייתכן שבשלב הראשון החות'ים יצליחו לצוד את תומכיו של סאלח ולהביס צבאית את נתמכי סעודיה. אולם בשורה התחתונה, מדובר במדינה בעלת מיעוט שיעי זיידי ורוב סוני שמאורגן עדיין במסגרות שבטיות.

החות'ים אינם צפויים להביא מזור לבעיותיה הכלכליות הקשות של תימן, למצוקה ההומניטרית המחריפה או להסרת המצור שסעודיה ובעלות בריתה מטילות על המדינה. העוני יחריף ועמו המחלות והמגפות. תימן, עלולה לשקוע עוד ועוד לתוך מלחמה אינסופית שתותיר אותה בחורבות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
לוחם משורות החות'ים חוגג את מותו של הנשיא לשעבר סאלח, צנעא, תימן, 4 בדצמבר 2017. רויטרס
לוחם חות'י חוגג את מותו של סאלח בצנעא, אתמול/רויטרס

ומה זה אומר על המזרח התיכון? שבע שנים לאחר פרוץ "האביב הערבי" בתוניסיה, אנחנו למדים שוב עד כמה האירוע הזה ממשיך להכות גלים בכל מדינה ואזור במזרח התיכון. ההפכפכות של האירועים הפכה לסימן ההיכר של האזור הזה. בעל ברית היום, הופך בן לילה לאויב של מחר וההיפך.

סאלח, והאירועים המלווים את הוצאתו להורג רק ממחישים בפנינו שוב את שבריריותו של המצב באזור ובעיקר את גודל האיבה שבין איראן ובעלות בריתה לבין סעודיה ושותפיה. האיבה אינה צפויה להיעלם שם בקרוב ורק תיתן את אותותיה במקומות רבים אחרים, כולל בשכונה הקרובה יותר אלינו, הזירה הפלסטינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully