וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במדינת הסביבונים: נתניהו מסתחרר עם הקואליציה אל עתיד לא ברור

4.12.2017 / 6:30

רה"מ התנער מחוק ההמלצות והודיע כי לא יחול עליו, כחודש אחרי שעשה את אותו הדבר עם החוק הצרפתי. האופוזיציה חוגגת, וכעת נשאר לתהות: אחרי סיבובים דומים של כחלון וליברמן, ועל רקע חקירות ביטן - האם נתניהו איבד שליטה בהגה?

צילום: שלומי גבאי, עריכת וידאו: ניר חן

בעולם אלטרנטיבי, ייתכן שראש הממשלה בנימין נתניהו היה נהנה להיות נהג מרוצים, או לפחות כך אפשר להתרשם משתי פניות הפרסה החדות שביצע בחודש האחרון מחוקים שקיבלו את שמו. הוא אפשר לקרב הצלבני שניהלו יו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם, על החוק הצרפתי – שנועד לאסור חקירות ראש ממשלה מכהן, ועל חוק ההמלצות – שנועד לאסור את פרסום המלצות המשטרה, להתנהל מעצמו. הוא עשה מאמצים גדולים להתרחק מהם, אך מעולם לא הפסיק אותם או העיר להם, גם כשהתנהלו באלימות ובבוטות וגם כשאמרו לו כשזה מתחיל לגרום נזק. אתמול התרחק נתניהו סוף סוף מחוק ההמלצות, והבהיר שלא יחול עליו – בשידור חוזר של אירועי סוף אוקטובר, אז עשה את אותו הדבר בדיוק לגבי החוק הצרפתי.

זה היה אחד מימי הראשון הדרמטיים האלה שהקואליציה התרגלה אליהם בשבועות האחרונים, שבהם אירוע רודף אירוע בקצב מסחרר. הדיו של כותרות העיתונים מהבוקר, שבישרו על מחאת ההמונים בשדרות רוטשילד, לא הספיק להתייבש, וכבר יצאו הכותרות הדרמטיות על החקירה של ביטן ופרשיית השחיתות הגדולה שבה שמו נקשר. בינתיים בכנסת, בעוד ועדת הפנים מתכוננת לדון בחוק ההמלצות במסגרת חקיקת הבזק של ביטן ואמסלם, מפלגת כולנו הציגה הסתייגות חדשה, והעמידה בסכנה של ממש את האפשרות לגייס רוב קואליציוני לאישור ההצעה. במקביל, בישיבת שרי הליכוד, השר זאב אלקין הציע לדחות את כל הסיפור בשבוע.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה 26 בנובמבר 2017. רויטרס
פניות פרסה של נהג מרוצים. נתניהו/רויטרס

נתניהו עמד בפני שתי אפשרויות גרועות: לתת לחוק לעלות להצבעה במתכונתו הנוכחית, להסתכן בכישלון המהלך ולהמשיך לקבל ביקורת ציבורית, או להסתייג מהחוק בשנייה האחרונה ולהרגיע חלק מניצני המיאוס בציבור. כמה שעות אחר כך, בפוסט בפייסבוק, ראש הממשלה הודיע כי הוא מבקש להחריג את עצמו, בעוד אמסלם מנהל דיונים בוועדה וביטן נמצא בחדר החקירות. יש שיגידו שהוא העניק לביטן ואמסלם קרש הצלה שימנע השפלה מוחלטת, אבל לדברי בכיר במערכת הפוליטית, "נתניהו הוא שחקן שחמט מדופלם, הוא פשוט החליט להפקיר את הצריח".

סיבוב ה"אחורה פנה" של נתניהו מהמהלך התוקפני של ביטן ואמסלם הוא בהחלט סיבה לחגיגה משותפת של כמה גורמים (ואל חשש, כולם מבקשים לגזור בו קרדיט): סיעות האופוזיציה, שהתגייסו לנוהל חירום של ביטול קיזוזים ורכבת טיסות של ח"כים מחו"ל אחרי הנוכחות הדלה בשבוע שעבר; המפגינים מפתח תקווה, שהצליחו דרך הרשתות החבריות להגביר את תחושות הגועל והמיאוס ולהביא אלפים לרוטשילד במוצאי שבת; וחבורה של ח"כים אמיצים מכולנו, בראשם רחל עזריה ומרב בן ארי, שלמרות הבריונות של ביטן ואמסלם והפחד של יו"ר מפלגתם, לא הרפו ושיחקו משחקים פוליטיים קטנים אך משמעותיים בדרך לעצירת החוק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ח"כ דוד ביטן נחקר במשך 13 שעות בלהב 433 בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. צילום: אבי כהן, עריכה: ניב מעוז, מערכת וואלה! NEWS
חסרונו יורגש. ביטן/מערכת וואלה! NEWS, צילום: אבי כהן, עריכה: ניב מעוז

סיבוב הפרסה של נתניהו היה אולי מסחרר, אך לעומת הקרוסלה של כחלון בשבוע שעבר הוא עוד היה יציב באופן יחסי. כחלון הצהיר שלא יתמוך בחוק פרסונלי, אחר כך הסתובב באולפנים כדי להסביר שהחוק תוקן ושכבר אינו פרסונלי, וביום ראשון בבוקר סיעתו פתאום התנתה את התמיכה של בחקיקה בהסתייגות – כדי שיהיה ברור שהחוק לא פרסונלי. מבולבלים? גם אנחנו. גם אצל שאר השותפים הקואליציוניים אל תצפו למצוא ציר מייצב חזק. בבית היהודי, למשל, התפתלו לנוכח חוק ההמלצות בתקשורת אבל נעלמו מהישורת האחרונה שלו בכנסת. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נזכר שהוא מייצג ציבור חילוני, והודיע שסיעתו תצביע נגד חוק המרכולים. הוא זרק גפרור לתוך הזירה הדליקה של ההסכמות שהליכוד הגיע אליהן עם החרדים בשבוע שעבר, אך נמנע מלהשתמש בזכות הווטו בענייני דת ומדינה שנתונה לו מתוקף ההסכמים הקואליציוניים. גם לפני חצי שנה, כשהחרדים כפו על נתניהו את העברת חוק הגיור השנוי במחלוקת, ליברמן הודיע כי יתנגד – אך לא טרף את הקלפים עם זכות הווטו.


נתניהו הקפיד להבהיר אתמול בשיחות שהוא לא מעונין בבחירות מוקדמות ולפזר אווירת עסקים כרגיל בסרטונים בפייסבוק. אבל כשעל סדר היום נמצאים חוק גיור וגיוס ועוד מאבקים חרדיים, תכנית שלום של טראמפ ותקציב לשנת 2019, הטורים כל כך גבוהים, וכולם, כולל ראש הממשלה, מסתובבים במהירות כל כך מסחררת, הדרך של הקואליציה קדימה נראית מאוד חמקמקה.

דווקא עכשיו, חסרונו של ביטן יורגש. אפשר להתווכח על הסגנון שהוא הביא איתו לתפקיד המצליף, אבל לא על כך שמאז שמונה לתפקיד יו"ר הקואליציה, הוא הפך לאיש הביצוע האולטימטיבי והיעיל ביותר של ראש הממשלה בכנסת. כבר הערב, בהצבעה על חוק המרכולים, המליאה עשויה להרגיש את חסרונו במה שמסתמן שיהיה קרב דרמטי על כל קול וקול.

העיתוי של חקירת ביטן אכן מעורר שאלות, כמו גם העיתוי של המהלכים שהוא הוביל עם אמסלם באגרסיביות מאז שהכנסת חזרה מפגרה נגד רשויות אכיפת החוק. אבל הרגע שבו נכנס אתמול לחדר החקירות ביחידת להב 433 עשוי להיות דרמטי לא רק לגבי עתיד הקריירה הפוליטית של המטאור הכי גדול בליכוד, אלא גם לגבי הקואליציה כולה והיכולת להחזיק אותה ביחד בשבועות הקרובים. ימים יגידו אם זה היה הרגע שבו נתניהו איבד שליטה בהגה.

ח"כ חזן: בליכוד מבשלים לנתניהו דייסה מאחורי הגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully