וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ דחה את ההחלטה על העברת השגרירות לירושלים

5.12.2017 / 1:45

הממשל האמריקני הודיע כי הנשיא לא חתם על הצו הדוחה את העברת השגרירות אך לא החליט לבטלו. המהלך אושר בחקיקה בשנת 1995 ונדחה מאז שוב ושוב. דוברות הבית הלבן: "נמסור החלטה בימים הקרובים"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

(יועצו של טראמפ ג'ארד קושנר מתייחס להעברת השגרירות בפורום סבן, שלשום)

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דחה את מועד קבלת ההחלטה על העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים - כך נמסר הלילה (שלישי) מהבית הלבן. העברת השגרירות אושרה בחוק בשנת 1995 וקבעה כי יש להעביר את השגרירות עד לשנת 1999. אולם, מאז דחו נשיאי ארצות הברית את יישומה באמצעות צו התחדש מדי חצי שנה וטראמפ היה אמור להחליט הלילה אם לחתום על הצו פעם נוספת או לדחותו.

מדוברות הבית הלבן נמסר במענה לשאלת וואלה! NEWS כי הנשיא "לא יבצע היום שום פעולה בנושא הצו הנשיאותי" וכי "נמסור החלטה בעניין זה בימים הקרובים". בשבוע שעבר אמר בכיר בממשל טראמפ כי הנשיא יישא נאום ביום רביעי הקרוב שבו יכיר בירושלים כבירתה של ישראל.

לקריאה נוספת:
ירדן: אם טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל - העולם המוסלמי יזעם
בכיר בממשל האמריקני: טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל בנאום השבוע
"טראמפ לא יעביר השגרירות לירושלים - אך יכיר בה כבירת ישראל"

שגרירות ארצות הברית. AP
בניין שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

ההשלכות של ההודעה הלילה לא ברורות לחלוטין. זאת, בשל העובדה כי המועד האחרון לחתימה על הצו פג מבלי שהנשיא נקט בפעולה כלשהי. החוק להעברת השגרירות קבע במקור כי 30 יום לאחר אישורו יהיה על שר החוץ להגיש ליושב ראש בית הנבחרים דוח שיפרט את התכנית של הממשל בנושא, כולל הערכת עלויות ולוחות זמנים.

עם זאת, יש לקחת בחשבון כי הרפובליקנים שולטים כעת בשני בתי הקונגרס, ולא סביר שהם ידרשו לבצע את החוק כלשונו ללא הסכמתו של טראמפ. לכן, נותר סימן שאלה גדול בנוגע להשלכות בשטח של פקיעת הצו, כאשר כפי הנראה הנשיא החליט למעשה לקחת עוד כמה ימים לפני שהוא מקבל החלטה.

הפלסטינים הפעילו מכבש לחצים בימים האחרונים על מדינות ערב וכן על כמה מדינות באירופה, ואף העבירו מסרים תקיפים לממשל כי החלטה על הכרה בירושלים כבירת ישראל תשים סוף למאמצים האמריקנים לחדש את המשא ומתן. מנגד, דווח ב"וושינגטון פוסט" כי הנשיא השתתף באופן אישי בדיון בנושא שארך כשעה והביע תסכול וכעס מהצורך לחתום שוב על דחייה בהעברת השגרירות.

אן גייראן, כתבת העיתון שפרסמה את הדיווח, אמרה לוואלה!NEWS כי "הנשיא היה מאוד לא מרוצה להודיע על הדחייה הראשונה, בחודש יוני, והוא נרתע מלעשות אותו דבר כעת". בנוגע להחלטה המסתמנת, לפיה הנשיא יכיר בירושלים כבירת ישראל, אמרה גייראן כי "ההודעה על ירושלים כבירת ישראל מאפשרת לו לעשות משהו שונה ממה שהוא עשה ביוני. עדיין לא העברה מלאה, אבל כמה צעדים קרוב יותר. הוא מאוד ממוקד במימוש הבטחות הבחירות שלו באופן כללי, ונראה כי להבטחה זו ישנה תהודה מיוחדת בעבורו. הוא אמר למקורביו שהוא פשוט לא מבין מה הבעיה. באותו הזמן, הוא לא רצה לקלקל את הסיכויים להשיג הסכם שלום, והוא רגיש לטיעון הזה".

הנשיא טראמפ מגיב על הודאת יועצו לשעבר פלין. צילום: רויטרס, רויטרס
הבטיח בקמפיין הבחירות שיעביר את השגרירות לירושלים. טראמפ/רויטרס, צילום: רויטרס

שלשום אמר יועצו וחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר בפורום סבן בוושינגטון כי טראמפ עדיין בוחן את נושא העברת השגרירות. "כשהוא יחליט הוא יהיה זה שיודיע לכם", אמר קושנר. לאחר הדיווח ביום שישי על אודות ההודעה הצפויה ביום רביעי בנושא ההכרה במעמדה של ירושלים אמר פקיד בכיר בבית הלבן לוואלה! NEWS כי טראמפ "אמר תמיד שלא מדובר בשאלה של 'אם' אלא של 'מתי'".

יישומו בפועל של החוק להעברת השגרירות נדחה בשני העשורים האחרונים בעיקר בעקבות לחץ כבד ממדינות ערב. נשיאי ארצות הברית בשנים שחלפו נמנעו מלחתום על הצו המורה על יישום החוק בנימוק שמדובר בהתערבות של הקונגרס ביחסי החוץ של הממשל. טראמפ חתם בעצמו על הצו הדוחה את החוק ב-1 ביוני השנה. זאת, על אף שהתחייב במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות כי יעביר את השגרירות.

הלילה אמר שגריר ערב הסעודית חאלד בן סלמאן כי הכרזה על שינוי במעמדה של ירושלים לפני חתימה על הסדר שיביא לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני תפגע בתהליך השלום ותערער את היציבות באזור. שר החוץ של ירדן איימן ספאדי יצא אף הוא נגד המהלך והזהיר את וושינגטון מפני "השלכות מסוכנות" של המהלך. בשבת אמר מחמוד אל הבאש, יועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי "כל שינוי בסטטוס קוו הקשור לירושלים, משמעו שלא יהיה הסדר שלום ותהליך שלום". אל הבאש הזהיר עוד כי "העולם כולו ישלם מחיר על כל שטות שתפגע בירושלים".

(עדכון ראשון: 1:15)

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully