וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההכרזה, הגירוש - וההיעלמות: הסיפור המוזר על יריבו של א-סיסי

4.12.2017 / 19:43

אחמד שפיק היה ראש הממשלה האחרון במשטר מובארק. הוא הפסיד למורסי, גלה לאיחוד האמירויות והחליט להתמודד שוב מול נשיא מצרים הנוכחי. אלא שמאז הודעת הקאמבק שלו, החלה שרשרת אירועים ביזאריים במיוחד

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

על אף שלא הכריז עוד על התמודדותו לכהונה שנייה, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי צפוי לגבור בקלות על יריביו בבחירות בשנה הבאה. לא כי הוא פופולרי כפי שהיה בזמן ההפיכה ב-2013, אלא כי הוא הותיר מעט מאוד מקום ליריביו הספורים והנחותים ממילא.

אחמד שפיק, ראש הממשלה לשעבר שהתמודד כבר בבחירות החופשיות הראשונות - ולעת העת האחרונות של מצרים - ב-2012, הכריז בשבוע שעבר על כוונתו להתחרות שוב. למרות חוסר השוויוניות מראש, שפיק נחשב ליריב הרציני ביותר של א-סיסי, שטוען, לפחות בשלב זה, כי בכל מקרה אין בכוונתו לחפש כהונה שלישית.

ראש ממשלת מצרים לשעבר אחמד שפיק בריאיון באיחוד האמירויות, דצמבר 2017. רויטרס
התחרט או אולץ לחשוב מחדש? שפיק בריאיון מאבו דאבי/רויטרס

ואולם, נראה שא-סיסי כלל אינו בטוח בכך שהעם יעניק לו בכזו קלות כהונה שנייה, אחרי שזו הנוכחית התאפיינה בגל טרור, בשחיקת הזכויות המועטות שהושגו ביזע רב במהלך המהפכה נגד חוסני מובארק ומעל הכול בכלכלה מקרטעת, שבה מחירי מוצרי היסוד מרקיעים שחקים והאינפלציה משתוללת. ולכן, עבר הגנרל לשעבר, שביסס מדינת משטרה חסרת מעצורים, לייאש את יריביו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בניקוסיה, קפריסין, נובמבר 2017. רויטרס
איבד מיוקרתו. הנשיא סיסי בניקוסיה, בחודש שעבר/רויטרס

הצרות של שפיק החלו ביום רביעי, כשהכריז בהצהרה מצולמת שנשלחה לרויטרס ממקום גלותו באיחוד האמירויות הערביות על כוונתו להשתתף בבחירות באפריל. כמה שעות לאחר מכן, כבר אמר לרשת אל-ג'זירה, הנמסיס של קהיר בשל תמיכתה בתנועת "האחים המוסלמים", כי הרשויות באבו דאבי מונעות ממנו לטוס לקהיר כפי שתכננן.

שפיק, לשעבר מפקד חיל האוויר, היה ראש הממשלה האחרון במשטרו של מובארק, שערך שינויים בממשלתו בזמן המחאה נגדו ב-2011 במטרה לשכך אותה. שלושה שבועות לאחר נפילת מובארק, הוא הודח והפסיד למוחמד מורסי שנה לאחר מכן. כיאה למצרים, השליט החדש סוגר חשבונות עם אלו שקדמו לו או התחרו בו, וצו מעצר הוצא נגד שפיק בגין שחיתות.

תומכים של המועמד לנשיאות מצרים, אחנמד שפיק, מפגינים למענו ולמען המועצה הצבאית, קהיר, 23 ביוני 2012. רויטרס
הפסיד למורסי ונמלט ממצרים. הפגנת תמיכה בשפיק, 2012/רויטרס

הוא נמלט לאיחוד האמירויות, שיחד עם ערב הסעודית רואה באנשי "האחים המוסלמים" סכנה לשלטונה, וראה משם כיצד גנרל אחר - א-סיסי - עורך הפיכה ומפיל את שלטון מורסי כעבור שנה אחת בלבד. המשטר הצבאי החדש-ישן ביטל את האישומים נגדו, אך הוא לא מיהר לשוב למצרים. עד לשבוע שעבר.

לאחר הצהרתו המצולמת של שפיק, החלה שרשרת אירועים ביזארית, אך כזו האופיינית למזרח התיכון בתקופה הנוכחית. הוא נעצר על ידי הרשויות באיחוד האמירויות, גורש לקהיר בשבת - ונעלם. המשפחה שלו הגדירה אותו כ"חטוף" וטענה אתמול כי הוא "נעלם במעצר של גוף ביטחוני", עד שבטוויסט מפתיע נוסף הוא מסר הצהרה מבית מלון בקהיר.

אל-חרירי המצרי

בהשתלשלות אירועים שהזכירה במידת מה את זו שאירעה לאחר התפטרות ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי בחודש שעבר, אמר שפיק בריאיון לרשת "דרים TV" כי הוא אדם חופשי ונסוג בו מהכרזתו הבטוחה בכך שיתמודד לנשיאות. עתה, לדבריו, הוא רק שוקל זאת.

"אני נמצא כאן במדינה, אז אני חושב שאני חופשי לדון עוד בנושא, לבחון ולדבר עם אנשים ברחוב", אמר שפיק בריאיון. "יש אפשרות עתה לבחון טוב יותר את המצב, ולהרגיש אם זו הבחירה ההגיונית".

למרות זאת, לא ברור מדוע הוא נותר בבית מלון בקהיר אם הוא אכן חופשי לעזוב ולעשות כרצונו, בדומה לטענות של אל-חרירי, שהכחיש את הדיווחים על כך שנעצר בידי ריאד. כעבור שבועיים, ראש ממשלת לבנון אכן עזב את הממלכה, רק כדי לשוב ללבנון ולחזור בו מהחלטת ההתפטרות שלו.

שפיק אינו מבוקש לחקירה, לפי הצהרות כל הרשויות, אולם עדיין לא ירד אל הרחוב כפי שהבטיח. ייתכן שמישהו בסביבתו מנסה להעביר מסר ליריבו - ותר עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully