וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי דיווח, בלי היתר: כך עקף דני דנון את מנגנון התרומות בכ"ט בנובמבר

4.12.2017 / 10:44

בחודש שעבר אישרה הממשלה נוהל מיוחד שמאפשר לנציגויות ישראל בעולם לגייס תרומות לאירועים היסטוריים, אך מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי המשלחת הישראלית לאו"ם חרגה מהנוהל, ומידרה לגמרי את משרד החוץ מהאירוע המפואר והחגיגי לציון 70 שנה למאורע ההיסטורי

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

בשבוע שעבר, יממה לאחר התפוצצות פרשת השחיתות של שגריר ישראל באו"ם דני דנון, המשלחת הישראלית בארגון אירחה אירוע חגיגי, מפואר ועמוס פירוטכניקה לציון 70 שנה להצבעת כ"ט בנובמבר, שהביאה לקום המדינה.

מאות משתתפים, בהם סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס ושר האוצר האמריקני סטיב מנוצ'ין, דיפלומטים, שגרירים ובכירים בקהילה היהודית האמריקנית התכנסו באולם במוזיאון קווינס, ועל רקע מסכי ענק שהקרינו את רגע ההצבעה ההיסטורי - רקדו רקדני הורה ונינט טייב שרה "ירושלים של זהב". סגן הנשיא פנס היה אורח הכבוד באירוע, ומלבדו נאמו גם השגריר דנון, השר ישראל כץ ונשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר. ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ראובן ריבלין שיגרו ברכות מצולמות.

דני דנון אלן דרשוביץ באו"ם.
שמו התנוסס בראש ההזמנה הרשמית לאירוע לציון 70 שנה לכ"ט בנובמבר. דנון

בראש ההזמנה הרשמית לאירוע התנוסס שמו של השגריר דנון בליווי לוגו רשמי מוזהב של מדינת ישראל. על פניו, מדובר באירוע ממלכתי לכל דבר, שנערך בחסות המדינה ובהובלת המשלחת הישראלית באו"ם בשיתוף פעולה עם הקונגרס הציוני העולמי ושורה של ארגונים יהודיים נוספים.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

משרד החוץ מודר: האירוע נערך בלי דיווח ובלי היתר

אלא שמבדיקת וואלה! NEWS עולה כי האירוע, שמומן בחלקו או בכולו מכספי תרומות של ארגונים יהודיים, נערך תוך מידור מוחלט של מטה משרד החוץ בירושלים ומבלי שהמשלחת הישראלית לאו"ם תדווח על הכספים למשרד או לממשלה. הדבר מעלה ניחוח של חריגה מנוהלי שירות המדינה, האוסרים על עובדי מדינה וגופי ממשלה להתרים כספים או לקבל כספי תרומות מבלי לקבל לכך היתר מיוחד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על פניו, נראה כמו אירוע ממלכתי לכל דבר. ההזמנה לאירוע, עם שמו של דנון בשורה השנייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חוק שירות המדינה אוסר על עובדי מדינה להתרים כספים וכן לגבות או לקבל כספי תרומות, אבל הממשלה רשאית להתיר גיוס תרומות לטובת מטרה ציבורית או לאירוע מסוים, לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי ועם משרד האוצר. בעבור נציגויות ישראל בעולם, שנדרשות לארח טקסים ואירועים רבים בשיתוף פעולה עם ארגונים חיצוניים, ישנו נוהל מיוחד שאושר כבר לקראת יום העצמאות בשנת 2015. לפי הנוהל, ניתן לגייס תרומות מארגונים יהודיים בעלי זיקה לישראל, אך תחת מגבלות כספיות ומנהליות ובכפוף לאישורם של ועדה משרדית בראשות המשנה למנכ"ל משרד החוץ, וכן של היועץ המשפטי של המשרד.

בחודש שעבר הממשלה אף הרחיבה את נוהל גיוס התרומות, כך שמשרד החוץ יוכל לגייס כספים למימון שורת אירועים בשנתיים לאחר מכן, במה שמכונה "קמפיין היובלות". בין האירועים שצוינו היו 120 שנה לקונגרס הציוני הראשון, מאה שנה להצהרת בלפור, 40 שנה להסכם השלום עם מצרים, וגם 70 שנה לכ"ט בנובמבר.

הנוהל החדש, שאושר בממשלה כשבועיים לפני האירוע של המשלחת הישראלית באו"ם, קבע כי נציגויות ישראל בעולם יכולות לגייס תרומות לאירועים מסוימים מארגונים בעלי זיקה לישראל, באמצעות טופס מובנה שמפרט כל הצעה באופן פרטני. הטופס מועבר לוועדה במשרד החוץ, שבוחנת את זהותו של התורם, את יחסי הגומלין שלו עם הנציגות ועם המדינה וכן עקרונות של טוהר מידות והיעדר ניגוד עניינים. הנוהל גם קובע מגבלות לסך התרומה מגורם יחיד, ודורש שקיפות הכוללת את פרסום דבר התרומה, הסכום ואת ייעודה באתר האינטרנט של הנציגות הרלוונטית ובאתר האינטרנט של משרד החוץ.

דני דנון במועצת הביטחון של האו"ם 20 באפריל 2017. UN Photo/Rick Bajornas, מערכת וואלה! NEWS
על ההזמנות הוצג כמזמין לאירוע, שלא דווח והוחרג מבלי היתר. דנון באו"ם/מערכת וואלה! NEWS, UN Photo/Rick Bajornas

בהודעות לתקשורת ששוגרו מטעמו של דנון לקראת ואחרי האירוע, הוא הוגדר כאירוע המתקיים "בהובלת המשלחת הישראלית באו"ם בשיתוף הקונגרס הציוני העולמי", ודנון אף צוין כמזמין לאירוע. בתחתית ההזמנה צוינו כלל הארגונים שלקחו חלק באירוע, אך מעל כולם התנוסס הלוגו הרשמי של משרד החוץ ושל המשלחת. רק מתחת הוזכרו הקונגרס היהודי העולמי וקרן היסוד, ואחריהם כ-15 ארגונים יהודיים נוספים כמו ועידת הנשיאים, בני ברק, הוועד היהודי האמריקני, מרכז שמעון ויזנטל, ארגון ציוני אמריקה וארגון קאמרה.

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי למרות שהנוהל החדש אושר כשבועיים לפני האירוע, המשלחת הישראלית החריגה את עצמה ממנו ולא עדכנה את משרד החוץ בדבר ההתקשרויות עם הארגונים היהודיים שלקחו בו חלק. משיחות עם כמה גורמים במשרד עולה כי אף אחד מהגורמים הרלוונטיים – הייעוץ המשפטי, חשבות המשרד או אנשי המנהלה – לא היה מעורב באירוע ולא התבקש לטפל בו, וכי אין בידי המשרד מידע על עלויות או התקשרויות שנעשו במסגרתו. יצוין כי דנון, כעובד מדינה, אינו רשאי גם הוא לקבל תרומות מבלי שיינתן לכך היתר מיוחד.

לכבוד האירוע נשכר אולם יוקרתי ובו הוקמה תפאורה מיוחדת, שכללה את עיצוב שולחנות העץ והבמה, והוצבו מסכי וידאו ענקיים. מנחה אמריקנית הנחתה את האירוע, שבו הופיעו נינט טייב ורקדני הורה. הקונגרס הציוני העולמי מימן את הגעתה של משלחת עיתונאים מישראל לסיקור האירוע, וההסתדרות הציונית העולמית הובילה משלחה של ראשי ערים וחברי מועצות מישראל. בראש המשלחת, אגב, עמד סגן יו"ר ההסתדרות העולמית, יעקב חגואל, שלכאורה שיחק תפקיד מרכזי במנגנון הג'ובים של דנון שנחשף בתחקיר של העיתונאי עמית סגל בשבוע שעבר.

"אף אחד לא רוצה להתעסק עם דנון. משתדלים להתרחק ממנו"

על פי הערכה גסה, עלות האירוע יכולה הייתה להגיע למאות אלפי שקלים. כל זאת – ללא כל פיקוח או אישור משפטי של דרכי המימון שלו או ההתקשרויות שנעשו במסגרת. "המשלחת מידרה לחלוטין את הנהלת המשרד. למשרד אין מושג כמה עלה, מי שילם או כל דבר אחר", אמר לוואלה! NEWS גורם במשרד החוץ. גורם אחר הוסיף כי "למשרד לא היה שום קשר לאירוע. זה הכול המשלחת, בלי שום תיאום. הכול נוהל מבחוץ ושום דבר לא עבר דרכנו".

ככלל, גורמים במשרד החוץ מספרים כי לשכתו של השגריר דנון מתנהלת במנותק לגמרי מעבודת המשלחת המקצועית של הדיפלומטים הישראלים, וכי היא ממדרת את שליחי המדינה. "מדובר בשתי ישויות נפרדות לחלוטין – לשכת השגריר והמשלחת עצמה". לדברי גורם מדיני בכיר, זו לא הפעם הראשונה שבה דנון עורך כנסים גדולים ללא תיאום עם מטה משרד החוץ. לדבריו, גם לגבי שני אירועים נוספים - שנערכו בין כתלי האו"ם תחת חסות המשלחת ובשיתוף פעולה עם הקונגרס היהודי העולמי וארגונים יהודיים נוספים – המשרד עודכן כלאחר יד. גורם נוסף במשרד אמר כי "אף אחד לא רוצה להתעסק עם דנון, אז פשוט משתדלים להתרחק ממנו".

פתיחת חגיגות השבעים למדינת ישראל בהשתתפות מייק פנס. ., מערכת וואלה! NEWS
"למשרד החוץ אין מושג כמה עלה או מי שילם על האירוע". סגן הנשיא פנס נואם באירוע המפואר ועמוס הפירוטכניקה/מערכת וואלה! NEWS, .

האירוע התקיים יממה לאחר פרסום תחקיר חדשות 2 על "תעשיית השחיתות" של דנון, שבו נחשפו הקלטות ותכתובות המעידות על מנגנון לחלוקת משכורות ותפקידים לפעילי ליכוד מכספי ציבור, בזמן שדנון עמד בראש הליכוד העולמי – תפקיד שהעניק לו שליטה וכוח במוסדות הלאומיים.

מהתחקיר עלה כי דנון מינה את מקורבו, יעקב חגואל, לעמוד בראש עמותה בשם "עושים ציונות", ששייכת למועצה הציונית של הקרן הקיימת לישראל. על פי התחקיר, השניים מינו פעילי ליכוד רבים לתפקידים בעמותה בתמורה למשכורות חודשיות. בפתח האירוע הגיב דנון לתחקיר ואמר כי "מי שמכיר את המוסדות הלאומיים יודע שיש חלוקה של מחלקות על בסיס מפלגתי".

משרד החוץ: "הנושא ייבדק"

מהמשלחת הישראלית לאו"ם נמסר בתגובה: "הנוהל המוזכר בכתבה חל על קבלת תרומות. יודגש כי במשלחת לא התקבלה אף תרומה לצורך קיום האירוע, וכי המשלחת לא השתתפה במימונו". עם זאת, לא נמסרה תשובה לשאלת וואלה! NEWS מדוע לא אושר האירוע לפי הנוהל הממשלתי המסדיר את שיתופי הפעולה לאירועים דומים בשאר הנציגויות בעולם, ומדוע משרד החוץ לא היה מעורב.

עוד נמסר כי "משלחת ישראל לאו"ם בהובלת השגריר דנון גאה באירוע השחזור ההיסטורי לציון 70 שנה להצבעת כ"ט בנובמבר, שהתקיים באולם המקורי שבו נערכת ההצבעה ב-1947. דנון יזם את האירוע, שהקדים את האירועים הפלסטיניים האנטי-ישראליים באו"ם שציינו 70 שנה לנכבה והיווה חלק חשוב במאבק המדיני של ישראל באו"ם. האירוע נערך בשיתוף עם ארגונים יהודיים ופרו-ישראליים אשר סייעו רבות להצלחת האירוע".

הקונגרס היהודי העולמי מסר בתגובה: "האירוע אורגן על ידי הקונגרס היהודי העולמי בשיתוף עם המשלחת הישראלית לאו"ם. המשלחת לא מימנה את האירוע ולא כיסתה את עלויותיו, ולכן לא היה צורך בהסכם בנושאים אלה. הכנסים שנערכו באו"ם השנה ובשנה שעברה לנוגע למאבק בדה-לגיטימציה של מדינת ישראל אורגנו גם הם על ידי הקונגרס בשיתוף המשלחת, וגם באירועים אלה ממשלת ישראל לא מימנה את האירועים ולא כיסתה את עלויותיהם".

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון מסר בתגובה: "מבדיקת משרד החוץ עולה כי המטה לא קיבל פנייה בנושא, כולל בהיבטי חסויות, והנושא ייבדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully